توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

مزاج نوزاد شما چیست؟

اگر به طب سنتی اعتقاد داشته باشید حتما مزاج نوزادتان برای شما مهم است. چون می‌خواهید متناسب با مزاج او تغذیه‌اش را تنظیم کنید. تشخیص مزاجی که بچه با آن متولد می‌شود و تشخیص مزاج شیر مادر به شما کمک شایانی در شناسایی مزاج نوزاد می‌کند.

مزاج نوزاد شما چیست؟

سیرافی ها| سرویس مادر و کودک حتما شما هم متوجه شده‌اید بعضی بچه‌ها که متولد می‌شوند خیلی گریه و بی‌قراری می‌کنند، ولی بعضی‌های دیگر بسیار آرام و مطیع هستند. چه چیزی این تفاوت را ایجاد می‌کند؟
طب سنتی اعتقاد دارد این مساله (به اضافه هزاران مساله دیگر!) به مزاج این نوزادان بستگی دارد. اما مزاج نوزادی که نمی‌تواند حرف بزند و اوضاع و احوالش را دقیق توضیح بدهد را چگونه می‌توان فهمید؟ آیا ممکن است این مزاج به مزاج شیری که نوزاد از مادرش می‌خورد بستگی داشته باشد؟ مزاج اکثر نوزادان ایرانی چیست؟

شناسایی مزاج نوزاد

  • انسان یک مزاج سرشتی یا جبلی دارد، یک مزاج عارض مرضی. مزاج سرشتی آن مزاجی است که از طریق پدر و مادر به یک فرد منتقل می‌شود و از زمان تولد در او وجود دارد و یک حالت طبیعی برای او محسوب می‌شود. هر مزاج دارای علایم و خصوصیات خاص خودش است و این علایم با علایم مزاج عارض مرضی یا علایم بیماری‌ها ناشی از غلبه اخلاط متفاوت است.

مزاج نوزاد، نوزاد سفید چهره‌‌ای که موهای لطیف و روشن دارد مزاجش سرد است.

 

  • وقتی یک بچه متولد می‌شود، اگر بچه‌ای باشد با چهره روشن، پوست نازک و لطیف، مو‌های نازک و پفالو، با وزن زیاد و اشتهای بیشتر، بچه‌ای که به زور چشم‌هایش را باز می‌کند و می‌بندد یا خیلی می‌خوابد، این بچه طبعش سرد است.
  • اگر این بچه با وزنی کمتر متولد شود، با مو‌های مشکی، اندامی بلند، دارای ابرو، بچه‌ای که نگاه می‌کند و دم به دم بیدار است و اشتهای زیادی هم ندارد، این بچه مزاجش گرم است.

نکته: این دو اصلی که گفته شد با صرف نظر از مذکر یا مونث بودن بچه است.

  • اگر بچه‌ای صفاتی که برای گرم مزاجی گفتیم را دارا بود و پسر بود یعنی طبعش بسیار گرم است. این بچه پرتحرک است، زود واکنش نشان می‌دهد و صدا‌ها و رنگ‌ها را زود تشخیص می‌دهد.
  • وقتی گرمی بچه بیش از اندازه باشد بچه زردی می‌گیرد و درمانش سردی دادن به مادر و بچه است. مثلا شیر خشت تجویز می‌شود و اورژانسی حجامت لاله گوش انجام می‌گیرد تا ۳ قطره خون از گوش نوزاد بیاید و یرقانش (زردی) برطرف شود.
  • اگر بیضه نوزاد پسر پر باشد یعنی طبع این بچه بسیار گرم است.
  • مزاج گرم مو‌ها را سیخ و مزاج سرد مو‌ها را نرم می‌کند.

 

مزاج گرم موهای را پرپشت، سیخ و تیره رنگ می‌کند.

 

  • در رحم خیلی گرم، گاهی ممکن است بچه حتی دندان هم در بیاورد.
  • هرچه گرمی بیشتر باشد خواب کمتر و هر چه سردی و رطوبت بیشتر باشد خواب بیشتر می‌شود.
  • وقتی بچه‌ای بعد از شیر خوردن آروغ می‌زند و گاهی هم استفراغ می‌کند یعنی معده‌اش سرد شده و مادرش باید گرمی بیشتری بخورد.
  • گرمی عامل حرکت و رطوبت عامل رشد است. ما در یک بچه به هر دو این‌ها نیاز داریم.
  • هر چه سن بچه بیشتر می‌شود رطوبت و گرمی کمتر می‌شود.
  • خواب‌آور‌های شیمیایی هم سرد هستند و اگر به نوزاد داده شوند رشد او را می‌سوزانند.
  • نوزادانی که خیلی گریه می‌کنند اگر مشکل خاصی نداشته باشند احتمالا این گریه از گرمی زیاد بدنشان است یا اینکه معده‌شان خیلی سرد شده است.

 

نوزادانی که خیلی گریه می‌کنند ممکن است این گریه ناشی از گرمی زیاد یا سردی معده باشد.

 

  • در سردی لطافت و انعطاف‌پذیری بیشتری هست. اما در گرمی پافشاری، خشونت و عدم انعطاف است.
  • اگر می‌خواهید دختری قدرتمند پرورش بدهید تا زمانی که نوزاد است تغدیه مادر را گرم کنید تا شیرش گرم شود، بعد هم که به غذا افتاد به او گرمی بیشتری بدهید تا روی پای خودش بایستد و از نظر روحی و روانی آسیب‌پذیر نباشد. اگر مزاج دختر سرد شود کاملا برعکس این می‌شود.
  • هر چقدر مزاج سردتر شود فهم و درک هم سخت‌تر می‌شود. پس گرمی بیشتر معادل تیزهوشی و سردی معادل دیرفهمی در بچه است.

  • گرمی باعث ایجاد بی‌قراری می‌شود. مثلا بچه‌هایی که گرم هستند می‌بینید که حتی در خواب هم حرف می‌زنند، راه می‌روند یا کلا زیاد غلت می‌زنند.
  • وقتی بچه‌ای طبعش خیلی گرم است، اصولا این گرمی را خنثی نمی‌کنیم، درست است که زیان‌بخش است و عصبانیت و بی‌قراری می‌آورد، اما این مشکل با مصرف آبلیمو در رژیم غذایی بچه یا خوردن شربت آبلیمو حل می‌شود. آنچه که در طب سنتی بسیار مشکل است، آوردن گرمی به بدن است. پس این گرمی را از بین نمی‌بریم تا در بدن پس‌انداز شود برای سنین بالا.

مزاج شیر مادر

 

مزاج شیر مادر

 

اینکه شیر مادر چه مزاجی داشته باشد نقش تعیین کننده‌ای در گرم شدن یا سرد شدن نوزاد دارد. اگر قطره‌ای از شیر مادر را روی ناخن بریزید و این قطره به راحتی سر بخورد طبع این شیر سرد است. اما اگر مثل یک قطره شبنم بر روی ناخن باقی بماند طبعش گرم است. در مورد مادری که شیرش سرد است خوردن خرما صبح و شب، خوردن عسل و عرق رازیانه تجویز می‌شود.

مزاج غالب نوزادان ایرانی و ایرانی‌ها

طبع غالب ایرانی‌ها گرم بود، چون اصلا رژیم غذایی‌شان گرم بود و نسل‌شان هم گرم می‌شد. الان همه ما به سمت غذا‌های سرد گرایش داریم (که همین هم نشات گرفته از طبع گرم است)، برای همین دخترزایی بیشتر شده (مادران و پدران سرد مزاج فرزند دختر می‌آورند). همین رژیم غذایی سرد موجب شده اکثر نوزادان با طبع نسبتا سردی متولد شوند، حتی اگر پسر باشند. مثلا اکثر تنقلات مثل چیپس و پفک یا غذا‌هایی مانند سوسیس، کالباس، گوشت گاو و گوساله (سردترین‌ شان هم گوشت برزیلی است) و برنج هندی سردی می‌آورند.
نوزاد شما چه مزاجی دارد؟ صفات غالب او چگونه است؟ لطفا نظرات، سوالات و تجربیات خود در مورد مزاج نوزادان را در بخش نظرات سایت سیرافی ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا