توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

لکه بینی پیش از پریود، چه علتی دارد؟

لکه‌ بینی خونریزی سبک و نامنظم از واژن است که قابل توجه بوده اما به قدر کافی زیاد نیست که باعث خیس شدن نوار بهداشتی شود. لکه‌بینی به طور معمول رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره دارد، و معمولاً بیش از یک تا دو روز ادامه پیدا نمی‌کند. علل لکه‌بینی می‌تواند شامل نوسانات هورمونی، آغاز استفاده از قرص کنترل بارداری و پیش‌ یائسگی باشد.

لکه‌ بینی پیش از پریود عموما بی‌ ضرر است و همیشه علت آشکاری برای آن نمی‌توان یافت. به هر حال، لکه‌ بینی برخی از اوقات یک نشانه اولیه بارداری یا علامتی از تغییرات هورمونی در بدن است.

 

بارداری
خونریزی خفیف یا لکه‌بینی می‌تواند یک نشانه اولیه بارداری باشد. این لکه‌ بینی را خونریزی القاء می‌نامند زیرا دکترها بر این عقیده هستند که زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده خود را به جدار داخلی رحم می‌چسباند.
خونریزی القاء معمولاً در طول 1 تا 2 هفته پس از آبستنی رخ می‌دهد، که اغلب حول و حوش زمانی است که زن در انتظار شروع پریود خود است. اگرچه خونریزی القاء به طور معمول سبک‌تر از خونریزی عادت ماهانه است، برخی از زنان ممکن است آن را با پریودهای بسیار سبک اشتباه بگیرند.
زنانی که ظن به حامله بودن در مورد آنها مطرح است باید برای مشورت در این مورد به پزشک مراجعه کنند یا اینکه از تست خانگی برای حاملگی استفاده کنند.

قرص کنترل بارداری
قرص کنترل بارداری یک شکل پیشگیری از بارداری هورمونی است که از طریق پیشگیری از تخمک‌ گذاری عمل می‌کند و گردن رحم و رحم را برای باروری به محیط کمتر مناسبی تبدیل می‌نماید. این قرص‌ها حاوی هورمون‌های صناعی هستند که در عین حال می‌توانند باعث تنظیم چرخه عادت ماهانه زنان شوند.
وقتی زنی استفاده از قرص پیشگیری از بارداری را شروع می‌کند، ممکن است در طول چند ماه اول پیش از شروع پریود مقداری لکه‌بینی را تجربه کند. این لکه‌بینی زیر عنوان خونریزی عبور از وضعیت شناخته می‌شود و نشانه‌ای از آن است که بدن زن در حال تطابق دادن خود به هورمون‌ها است. این خونریزی به معنی عدم کارآیی قرص پیشگیری نیست. لکه‌بینی در عین حال ممکن است بر اثر فراموش کردن مصرف یک قرص یا مصرف با تأخیر آن بروز کند.

تخمک‌ گذاری
تخمک‌ گذاری هنگامی مطرح است که تخمدان‌ها یک تخمک رها می‌کنند، که به سمت پایین لوله‎های فالوپ (تخم‌بر) حرکت کرده و برای باروری در دسترس قرار می‌گیرد. این فرآیند به طور معمول در نیمه‌راه چرخه عادت ماهانه انجام می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد لکه‌بینی شود.
چرخش هورمونی که در اطراف زمان تخمک‌گذاری رخ می‌دهد در عین حال می‌تواند به افتادگی پستان، افزایش مخاط گردن رحم و نفخ منجر شود.

نوسانات هورمونی
نوسان‌های هورمونی گاهی از اوقات می‌توانند بر چرخه عادت ماهانه تأثیر بگذارند و به مقداری لکه‌بینی پیش از پریود منجر شوند. این لکه‌بینی بیشتر محتمل است موقعی بروز کند که چرخه عادت ماهانه زن برای اولین بار شکل می‌گیرد. در طول این مرحله بعضی پریودها ممکن است کوتاه‌تر و سبک‌تر از بقیه باشند.

خونریزی پس از رابطه جنسی
مقاربت جنسی می‌تواند به آزردگی بافت حساس واژن منجر شود که این گاهی از اوقات سبب ایجاد مقدار کمی خونریزی می‌شود. اگر این خونریزی منظماً بروز کند، زن می‌تواند استفاده از یک لوبریکانت (چرب کننده) واژن را برای کاهش خطر ترومای بافت در طول سکس مورد ملاحظه قرار دهد.
در صورت سنگین شدن خونریزی پسا رابطه یا ایجاد نگرانی از سوی آن، زنان باید به دکتر زنان مراجعه کنند.

لکه‌بینی پیش‌ یائسگی
پیش‌یائسگی دوره انتقال به یائسگی است، و می‌تواند تا 10 سال طول بکشد. در طول دوره پیش‌یائسگی سطح هورمون ممکن است به شکل تصادفی دچار نوسان شود، که این می‌تواند به علایم عادت ماهانه مثل لکه‌بینی نامنظم و تغییرات مدت و میزان سنگینی پریود زنان منجر گردد.

سرطان گردن رحم (سرطان سرویکال)
در موارد نادر لکه‌بینی پیش از پریود می‌تواند یک علامت سرطان گردن رحم باشد، سرطانی که در ناحیه گردن رحم ایجاد می‌شود، که قسمت بین واژن و رحم محسوب می‌گردد.
دیگر علایم سرطان گردن رحم شامل موارد زیر است:
– پریودهای سنگین‌تر یا طولانی‌تر از حالت نرمال
– خونریزی پس از سکس واژنی
– خونریزی واژن پس از یائسگی
– درد یا ناراحتی در طول مقاربت جنسی واژنی
– ترشحات واژن غیر معمول
زنان دچار علایم سرطان سرویکال باید با پزشک یا متخصص بیماری‌های زنان مشورت کنند، و این پزشکان می‌توانند از تست پاپ اسمیر برای بررسی سلول‌های غیر نرمال در گردن رحم استفاده کنند.

لکه‌بینی و پریود
پریود بسیار سبک گاهی اوقات ممکن است شبیه به لکه‎بینی به نظر برسد و برعکس. دو عاملی که می‌توانند به تعیین اینکه لکه‌بینی رخ داده است یا پریود کمک کنند مدت و حجم خونریزی است.
پریود به طور معمول در حدود 4 روز یا بیشتر طول می‌کشد حال آنکه لکه‌بینی فقط برای یک تا دو روز ادامه پیدا می‌کند. در طول پریود به طور معمول خونریزی به حدی هست که نوار بهداشتی را خیس کند. خون عادت ماهانه همچنین معمولاً قرمز رنگ است در حالی که خون لکه‌بینی اغلی رنگ قرمز تیره یا قهوه‌ای دارد.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم
لکه‌بینی پیش از پریود معمولاً علتی برای نگرانی محسوب نمی‌شود. زنان باید در مورد لکه‌بینی‌هایی که بیش از چند ماه تکرار می‌شوند یا عاملی برای نگرانی شده‌اند با پزشک مشورت کنند.
همچنین بهترین کار آن است که در صورت همراه بودن لکه‌بینی با هر یک از علایم زیر زنان با پزشک مشورت نمایند:
– بوی نامعمول
– آزردگی و ناراحتی واژن
– در صورت همراه بودن مخاط واژن با خون یا داشتن نمای ظاهری شبیه به پنیر دلمه بسته
– تب یا خستگی مفرط غیر قابل توضیح
زنانی که ظن به باردار بودن در مورد آنان مطرح است نیز باید به پزشک مراجعه کنند یا یک تست بارداری خانگی انجام دهند.

درمان لکه‌بینی پیش از پریود
لکه‌بینی پیش از پریود کمتر احتمال دارد که نیاز به درمان داشته باشد. پوشیدن یک شورت آستردار یا نوار بهداشتی به طور معمول زیرلباسی زنان را در این موقعیت در برابر لک برداشتن محافظت می‌کند.
پزشک ممکن است گاهی از اوقات به زنان توصیه کند که روش پیشگیری از بارداری خود را برای کاهش میزان لکه‌بینی تغییر دهند. برای مثال، پزشک ممکن است نوع دیگری از قرص‌های کنترل بارداری را توصیه نماید.

خلاصه
لکه‌بینی پیش از پریود همیشه علت روشنی ندارد. به هر حال، این لکه‌بینی گاهی از اوقات می‌تواند یک نشانه اولیه بارداری باشد. لکه‌بینی در عین حال ممکن است به علت نوسانات هورمونی، شروع مصرف یک قرص کنترل بارداری یا پیش‌یائسگی بروز کند.
اگرچه لکه‌بینی همیشه علتی برای نگرانی نیست، زنان باید در صورت ادامه‌دار بودن لکه‌بینی یا در صورت بروز آن با علایم دیگری مثل درد، تحریک‌پذیری و ترشحات غیر نرمال به پزشک مراجعه کنند.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا