توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
درمان با ورزش

فواید شنا بر سلامت جسم و ذهن

فواید شنا بر سلامت جسم و ذهن

فواید شنا بر سلامت جسم و ذهن

فواید شنا بر سلامت جسم و ذهن
مانند بسیاری از فعالیت های هوازی، شنا دارای مزایای فیزیکی بسیاری از جمله افزایش استقامت، قدرت عضلانی و آمادگی قلبی عروقی است. با این حال، شنا نیز مزایای ذهنی زیادی را برای ورزشکار ارائه می دهد که یک تمرین عالی برای ذهن است. در اینجا چند مورد از مزایای بسیاری که می توانید از شنا کردن به عنوان ورزش بدست آورید را آورده ایم. Hirofumi Tanaka، استاد کینزیولوژی و مدیر آزمایشگاه تحقیقات پیری قلب و عروق در دانشگاه تگزاس می گوید: هنگامی که شما در آب غوطه ور می شوید، استخوان ها و عضلات شما از محدودیت های گرانش تا حدودی رها شده اند.

این باعث می شود شنا یک ورزش ایده آل برای افرادی که مبتلا به استئوآرتریت هستند، باشند و این در حالی است که تمرینات تحمل وزن می توانند به شدت دردناک باشند. با توجه به تحقیقات Tanaka از افراد مبتلا به این وضعیت، شنا کردن سفتی شریان را که عامل خطری برای مشکلات قلبی است، کاهش می دهد. بیشتر تحقیقات آموزش شنا را با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشارخون بالا مرتبط کرده است. تاناکا می گوید خنک بودن و شادابی آب نیز برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، جذاب هستند،

زیرا تمرین های هوازی ممکن است موجب تعریق و گرم شدن زیاد یا ناراحت کننده باشند. تمرین کردن در یک حالت افقی – به عنوان موضع درست بدن به نسبت شکل های دیگر ورزش هوازی – ممکن است یک روش ایده آل برای مقابله با تمام وقت هایی باشد که شما بیش از حد پشت یک میز یا فرمان قرار می گیرید. تانر می گوید: “هیچ ضربه سختی روی پشت شما وجود ندارد که این ممکن است به بهبود وضعیت شما و جلوگیری از آسیب های کمر و کاهش درد کمک کند.

کم فشار
شنا یک فرم منحصر به فرد از ورزش است، به این دلیل که به ورزشکار اجازه می دهد تا مزایای سلامتی و تناسب اندام تمرین هوازی، بی هوازی و مقاومت را بدون اعمال مقدار زیادی فشار بر روی مفاصل و استخوان ها به دست بیاورد. این باعث می شود که شنا یک ورزش مناسب به ویژه با ارزش برای افراد معلول، در حال بهبودی از آسیب دیدگی یا افرادی که دارای شرایط مختلف پزشکی مانند آرتریت و پوکی استخوان هستند، باشد.

تمرین عضلات
کاهش فشار خون و ضربان قلب، پیوسته موجب افزایش حجم گردش خون (میزان هوا در داخل و خارج از ریه ها در حین تنفس طبیعی می شود) و این باعث تمرین عضلات برای دوچرخه سواران، ژیمناستیک کاران، بازیکنان فوتبال می شود. یک مطالعه توسط مجله پزشکی علوم و ورزش اسکاندیناوی می گوید شنا کردن با تنفس کنترل شده منجر به بهبود ۶ درصدی عملکرد در هنگام دویدن در طی دوازده جلسه شده است.

بهبود کارآیی شناختی
سطوح نوروتروفین به نام فاکتور نوروتروفی فاکتور مغز (BDNF)، از طریق فعالیت های شدید مانند شنا، افزایش می یابد. BDNF برای عملکرد مناسب مغز و سیستم عصبی محیطی بسیار مهم است و نقش مهمی در نگهداری نورون ها، نوروژنز، سیناپتوزیسازی و حمایت از عملکرد شناختی دارد. سطح پایین BDNF با بیماری آلزایمر، پیشرفت عصبی ضعیف، افسردگی و اختلال عملکرد عصبی ارتباط دارد (CITE).

دریافت ویتامین D –
استخرهای شنا در فضای باز مانند سالن ۵۰ متری المپیک و استخر ۲۵ متری، شناگران را در معرض نور آفتاب قرار می دهد. افزایش زمان بودن زیر نور خورشید نشان داده است که سطوح BDNF را افزایش می دهد (CITE)، افزایش استحکام و رشد استخوان ها با القای کلسیم، موجب افزایش عملکرد عضلات CITE) بدن سازی) می شود.

اضطراب و مدیریت استرس
مطالعات نشان داده است که شنا به طور قابل توجهی موجب کاهش اضطراب در سطوح قابل مقایسه با تمرینات یوگا می باشد. شنا همچنین حساسیت به استرس را کاهش می دهد و اغلب سکوت آب فرد را کاملا آرام می کند.

ضد افسردگی
شنا همچنین نقش چند منظوره را به عنوان یک تمرین ضد افسردگی بازی می کند. کلاس های گروهی تجربه ی فعالیت اجتماعی را برای شرکت کنندگان فراهم می کند، در عین حال به آنها یک حس شادابی را از انجام یک مجموعه تمرین دشوار می دهد. علاوه بر این، اندورفین ها و انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین در طول تمرینات قلبی طولانی مدت آزاد می شوند. سطح پایین سروتونین با افسردگی همراه است، اما افزایش این سطوح موجب افزایش روحیه و رفتار اجتماعی فرد می شود.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا