توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبیماری هابیماری ها و راه درمانسلامت

راهنمای تصویری برای علل ایجاد سرگیجه و روش های درمان

سرگیجه ممکن است تعادل شما یا معده شما را به هم بزند. مشکلات ایجاد شد در گوش داخلی اغلب باعث ایجاد سرگیجه می شوند ولی مشکلات تاثیر گذار بر مغز هم می تواند منجر به سرگیجه شود.

علت و روش های درمان انواع سرگیجه

با این  خیلی از افراد سرگیجه را به عنوان ترس از ارتفاع می شناسند باید بگوییم نه تنها به این معنی نیست بلکه به عنوان اختلال هم شناخته نمی شود. سرگیجه یک علامت است ( احساس این که شما یا فضای اطرافتان در حال چرخش است ) سرگیجه ممکن است تعادل شما یا معده شما را به هم بزند. مشکلات ایجاد شد در گوش داخلی اغلب باعث ایجاد سرگیجه می شوند ولی مشکلات تاثیر گذار بر مغز هم می تواند منجر به سرگیجه شود.

درمان سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم Benign Paroxysmal Positional Vertigo

درمان سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم Benign Paroxysmal Positional Vertigo

BPPV در اثر سقوط کریستال های ریز داخل گوش به یکی از کانال های پر از مایع گوش هنگام ضربه خوردن به سر ایجاد می شود. زمانی که که بچرخید یا بایستید باعث گیج شدن مغز و احسال یرگیجه، تهوع و حرکت جلو عقب بدون کنترل چشم می شوند.  BPPV می تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و معمولا به صورت خود به خود از بین می رود.  پزشکتان در صورت نیاز می تواند با خارج کردن کریستال ها از کانال گوش مشکل شما را حل کند.

درمان سرگیجه لابیرینیت Labyrinthitis

لابیرینیت Labyrinthitis

یک ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا گاهی باکتری باعث ایجاد عفونت در کانال مارپیچ پر از مایع داخل گوش یا لابیرنت  می شود. لابیرنت که مسئولیت حفظ تعادل را بر عهده دارد متورم شده و باعث سردرگمی مغز شده و منجر به سرگیجه می شود. ممکن است تب، استفراغ، از دست دادن شنوایی و پیچیدن هوا در گوش را هم تجربه کنید. این مشکل معمولا بدون درمان از بین می رود ولی در موارد نادر ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی داشته باشید.

درمان سرگیجه وستیبولار نورونیت Vestibular Neuronitis

وستیبولار نورونیت Vestibular Neuronitis

ویروسی که باعث التهاب ناگهنی عصب وستیبولار می شود. این نعصب گوش داخلی را به مغز متصل می کند. این التهاب می تواند سبب گیجی، عدم تعادل و ناراحتی معده مس شود ولی معمولا باعث از دست دادن شنوایی یا وزوز گوش نمی شود. این مشکل بعد از چند ساعت یا چند روز خود به خود رفع می شود ولی اگر علایمتان شدید باشد احتمالا نیاز به استراحت خواهید داشت.

بیماری منیر Meniere’s Disease

بیماری منیر Meniere's Disease

اگرچه نادر است ولی می تواند سرگیجه شدید 20 دقیقه ای تا چند ساعتی بوجود آورد که اغلب با حالت تهوع و استفراغ همراه است. ممکن است وزوز گوش، افت شنوایی و احساس فشار در گوش خود داشته باشید. پزشک می تواند تعداد حملات شما را کاهش دهد . تغذیه و تمرینات تعادلی نیز به شما کمک می کند.

داروهایی که باعث سرگیجه می شوند

داروهایی که باعث سرگیجه می شوند

دارو می تواند باعث سرگیجه شود. برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، ضد انعقاد خون، ضد فشار خون و ضد التهاب می توانند باعث سرگیجه شوند.  که در مورد عوارض جانبی آن ها و برای اطمینان باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرگیجه فیستول پریمیلف Perilymph Fistula

فیستول پریمیلف Perilymph Fistula

ضربه ای که به سر وارد مش یود می تواند حفره ای در بافت جدا کننده گوش میانی که پر از هواست و گوش داخلی که پر از مایع است ایجاد کند که باعث عدم تعادل خواهد شد. گوشتان ممکن است احساس پر شدن کند یا به صداهای بلند حساس شود. تغییرات فشار هوا مانند زمانی که در هواپیما هستید می تواند بدتر شود . این مشکل می توانید بعد از یکی دو هفته خود به خود ترمیم شود. اگر بعد از 6 ماه هنوز مشکل داشتید باید جراحی انجام شود.

درمان میگرن وستیبولار Vestibular Migraine

میگرن وستیبولار Vestibular Migraine

غذا، استرس و سایر عوامل میگرن می توانند موجب التهاب عصب وستیبولار شوند که گاهی  منجر به سرگیجه می شود. احساس گیجی، نارحتی معده، حساسیت به نور و صدا یا زنگ زدن گوش هم با آن همراه است ولی سردرد شدید ندارید. شما می توانید این مشکل را با تغییر رژیم غذای، ورزش، خواب و سایر عادت ها تغییر دهید. در صورت نیاز پزشک از دارو و فیزیوتراپی برای درمان استفاده می کند.

آسیب به سر

آسیب به سر

ضربه خوردن به سر می تواند مانع تعادل شود. علاوه بر آسیب گوش داخلی که منجر به سرگیجه مش ود، می تواند روی بینایی هم اثر بگذارد. همچنین ممکن است روی بخشی از مغز که حرکات را کنترل می کند اثر بگذارد. روش درمان بستگی به مشکل ایجاد شده دارد که فیزیوتراپی در این روند به شما کمک می کند.

درمان سرگیجه در اثر دریازدگی و وسایل نقلیه

درمان سرگیجه در اثر دریازدگی و وسایل نقلیه

گاهی اوقات سوار شدن روی قایق، ماشین، قطار یا هواپیما موجب تهوع و سرگیجه می شود که با خروج از وسیله نقلیه متوقف خواهد شد.

برای کم کردن این حالت می توانید این ترفندها را به کار بگیرید:

تمرکز بر یک چیز دور

ثابت نگه داشتن سر

اجتاب از بوی قوی، غذای چرب، کافئین و الکل

خوردن غذای سبک

سندرم مال د دبراکومنت Mal de Debarquement Syndrome

سندرم مال د دبراکومنت Mal de Debarquement Syndrome

هنگامی که در قایق می نشینید ممکن است یک لحظه احساس کنید که زمین مثل اقیانوس در حال حرکت است. حتی دیانوردان حرفه ای هم متوجه آن می شوند. حالا تصور کنید این حس از بین نرود و برای هفته ا و سال ها همراهتان باشد با این که روی زمین سفت قرار دارید. پزشکان بر این باورند که دلیل این مشکل این است که مغز شما متوجه تمام شدن حرکت نشد است. اکثر این موارددر طول یک سال بهبود پیدا می کنند.

سرگیجه به علت بیماری های عصبی

بیماری های عصبی

بیماری های عصبی مانند ام اس، پارکینسون و اسپوندیلوز به آرامی به سیستم عصبی مغزتان آسیب می رسانند و منجر به احساس سرگیجه می شوند.

سرگیجه به علت سندرم هانت رمزی Ramsay Hunt

سندرم هانت رمزی Ramsay Hunt

این بیماری منجر به عدم تعادل  به دلیل ویروس شینگلز  shingles virus است که بر اعصاب صورت اثر می گذارد  و موجب راش های دردناک و تاول های پر از مایع اطراف گوش می شود. صورتتان ضعیف شده و حرکت به اطراف برایتان سخت می شود. دچار کم شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه می شود. شما نیاز به درمان سریع پزشکی با داروهای ضد ویروسی به منظور کاهش درد و مهار ویروس دارید.

چه زمانی باید برای سرگیجه به اورژانس مراجعه کنید

برخی مشکلات ناگهانی عدم تعادل ممکن است نشانه ای از مشکلات جدی مانند لخته خون در مغز یا آمبولی باشد که در صورت مشاهده علایم زیر باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

هر دو دست ، یک دست یا یک طرف صورت را نمی توانید احساس کنید

دید یک یا هر دو چشمتان از بین رفته

به هم ریخته صحبت می کنید

سردرد ناگهانی شدید
 

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا