توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

کاکتوس خوراکی و فواید آن در سلامت بدن

کاکتوس خوراکی و فواید آن در سلامت بدن

برخی از گونه‌های کاکتوس‌، خوراکی هستند. ساقه، برگ و میوه کاکتوس خوراکی (نام میوه: میوه اژد‌ها – دراگون فروت)، سرشار از مواد آنتی اکسیدان و مغذی هستند و به درمان دیابت، کاهش کلسترول خون و پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند.

سیرافی ها |
 سرویس سلامت شاید شما هم در میوه‌ فروشی‌ها، میوه‌های عجیبی را دیده باشید که نه تنها اسمشان را هم نشنیده‌اید، بلکه قیافه‌شان هم برایتان عجیب است. یکی از این میوه‌های لوکس و عجیب امروزی میوه کاکتوس خوراکی است. در این مطلب شما را با انواع کاکتوس‌های خوراکی و خواص درمانی آن‌ها آشنا می‌کنیم.

میوه کاکتوس خوراکی

کاکتوس خوراکی که میوه آن با نام‌های میوه اژدها، دراگون فروت، پیتایا، پیتاهایا، هولونگ گو، گلابی توت‌فرنگی، نانتیکافروت یا تان لانگ نیز شناخته می‌شود، به میوه چندین نوع کاکتوس گفته می‌شود. این میوه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است، همچنین در کشور‌های آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، جزیره اکیناوا (ژاپن)، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود و در سال‌های اخیر از این کشور‌ها به کشور ما وارد شده است. کشت کاکتوس خوراکی به تازگی در بخش‌های جنوبی کشور آغاز شده است.

کاکتوس خوراکی بیضی شکل و در سه رنگ سفید، صورتی و قرمز وجود دارد. روی پوسته این میوه خار‌هایی است که خوردن آن برای گلو و معده مضر است. گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است و طعمی شبیه گلابی دارد و کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

میوه اژدها

خواص درمانی میوه این نوع کاکتوس‌ها

میوه کاکتوس سرشار ازمواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است و از خواص درمانی گسترده‌ای برخوردار است. تعدادی از مهمترین خواص آن عبارتند از:
  • مصرف میوه کاکتوس به دلیل وجود مقادیر بالایی از کلسیم و فسفر در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است.
  • میوه کاکتوس حاوی آهن است و خوردن آن در پیشگیری از کم خونی، تشکیل گلبول‌های قرمز سالم و رشد بافت‌ها مفید است.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین سریع‌تر زخم‌ها و کبودی‌ها و کاهش خطر ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله خواص کاکتوس خوراکی است.
  • این میوه برای بیماران کبدی مفید است و خوردن آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.
  • کاکتوس خوراکی به سبب دارا بودن خواص ضد التهابی و داشتن رادیکال‌های آزاد، اثر مثبتی بر سلول‌های مغزی می‌گذارد و از سلول‌های قشر خاکستری حفاظت می‌کند.
  • مصرف این گیاه برای درمان چاقی مفرط مفید است.

برگ و ساقه کاکتوس خوراکی

علاوه بر میوه که در برخی از انواع کاکتوس‌ها خوراکی است، در بعضی انواع این گیاه، برگ و ساقه به مصرف خوراکی و دارویی می‌رسد. کاکتوس‌هایی که بیشتر در این گروه قرار می‌گیرند از خانواده اپونتیا هستند که پس از جداسازی تیغ‌های آن‌ها هم به صورت خام و هم به صورت پخته قابل خوردن خواهند بود.

برگ کاکتوس

خواص درمانی برگ و ساقه

برخی از مهمترین خواص درمانی برگ و ساقه کاکتوس عبارتند از:

  • برگ و ساقه این کاکتوس برای درمان دیابت مفید است. نتایج مطالعه‌ای نشان داد افراد مبتلا به دیابت پس از هشت هفته مصرف عصاره کاکتوس، ۱۵ درصد کلسترول و ۱۲ درصد قند خونشان کاهش یافت.
  • برگ کاکتوس در بهبود سرطان‌ پروستات، پستان و کبد مفید است و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

شیره کاکتوس خوراکی

دو گونه از کاکتوس به نام‌های لوفوفورا و سن پدرو وجود دارد که شیره آن‌ها به مصرف خوراکی و دارویی می‌رسد.

آب کاکتوس
خواص درمانی این شیره

  • شیره این کاکتوس‌ها حاوی موادی به نام مسکالین است که خاصیت مخدر دارد و دارای ویژگی روان‌گردان است. مسکالین در آمریکا مرکزی قانونی است و بسیار طرفدار دارد و از جمله مواد مخدر کم خطر با درجه اعتیاد آوری پایین محسوب می‌شود.
  • نوشیدن آب کاکتوس به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مصرف منظم آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریبی و مرتبط با سن موثر است.
  • آب کاکتوس منبعی غنی از فیبر محلول است که میزان کلسترول LDL اکسیداسیون چربی را در بدن کاهش می‌دهد و از تصلب شریان جلوگیری می‌کند.

چنانچه شما هم اطلاعات بیشتری در زمینه کاکتوس‌های خوراکی دارید، نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش”ارسال نظر” با مخاطبان سیرافی ها در میان بگذارید.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا