توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییسلامت

آشنایی با پماد چشمی اریترومایسین و چگونگی مصرف آن

آشنایی با پماد چشمی اریترومایسین و چگونگی مصرف آن

پماد اریترومایسین (Erythromycin) از داروهای آنتی‌بیوتیک است که به منظور درمان عفونت‌هاى خارجى چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زخم‌هاى قرنيه و تارى ديد برخی از عوارض مصرف این داروست.


سیرافی ها| سرویس سلامت – 
چشم عضو بسیار حساسی در بدن بوده و لازم است به هنگام درد و ناراحتی سریعا به چشم‌ پزشک مراجعه کنیم. مشکلات چشمی متعدد هستند اما معمولا اولین نشانه‌های بیماری‌های چشمی آبریزش، سوزش و قرمزی چشم است. بیماری‌های چشمی به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و پر از گرد و غبار، استفاده از لنزهای زیبایی یا مواد آرایشی نامرغوب و… همگی می‌توانند در بروز عفونت چشم و سایر مشکلات مربوط به آن موثر باشند. در صورتیکه چنین علائمی را مشاهده کردید باید در اسرع وقت به چشم‌پزشک مراجعه کنید. در خیلی از موارد پزشک بعد از انجام معاینات لازم قطره یا پماد چشمی لازم را تجویز می‌کند. در ادامه به معرفی به معرفی پماد چشمی اریترومایسین و همچنین چگونگی استفاده از آن می‌پردازیم.

پماد چشمی

پماد چشمی اریترومایسین چیست؟

پماد اریترومایسین (Erythromycin) از داروهای آنتی بیوتیک است که به منظور درمان عفونت‌هاى خارجى چشم مانند كونژونكتیویت كلامیدیائى و گونوكی توسط پزشک تجویز می‌شود. از این دارو، به‌عنوان پروفيلاكسى براى عفونت چشمى نوزادان هم استفاده می‌شود.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری  AK-Mycin, Ilotycin
 موارد مصرف

 استریل‌کننده چشم، درمان عفونت‌های چشمی

 عوارض  كاهش ترميم، زخم‌هاى قرنيه، تارى ديد
 تداخل دارویی  در این رابطه با پزشک مشورت شود

مقدار و نحوه مصرف پماد چشمی اریترومایسین

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. به طور معمول و بنا به صلاح دید پزشک روزی ۱ الی ۴ مرتبه از این دارو استفاده می‌شود. به این منظور قبل از اینکه از پماد چشمی استفاده کنید دست‌ها را به خوبی شسته و تیوب را با یک دست نگاه دارید و با دست دیگر پلک زیرین را به پایین بکشید. پس از آن مقدار تجویز شده از پماد چشمی را درون پلک داخلی چشم قرار داده و چشم را بسته و ۱ الی ۲ دقیقه صبر کنید.
 
پماد چشمی اریترومایسین

نکاتی که در رابطه با مصرف پماد چشمی اریترومایسین باید بدانید

  1. در صورتیکه با مصرف این دارو دچار خارش، اشک‌ریزش، قرمزی و تورم شدید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نسبت به این دارو حساسیت داشته باشید.
  2. پمادهای چشمی حداکثر یک ماه پس از باز شدن درب آنها، باید دور ریخته شوند.
  3. دارو را دقيقاً به شيوه گفته شده، مصرف کنيد.
  4. در زمان استفاده از پماد چشمى ممکن است تارى ديد به‌وجود آيد.
  5. نوک ظروف محتواى دارو، به دلیل حساسیتی که چشم‌ها دارند نبايد با چشم تماس پیدا کند.
  6. در صورت عفونت مجرای اشكی، كمپرس گرم و مالش دادن ملایم پوست محل مجرای اشكی می‌تواند به درمان كمک كند.
  7. به دلیل بروز تاری دید در صورت استفاده از این دارو، توصیه می‌شود از آن به هنگام شب استفاده شود.
  8. در صورتی که پس از ۳ روز از مصرف هر نوع پماد چشمی هنوز هم ناراحتی چشم ادامه داشته باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.
  9. این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز گردد. آن را خودسرانه مصرف نکنید.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله سیرافی ها به اشتراک بگذارید.

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا