توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تغذیه و رژیم غذاییسلامت

رژیم متابولیک چیست و نحوه انجام آ

بسیاری از افراد به افزایش متابولیسم خود، به عنوان یک استراتژی مفید برای کاهش وزن علاقه‌مند هستند. رژیم متابولیک سریع، این ادعا را دارد که اگر غذای ویژه‌ای در زمان مناسب خود مصرف شود، می‌تواند روند متابولیسم را تسریع کرده و به فرد این امکان را دهد که هم زیاد بخورد و هم وزن کم کند! با این حال، همانند بسیاری از رژیم‌های غذایی مدرن و مختلف، نظرات متفاوتی درباره رژیم متابولیک به دست آمده است. در این مقاله ضمن معرفی رژیم متابولیک، بررسی می‌کنیم که آیا رژیم غذایی سریع متابولیسم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

 

رژیم متابولیک برای کاهش وزن

رژیم متابولیک برای کاهش وزن

کلمه سریع مقابل هر چیزی قرار بگیرد، آن کلمه بی‌نهایت جذاب‌تر می‌شود. به ویژه وقتی پیش از مقوله‌ی کاهش وزن یا لاغری آورده شود. رژیم غذایی متابولیسم سریع از نظر تکنیکی و فنی چیز جدیدی نیست و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط هایلی پومروی که مدرک کارشناسی علوم جانوری از دانشگاه ایالتی کلورادو را در دست دارد، مطرح شد.

رژیم متابولیک دقیقا چیست؟

رژیم متابولیک دقیقا چیست؟

رژیم متابولیک سریع یک برنامه غذایی ۲۸ روزه است که هر هفته از سه فاز دارد. این رژیم ادعا می‌کند که از طریق چرخه مواد مغذی در بدن، به تجدید و تسریع متابولیسم کمک می‌کند. این مواد مغذی شاملِ دوره‌های چرخشیِ پروتئین بالا، کربوهیدارت بالا و چربی بالا در هر هفته است! این رژیم غذایی مصرفِ ذرت، لبنیات، سویا، شکر تصفیه شده، کافئین، الکل، میوه خشک، آب میوه، گندم (به جز جوانه گندم) و نیترات که فرآورده‌های گوشتی پیدا می‌شود را به مدت ۲۸ روز محدود می‌کند.

بر اساس این رژیم باید ۵ وعده غذایی در روز و در ساعاتی مشخص مصرف کنید. ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن و همچین سه تا چهار ساعت یک وعده در طول روز باید استفاده شود. در این رژیم شما باید به ازای هر کیلوگرم از وزن‌تان، ۶۰ سی سی آب بنوشید. رژیم متابولیک سه مرحله جداگانه‌ای دارد که هر هفته باید از آن پیروی کنید. ایده اصلی این است که هر فاز بر مصرف مواد مغذی با سطح بالا تمرکز دارد. اندازه سهم، بسته به میزان وزن شما متفاوت است، اما توصیه‌های دیگر برای همه یک‌سان هستند. در ادامه مراحل و فازهای سه‌گانه رژیم غذایی متابولیک را معرفی می‌کنیم.

مراحل رژیم متابولیک سریع

مراحل رژیم متابولیک سریع

رژیم متابولیک به سه مرحله تقسیم می‌شود که این مراحل هر هفته تکرار می‌شوند تا دوره ۴ هفته‌ای این رژیم به پایان برسد. در هر دوره بر مصرف غذاهای مختلفی تاکید شده و توصیه‌هایی را برای فعالیت‌های فیزیکی مختلف دارد. حجم وعده‌های غذایی در هر مرحله بسته به میزان کاهش وزن مورد نظرتان متفاوت است. در ادامه با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های این رژیم آشنا می‌شوید.

فاز اول (روز اول و دوم هفته): کربو هیدرات بالا، پروتئین ملایم و بدون چربی

این فاز و مرحله از رژیم متابولیک به کاهش استرس کمک می‌کند. در این فاز باید مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده مانند لوبیا و غلات کامل و همچنین، میوه‌هایی با گلیسمی بالا نظیرِ موز و آناناس مصرف شود. به علاوه در اولین مرحله باید مقدار متوسط مواد پروتئینی بدون چربی استفاده کنید. در مورد ورزش در این مرحله نیز تمرین‌های کاردیو توصیه می‌شود. چون به واسطه مصرف کربوهیدرات بالا، انرژی قابل توجهی دریافت کرده‌اید که باید مصرف کنید.

فاز دوم (روز سوم و چهارم هفته): کربوهیدرات پایین، پروتئین بالا، چربی کم

دومین فاز رژیم متابولیک سریع با آزادسازی چربی‌ها ذخیره‌شده همراه است. این روند با کاهش کربوهیدرات و افزایش سطوح پروتئین کم چرب به رژیم غذایی به همراه مصرف مقدار زیاد سبزیجات سبز انجام می‌شود. سبزیجات به متعادل کردن مصرف گوشت کمک می‌کنند و این حالتِ تعادل به بهبود توانایی بدن برای سوزاندن چربی‌های اشباع‌شده کمک می‌کند. انجام یک روز تمرینات قدرتی در این مرحله با افزایش جزئی وزنه‌های سنگین برای کمک به ساخت عضلات توصیه می‌شود.

فاز سوم (روز پنجم، ششم و هفتم هفته): کربوهیدرات متوسط، پروتئین متوسط با چربی بالا

در سومین فاز با افزایش مصرف چربی‌های سالم و استفاده از سطوح متوسط پروتئین و کربوهیدرات، روند چربی سوزی افزایش می‌یابد. چربی‌های سالم، روند سوخت‌وساز را افزایش می‌دهند. ورزش‌های کاهش دهنده‌ی استرس در این فاز توصیه می‌شوند. یوگا و مدیتیشن گزینه‌های عالی هستند و بهره‌مندی از ماساژ نیز اهمیت دارد.

سایر فواید رژیم غذایی متابولیک سریع

سایر فواید رژیم غذایی متابولیک سریع

رژیم متابولیک علاوه‌بر لاغری فواید دیگری نیز برای بدن به‌همراه دارد. وجود مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون‌چربی و چربی‌های سالم موجب شده ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رژیم متابولیک از بسیاری از رژیم‌های غذایی دیگر بیشتر باشد. لیست نسبتا طولانی این رژیم در ممنوعیت مصرف برخی غذاها می‌تواند میزان دریافت غذاهای فرآوری‌شده و کم‌سود را به‌طور چشمگیری کاهش بدهد و به دریافت غذاهای غنی و باارزش کمک بکند. همچنین فیبر فراوان موجود در رژیم متابولیک می‌تواند به سلامت گوارش، کنترل قند خون، تقویت عملکرد مغز و دستگاه ایمنی کمک بکند.

نمونه برنامه غذایی رژیم متابولیک

نمونه برنامه غذایی رژیم متابولیک

در زیر یک نمونه از برنامه رژیم متابولیک در هر مرحله آمده است. یادتان باشد که اندازه وعده‌ها به مرحله و هدف خود شخص برای کاهش وزن بستگی دارد.

فاز اول

  • صبحانه: اسموتی انبه منجمد بدون لبنیات
  • میان‌وعده: آناناس
  • ناهار: سینه مرغ کبابی همراه با برنج وحشی
  • میان‌وعده: توت‌فرنگی
  • شام: ماهی کبابی همراه با سبزیجات
  • میان‌وعده: هندوانه

فاز دوم

  • صبحانه: املت، سفیده تخم‌مرغ با اسفناج و قارچ
  • میان‌وعده: برش‌هایی نازکی از گوشت طعم‌دار‌شده بوقلمون
  • ناهار: سوپ مرغ و سبزیجات
  • میان‌وعده: ماهی سالمون دودی همراه با خیار
  • شام: کباب گوشت بدون‌چربی بره
  • میان‌وعده: یک لیوان شیربادام شیرین‌نشده

فاز سوم

  • صبحانه: نان تست همراه با تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی و پیاز
  • میان‌وعده: کرفس همراه با کره بادام
  • ناهار: سالاد مرغ همراه با گوجه فرنگی و اسفناج؛
  • میان‌وعده: خیار همراه با گواکاموله خانگی
  • شام: میگو همراه با فتوچینی اسفناج
  • میان‌وعده: گردو

بسیاری از منتقدان، این رژیم را به خاطر سختی‌اش زیر سوال می‌برند. بسیاری از افراد از فراوانی دردسرهای این رژیم از اندازه‌گیری و آماده‌سازی طولانی غذاها شکایت دارند و معتقدند دنبال‌کردن این رژیم در زندگی پرمشغلهٔ این روزها کار دشواری است. دنبال کردن رژیم‌های خاص و پرمحدودیت مثل رژیم متابولیک برای کسانی که مجبورند خیلی از وعده‌ها را در بیرون از خانه غذا بخورند یا مهمانی‌ها و مراسم‌های زیادی را در پیش دارند، سخت و حتی غیرممکن است.

نباید خودسرانه این رژیم را انجام دهید. ابتدا به پزشک تغذیه مراجعه کرده و بعد از دریافت اجازه او رژیم را می‌توانید شروع کنید.

برگرفته شده از:

womenshealthmag.com

healthline.com

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا