توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبیماری هابیماری ها و راه درمانتوصیه های پذشکی

از علائم و نشانه های ایدز چه میدانید

از علائم و نشانه های ایدز چه میدانید

از علائم و نشانه های ایدز چه میدانید

 

از علائم و نشانه های ایدز چه میدانید
HIV (ویروس نقص ایمنی بدن انسان) یک عفونت خطرناک است که می تواند به افراد با دیگر عفونت ها و بیماری ها آسیب برساند، به خصوص اگر عفونت HIV به مرحله نهایی خود یعنی ایدز و یا سندرم کمبود ایمنی رسیده باشد. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در سال ۲۰۱۱، ۱.۲ میلیون نفر در ایالات متحده با HIV زندگی می کردند. CDC یادآور می شود که به طور ناگهانی، حدود ۱۴ درصد از افراد مبتلا به HIV در سال ۲۰۱۱ نمی دانستند که این بیماری را داشته اند. این بدان علت است که ویروس در ابتدا فقط علائمی را ایجاد می کند که به راحتی می تواند با دیگر مسائل مربوط به سلامت اشتباه گرفته شود، در صورتی که علائم خاصی را ایجاد می کند. در واقع برخی افراد ۱۰ سال یا بیشتر بدون علائم مرتبط با بیماری ایدز پس از انعقاد ویروس به سر می برند.

نشانه های زودرس
بسیاری از افراد علائم آنفلوانزا را در عرض دو تا چهار هفته پس از ابتلا به ویروس HIV تجربه می کنند. این علائم به عنوان سندرم حاد سکته مغزی (ARS) یا ابتلا به اچ آی وی شناخته شده است، واکنش طبیعی بدن به عفونت HIV است. علائم عبارتند از:
تب، شایعترین علامت است
غدد لنفاوی بزرگ در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران (غدد تورم)
گلو درد
زخم های دهان، از جمله سرخ شدن (عفونت مخمر دهانی)
انواع مختلف بثورات
خستگی
درد و درد در عضلات و مفاصل
سردرد
اسهال
عرق شبانه

مرحلۀ بالینی 
با توجه بهCDC، علائم در طی ARS بین چند روز تا چند هفته از بین می روند. پس از این مرحله، عفونت به مرحله تأخیر بالینی پیشرفت می کند، دوره ای که ویروس در سطوح بسیار پایین عمل می کند، اما هنوز فعال است.
همچنین به عنوان مرحله بدون علامت HIV و یا عفونت HIV مزمن شناخته شده، مرحله تأخیر بالینی به طور معمول باعث نشانه های مرتبط با HIV نمی شوند. برای افرادی که از داروهای ضد ویروسی برای عفونت خود استفاده نمی کنند، مرحله تأخیر بالینی به طور متوسط ​​۱۰ سال طول می کشد، اما ممکن است سریعتر پیشرفت کند.
با این حال، درمان ضد رتروویروسی و درمان با آنتی رتروویروسی بسیار فعال می تواند ویروس را رشد داده و شدت تکثیر شدن را حفظ کند و مدت زمان تأخیر بالینی را برای چندین دهه ادامه دهد. مهم است که توجه داشته باشید افراد مبتلا به HIV در مرحله تأخیر بالینی هنوز می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.
علائم ایدز
مرحله نهایی عفونت HIV ، ایدز است که وقتی سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می بیند رخ می دهد. این مرحله زمانی تشخیص داده می شود که سلول های CD۴ (همچنین سلول های T helper یا سلول های T-۴) بسیار کم هستند یا زمانی که یک یا چند بیماری فرصت طلبانه مانند پنومونی یا سل به عنوان یک عفونت HIV ایجاد می شوند. افراد مبتلا به ایدز ممکن است شرایط زیر را تجربه کنند:
کاهش سریع وزن
تب تکراری
کاهش نفس عمیق
خستگی و ضعف
غدد لنفاوی متورم طولانی مدت
اسهال مزمن، که بیش از یک هفته طول می کشد
زخم هایی که در غشای مخاطی دهان، انسداد یا اندام تناسلی ایجاد می شوند
لکه ها (قرمز، قهوه ای، صورتی یا قرمز) بر روی پوست، زیر پوست و یا در داخل دهان، بینی یا پلک ها
مسائل عصبی، از جمله از دست دادن حافظه و افسردگی
در ایالات متحده، اچ آی وی عمدتا از طریق رابطه جنسی – به ویژه مقعد و واژینال – با فرد آلوده گسترش می یابد. این بیماری همچنین از طریق به اشتراک گذاشتن سوزن های آلوده و سایر لوازم جانبی برای مصرف داروهای وریدی منتقل می شود. بسیاری از این علائم، به ویژه آنهایی که شدید هستند، ممکن است به سایر عفونتهای فرصت طلبانه مبتلا شوند که به علت سیستم ایمنی ضعیف رشد می کنند.

شما می توانید خطر ابتلا به HIV خود را کاهش دهید اگر شما:
هرگز سوزن را به اشتراک نگذارید
استفاده از کاندوم به درستی و به طور مداوم
محدود کردن تعداد شرکای جنسی
رفتارهای جنسی کمتر خطرناک را انتخاب کنید (مثلا رابطه جنسی دهانی به جای رابطه جنسی مقعدی یا واژن)
برای سایر بیماری های منتقله از راه جنسی بررسی و خود را درمان کنید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا