توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهتغذیه و رژیم غذاییسلامتفواید غذاها

خواص برگ انجیر؛ ۱۴ خاصیت از درمان سرطان تا رفع چین و چروک

برگ انجیر حاوی مواد مقوی بسیاری است، از اینرو می‌تواند به درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات مانند فشار خون، سرطان و... کمک کند. برای بهره مندی از خواص برگ انجیر می‌توان آن را به صورت خام یا دمنوش استفاده کرد.

مجله سیراف| سرویس سلامت – برگ انجیر خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. تحقیقات جدید نشان داده است که سرطان، MRSA، زخم معده، بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی اختلالات عملکرد جنسی را می‌توان با برگ انجیر درمان کرد. درخت انجیر یکی از اعضای خانواده توت‌ها به شمار می‌آید، از اینرو متخصصان برای افزایش تاثیر آن پیشنهاد می‌کنند که از دمنوش ترکیبی برگ انجیر و برگ توت استفاده شود. در این مقاله ۱۴ مورد از خواص برگ انجیر را معرفی خواهیم کرد.

خواص برگ انجیر

۱. دیابت

مهم‌ترین خاصیت برگ انجیر کمک به درمان دیابت است. در سال ۲۰۰۶ میلادی تحقیقاتی انجام گرفت که نشان داد با استفاده از دمنوش برگ انجیر، علائم دیابت به حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همانطور که اشاره شد، اگر برگ توت را نیز به دمنوش برگ انجیر اضافه کنید، تاثیر آن افزایش خواهد یافت. همچنین با افزودن سیاه دانه به این ترکیب، تاثیر این  دمنوش برای درمان دیابت افزایش خواهد یافت.
مطالعات نشان می‌دهند که سطوح گلوکز و کلسترول می‌توانند با مصرف برگ انجیر کاهش یابند. این دمنوش سطح آنتی اکسیدان‌ها را در بدن به حالت طبیعی بازمی‌گرداند، در نتیجه بدن در مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت موفق‌تر عمل می‌کند.

۲. بیماری‌های قلبی

ثابت شده است که برگ خشک شده درخت انجیر می‌تواند از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند. این برگ‌ها در کاهش تری گلیسیریدها، که علت اصلی حملات قلبی هستند، عملکرد چشمگیری دارند. به علاوه برگ انجیر حاوی امگا ۶، امگا ۳ و فنل است، تمام این عناصر در کنارهم خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند.

۳. سرطان پوست

در کشور ایتالیا پژوهشی در مورد اسکراب برگ انجیر و تاثیر آن بر فعالیت‌های آنتی اکسیدانی و فوتوتوکسیک آنها بر سلول‌های ملانومای بدن انسان انجام شده است. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که اسکراب برگ انجیر منبع خوبی برای درمان برخی از انواع سرطان پوست است. 
درخت انجیر به صورت بومی در آسیا و اروپا یافت می‌شود، بنابراین برگ درختان تولید شده در این خطه‌ها از بهترین نوع هستند.
خواص برگ انجیر

۴. پیشگیری و درمان فشار خون

فشار خون بالا، مهم‌ترین عامل مرگ خاموش در بزرگسالان است و گاهی بسیار ناگهانی و بدون هیچ خبری فرد را مبتلا می‌کند. نوشیدن دمنوش برگ انجیر و دانه زیره سیاه می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد.
یک راه سریع برای پایین آوردن فشار خون، مصرف روزانه دو قاشق چایخوری روغن سیاه دانه است. زمانی که سطح فشار خون بعد از مدتی نرمال شد، می‌توانید این مقدار را به روزانه یک قاشق چایخوری کاهش دهید. روغن را می‌توانید با نوشیدنی‌های طبیعی یا عسل نیز مصرف کنید. یک قاشق چایخوری عسل برای طعم دهی به این ترکیب کافی خواهد بود. اما برای بیماران دیابتی بهتر است روغن همراه با چای مصرف شود.

۵. کاهش کلسترول

برگ انجیر حاوی پکتین است. پکتین می‌تواند به متابولیسم بدن کمک و باقی مانده کلسترول را از بدن پاکسازی کند. در نتیجه کار سیستم دفع ادرار را بسیار راحت‌تر می‌کند. پکتین، همچون آب، فیبر را در خود حل می‌کند و در نتیجه عملکرد سیستم گوارشی و دفع ادرار را بهبود می‌بخشد. بر این اساس می‌توان گفت که برگ انجیر دارای خاصیت روان کنندگی (ملین) است. مصرف فیبر در وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند تا از ابتلا سرطان‌هایی مثل سرطان‌های شکمی، سرطان روده بزرگ و روده کوچک دور بمانید.

۶. بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی در کشور‌های آسیای جنوب شرقی، توسط برگ انجیر درمان شده‌اند. به افرادی که به بیماری‌های منتقله از راه جنسی، عفونت‌ها و اختلالات عملکرد جنسی مبتلا هستند، استفاده موضعی از عصاره برگ انجیر توصیه می‌شود. اگر هرکدام از این مشکلات را تجربه می‌کنید، ابتدا از یک پزشک کمک بگیرید و سپس با صلاح دید او از عصاره برگ انجیر استفاده کنید.

۷. بیماری‌های استخوان

برگ انجیر، به طور طبیعی مقدار زیادی کلسیم دارد، ماده‌ای که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. این برگ‌ها همچنین دارای مقدار زیاد فسفر هستند که باعث ساخت استخوان می‌شود، در نتیجه مصرف برگ انجیر می تواند بهبود آسیب‌ها و بیماری‌های استخوانی را تسریع کند.

۸. خواص ضد سرطانی

هر روز دو عدد برگ انجیر را بجوید. اگر برگ تازه در دسترستان نیست، می‌توانید از پودر آن استفاده کنید. برگ انجیر، غنی از فیبر است و به درمان انواع سرطان به خصوص سرطان روده، پوست و سینه کمک می‌کند. این خوراکی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین سلول‌ها با قدرت بیشتری می‌توانند با سرطان مبارزه کنند. پس این لطف را در حق بدن خود بکنید و پودر درخت انجیر یا برگ تازه درخت انجیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
خواص برگ انجیر در مبارزه سرطان

۹. کاهش وزن

پیش‌تر گفتیم که برگ انجیر مقدار بسیاری فیبر دارد و در بدن به عنوان یک ملین عمل می‌کند. بنابراین با مصرف آن بیرون روی شما بیشتر خواهد شد و کمتر گرسنه می‌شوید. برای افزایش اثرات برگ انجیر در کاهش وزن، آن را به صورت دمنوش مصرف کنید.

۱۰. چین و چروک پوست

در مطالعات متعددی که اخیرا در رابطه با برگ انجیر صورت گرفته، ثابت شده است که این برگ‌ها و عصاره آن‌ها اثر خوبی در درمان آکنه، کک و مک و چین و چروک پوست داشته‌اند. به دلیل میزان قابل توجه اکسیدان‌ها در برگ انجیر و فعالیت ضد کلاژناز آن، کرم‌هایی که حاوی عصاره برگ انجیر بودند، اثر بخشی بیشتری در کاهش چین و چروک پوست داشته‌اند.

۱۱. سرخرگ کرونری

برگ انجیر، سرشار از فنول و امگا۳ و ۶ است، در نتیجه از ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین فعالیت تری گلیسیرید را محدود می‌کنند و احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهند.

۱۲. سرطان سینه

بسیاری از زنان بعد از یائسگی، به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. مصرف برگ انجیر، به دلیل فیبر زیادی که دارد، می‌تواند این تعادل را به حالت عادی بازگرداد و ریسک ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.

۱۳. برونشیت

یکی دیگر از خواص برگ انجیر کمک به درمان بیماری‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت است. برای بهره‌مندی از این خاصیت برگ انجیر باید آن را به صورت دمنوش میل کنید.برای درست کردن هر وعده دمنوش، دو یا سه برگ را در ۵۰۰ میلی لیتر آب جوشیده دم کنید. به علاوه این برگ‌ها می‌توانند برای کاهش درد گلو و سرفه نیز موثر باشند.

۱۴. اختلالات عملکرد جنسی

میزان زیاد ویتامین و مواد معدنی موجود در برگ انجیر، احتمالا می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به عملکرد جنسی مثل نزایی، زود انزالی و مشکلات نعوظ مفید باشد. برای بهره مندی از این خواص هر شب برگ انجیر را با شیر مخلوط کنید و اجازه دهید تا صبح در یخچال بماند و سپس بنوشید.
خواص برگ انجیر برای مردان

عوارض جانبی

مصرف خوراکی برگ انجیر به مدت یک ماه برای اکثر افراد ایمن است، اما بیش از آن می‌تواند موجب زخم و خونریزی مجاری گوارشی شود، چرا که شیره این درخت حاوی لاتکس است. 
استفاده موضعی برگ انجیر ممکن است برای برخی مشکل ساز باشد. این برگ می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند، بنابران درصورت استفاده از آن از قرارگیری طولانی مدت زیر نور خورشید اجتناب کنید و از محافظ در مقابل تابش استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، برگ انجیر یک خوراکی در دسترس است که خواص بسیاری دارد. بنابراین گنجاندن این گیاه دارویی به رژیم غذایی احتمالا با خواص بسیاری همراه خواهد بود. اما از آنجا که افراد مختلف واکنش‌های مختلفی نسبت به مواد نشان می‌دهند، بهتر است قبل از مصرف این برگ با پزشک خود مشورت کنید. از خواص برگ انجیر مطلع بوده‌اید؟ یا از برگ انجیر استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و همراهان مجله اینترنتی ستاره، در قسمت «ارسال نظر» به اشتراک بگذارید.
برگرفته از: webmd ،my-fig-leaves

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا