توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبیماری ها و راه درمانسلامت

انواع آزمایش هپاتیت ب و تفسیر آنها

یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت ب است؛ یک اختلال کبدی که بر اثر ویروس HBV ایجاد می‌شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و تنها از راه آزمایش هپاتیت ب قابل تشخیص است. در این مطلب از سایت انگیزه انواع آزمایش هپاتیت ب، تفسیر هریک از آنها، بهترین زمان برای آزمایش، مکانیزم آزمایش و واکسیناسیون هپاتیت ب را بررسی کرده‌ایم.

یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت ب است؛ یک اختلال کبدی که بر اثر ویروس HBV ایجاد می‌شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و تنها از راه آزمایش هپاتیت ب قابل تشخیص است. در این مطلب از سایت انگیزه انواع آزمایش هپاتیت ب، تفسیر هریک از آنها، بهترین زمان برای آزمایش، مکانیزم آزمایش و واکسیناسیون هپاتیت ب را بررسی کرده‌ایم.

آزمایش هپاتیت ب

هپاتیت ب عفونت کبد ناشی از ویروس هپاتیت HBV) B) است. با کمک آزمایش‌های خونی هپاتیت ب، پروتئین‌های ویروسی (آنتی ژن‌ها) و آنتی بادی‌هایی که در پاسخ به عفونت تولید می‌شوند را تشخیص می‌دهند و یا دی ان ای های مرتبط با آن را شناسایی می‌کنند. الگوی نتایج آزمایش می‌تواند افرادی را که در حال حاضر دارای عفونت فعال هستند یا در گذشته به ویروس HBV مبتلا شده یا واکسن هپاتیت دریافت کرده‌اند را تشخیص دهد.

آزمایش هپاتیت ب

نام‌های آزمایش هپاتیت ب

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر می‌کند. برای تشخیص این بیماری نیاز به آزمایش هپاتیت ب است.  این آزمایش با نام Hepatitis B Virus شناخته می‌شود. همچنین برای شناسایی این آزمایش از نام‌های اختصاری دیگری مانند Hep B و HBV نیز استفاده می‌شود.

آزمایش های مرتبط با هپاتیت ب و تفسیر آنها

آزمایش‌های زیادی وجود دارند که برای تشخیص هپاتیت ب لازم است تعدادی از این آزمایش‌ها توسط پزشک انجام شود تا با بررسی هر یک از آن‌ها به وجود بیماری در شخص پی برده و مراحل درمان آغاز شود. نام‌های این آزمایش‌های مرتبط عبارتند از:

  • HBs Ab
  • HBc IgM
  • HBc Ab
  •  HBV DNA
  • HBs Ag,
  •  Anti HBs
  • HBe Ag
  • HBe Ab
  •  Anti HBe
  • Anti HBc
  • ALT
  • AST
  • Bilirubin
  • Hepatitis C

نام آزمایش

تفسیر آزمایش

علت گرفتن آزمایش

HBs Ag

پروتئینی است که روی سطح ویروس وجود دارد و در هپاتیت حاد و مزمن دیده می‌شود.

اغلب برای تشخیص و غربالگری HBV استفاده می‌شود، سریع‌ترین نشانه ابتلا به هپاتیت B

Anti HBS (HBs Ab)

آنتی‌بادی است که بدن در پاسخ به وجود عفونت HBV می‌سازد.

جهت بررسی ابتلا به عفونت هپاتیت B در گذشته و بررسی موفقیت‌آمیز بودن واکسیناسیون بر علیه هپاتیت

HBV DNA

ماده ژنتیکی ویروس هپاتیت به وسیله این آزمایش شناسایی می‌شود.

به وسیله این آزمایش می‌توان آلودگی فعال هپاتیت را تشخیص داد. استفاده اصلی این آزمایش جهت پایش بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن طی درمان است.

Anti HBe (HBe Ab)

آنتی‌بادی که بدن انسان بر علیه آنتی ژن e آزاد شده از ویروس می‌سازد.

در بیمارانی که از عفونت حاد هپاتیت بهبود یافته‌اند به همراه Anti HBe و Anti HBs مشاهده می‌گردد. در افراد مبتلا به نوع مزمن می‌تواند در پیگیری و درمان بیماری کاربرد داشته باشد.

HBe Ag

پروتئینی که به وسیله ویروس هپاتیت فعال و در حال تکثیر، در خون آزاد می‌شود.

گونه‌هایی از ویروس نیز هستند که آنتی‌ژن e تولید نمی‌کنند. فراوانی این ویروس‌ها بیشتر در خاورمیانه می‌باشد. از این رو این آزمایش در این مناطق چندان توصیه نمی‌شود.

Anti HBC (HBc Ab)

آنتی‌بادی‌ای است که بدن انسان بر علیه آنتی‌ژن هسته ویروس هپاتیت می‌سازد. این آنتی‌ژن د‌ر خون قابل شناسایی نیست و فقط در سلول‌های آلوده شده کبد یافت می‌شود.

اولین آنتی‌بادی که توسط بدن انسان بر علیه ویروس هپاتیت ساخته می‌شود و برای تشخیص عفونت حاد درخواست می‌شود.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت ب

در بسیاری از جوامع از جمله ایران در زمان نوزادی واکسیناسیون سراسری هپاتیت ب انجام می‌شود. ولی در صورتی که با علائم هپاتیت ب رو به رو هستید یا اگر رفتار پر خطری را داشته اید، لازم است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش بدهید. این بیماری سه هفته بعد از ابتلا به هپاتیت ب قابل شناسایی است ولی در صورت تکرار آن در شش هفته بعد از ابتلا، نتیجه آزمایش دقیق‌تر خواهد بود.

آزمایش هپاتیت ب

واکسن هپاتیت ب

واکسن هپاتیت ب نوعی واکسن است که از ابتلا به هپاتیت ب پیشگیری می‌کند. باید اولین دوز این واکسن در طول ۲۴ ساعت بعد از تولد به نوزاد تزریق شود. در نوزادان زودرس و مبتلا به ایدز نیز باید این واکسن تزریق شود. همچنین در اشخاص در معرض خطر مثل کارکنان بهداشت و درمان پیشنهاد می‌شود که بعد از تزریق واکسن یک آزمایش خون برای بررسی عملکرد واکسن انجام دهند.

واکس هپاتیت ب در کشور به فراوانی یافت شده و جز واکسیناسیون همگانی به نوزادان محسوب می‌شود. آزمایشگاه‌هایی در کشور وجود دارند که طی سه مرحله این واکسن را تزریق می‌کنند. هزینه هر نوبت تزریق این واکسن ناچیز است. در صورتی که هر سه مرحله واکسن این نوع از هپاتیت تزریق شود، فرد به این بیماری مبتلا نخواهد شد.

سخن آخر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و یکی از مواردی که احتمال ابتلا به این بیماری را در شما کاهش می‌دهد، اجتناب از رفتارهای جنسی پر خطر است. با این حال همان‌طور که اشاره شد آزمایش‌های مرتبط با هپاتیب ب به تشخیص آن کمک می‌کند. شما تا به حال آزمایش هپاتیت ب داده‌اید؟ نحوه آزمایش به چه صورت است؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

 

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا