توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

روش صحیح گرم کردن خودرو در سرما (کاربراتوری و انژکتوری)

از مهم‌ترین دلایل‌ گرم کردن خودرو در سرما یکی خوب عمل کردن روغن در ماشین است و دیگری اشتعال مناسب بنزین که هر کدام به نوبه خود برای سالم ماندن خودرو و محیط ضروری است.

سیراف| سرویس خودرو گرم کردن خودرو در سرما برای چند دقیقه برای همۀ ما عادت شده است که شاید اصلا دلایل آن را ندانیم، ولی این کار را انجام می‌دهیم تا به عادت خود عمل کرده باشیم. در اینجا به علت گرم کردن خودرو و بهترین روش آن می‌پردازیم.


در این مطلب می‌خوانید:

  • چرا باید خودرو را گرم کنیم؟
  • فواید گرم کردن خودرو در سرما
  • آیا درجا کار کردن ماشین در سرما برای گرم شدن سودمند است؟
  • چگونه خودرو (کاربراتوری یا انژکتوری) را گرم کنیم؟

چرا باید خودرو را گرم کنیم؟

۲ دلیل مهم برای گرم کردن خودرو وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

۱. عملکرد خوب روغن

می‌توان بدن انسان را به خودرو تشبیه کرد. روغن در ماشین مانند خون در رگ انسان عمل می‌کند و سلامت ماشین به روغن بستگی دارد. انقباض خون در بدن باعث لخته شدن خون و مسدود شدن رگ‌ها می‌شود و اگر خون درون رگ به قلب نرسد، سکته و مرگ رخ می‌دهد. در خودرو نیز سرد بودن هوا باعث انقباض مولکول‌ها در روغن می‌شود؛ در نتیجه روغن حالت چسبنده به خود می‌گیرد و حالت لخته خون در بدن رخ می‌دهد!
زمانی که این روغن به خوبی جریان پیدا نکند عمل همه قطعه‌هایی که به روغن مرتبط است مختل می‌شود و همه قطعه‌هایی که با روغن در ارتباط نیست نیز درگیر شده و نمی‌توانند به درستی کار خود را انجام دهند. در این صورت خودرو آسیب جدی خواهد دید.

۲. تبخیر و اشتعال زایی بنزین

یکی دیگر از دلیل‌های گرم کردن خودرو در سرما عملکرد خوب بنزین است. اگر خودرو گرم نشود بنزین راه یافته برای اشتعال زایی، به خوبی مشتعل نمی‌شود؛ زیرا یکی از دلایل مهم برای اشتعال، حرارت است و زمانی که خودرو سرد باشد حرارت یا گرمای لازم را ندارد و منجر به بد سوزی یا نسوختن کامل بنزین می‌گردد. بنزین اشتعال نیافته به دلیل گرم نبودن خودرو به صورت مایع وارد سیلندر‌های خودرو می‌شود و از عملکرد مناسب خودرو جلوگیری می‌کند.

 

فواید گرم کردن خودرو در سرما

از فواید گرم کردن خودرو در سرما با توجه به نکات بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عملکرد بهتر خودرو
  • جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سرما
  • بهتر سوختن بنزین و آسیب نرساندن بیشتر به محیط

(انسان همواره با استفاده از خودرو‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند باعث آسیب به محیط زیست شده است.

 

گرم کردن خودرو در سرما

آیا درجا کار کردن ماشین در سرما برای گرم شدن سودمند است؟

در کشور‌های پیشرفته، صنعت خودروسازی دیگر خودرو‌های کاربراتوری تولید نمی‌کند و تمام خودرو‌ها به صورت انژکتوری عمل می‌کنند به‌جز خودرو‌های نسل قدیم! اما در ایران هنوز هم خودرو‌های کاربراتوری فراوان هستند!

درجا کار کردن در این نوع خودرو‌ها (کاربراتوری) برای مدتی تا گرم شدن کامل خودرو و رسیدن دور موتور خودرو به حد معقول ایرادی ندارد. در خودرو‌های کاربراتوری زمانی که خودرو گرم نشده است بنزین نمی‌تواند به راحتی به بخار تبدیل شود؛ این باعث می‌شود تا خودرو درست عمل نکند، سوخت کافی برای آن وجود نداشته باشد و بنزین به صورت مایع وارد سیلندر‌های خودرو شود که اثرات مخرب دارد.

اما با پیشرفت علم و صنعت خودرو سازی دیگر زمان خودرو‌های کاربراتوری گذشته و خودرو‌های انژکتوری جای کاربراتوری را گرفته‌اند. در خودرو‌های انژکتوری روند کار متفاوت است و درجا کار کردن خودرو دیگر مناسب نیست و باعث خسارت در طول زمان می‌شود. در خودرو‌های انژکتوری گرم کردن خودرو به صورت در جا منجر به اتلاف سوخت می‌شود. همچنین اثر مخرب دیگری که دارد این است که روغن سیلندر و پیستون را هدر می‌دهد و عمر موتور را کوتاه می‌کند. در خودرو‌های انژکتوری بنزین توسط لوله‌های سوختی وارد چرخه سوخت می‌شود و از طریق انژکتور در سیلندر پاشیده می‌شود که با هوا مخلوط شده و باعث اشتعال و حرکت یا چرخش کل سیستم خودرو می‌گردد.

خودرو‌های انژکتوری دارای سیستمی هستند که در مواقع سرد بودن خودرو مقدار بیشتری بنزین وارد چرخه سوختی می‌کند تا احتراق به خوبی انجام شود. در این نوع خودرو‌ها اگر خودرو به صورت درجا کار کند باعث می‌شود تا سوخت به سیلندر رسیده و روغن پیستون را در خود حل کرده و آن را بسوزاند. این اتفاق در طول زمان خودرو را با مشکل رو به رو کرده و از عمر آن کاهش می‌دهد.

چگونه خودرو (کاربراتوری یا انژکتوری) را گرم کنیم؟

روش صحیح گرم کردن خودروهای کاربراتوری

در خودرو‌های کاربراتوری با توجه به نکات ذکر شده گرم کردن در جا برای چند دقیقه (حدودا ۵ دقیقه) می‌تواند بسیار مفید باشد. اما برخی افراد قبل از روشن کردن خودرو در زیر موتور یا رادیاتور هیتر برقی یا هر وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند تا خودرو گرم شود که این کار بسیار خطرناک و می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی به همراه داشته باشد.

روش صحیح گرم کردن خودروهای انژکتوری

در خودرو‌های نسل جدید که انژکتوری هستند بعد از گذشت حدودا ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه پس از روشن کردن دیگر نباید خودرو را ثابت نگه داریم، زیرا سوخت اضافی که روغن پیستون را در خود حل کرده است باعث می‌شود تا خودرو دچار روغن سوزی شود که آسیب بر روی خودرو گذاشته و از عمر آن کاسته و محیط زیست را نیز آلوده می‌کند.

در این خودرو‌ها باید حرکت را آرام با دنده سنگین شروع کرد و از گاز دادن بی مورد برای گرم کردن خودرو نیز پرهیز کرد تا دچار روغن سوزی نشود. گاز دادن بی مورد باعث می‌شود تا دریچه‌های سوختی باز شده و بنزین بیشتری به محفظه سوخت وارد شود که به دلیل سردی خودرو و دلیل‌های ذکر شده از عمر خودرو کم می‌شود. حرکت می‌بایست آرام و تا حد امکان بدون توقف و سرعت ثابت و کم باشد.

ماشین‌های کاربراتوری

نتیجه گیری

بهترین روش گرم کردن خودرو در خودرو‌های انژکتوری همان گرم کردن خودرو با دنده سنگین و سرعت ثابت در حدود ۵ دقیقه است تا خودرو کاملا گرم شود و روغن به راحتی جریان پیدا کند و سوخت نیز به اندازه کافی و با توجه به دور موتور ماشین وارد محفظه سوختی شود. درآخر هر چه از خودرو شناخت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم از آن بهتر مراقبت کنیم و طبق اصول، خودرو را گرم کنیم و به عمر آن بیفزاییم.

شما چه راهکارهای دیگری برای گرم کردن خودرو می شناسید؟ تجربیات، نظرات و پرسش‌های خود را با ما و خوانندگان اینن مطلب در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم ۱۷ راهکار برای نگهداری از خودرو در تابستان را نیز در سیراف بخوانید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا