توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اخبار سیرافسیرافکنگان

 مخالفت شورا و شهرداری سیراف با جانمایی معدن زباله در مجاورت این شهر تاریخی

ثلاث- شورای اسلامی و شهرداری سیراف با جانمایی معدن زباله در مجاورت این شهر تاریخی مخالف است و خواستار تغییر محل دفع پسماند شده است.

 به گزارش ثلاث، جلسه پسماند با محوریت بررسی خبر احداث معدن زباله در مجاورت شهر سیراف که با حضور فرماندار محترم،   مدیر کل محیط زیست استان ، شورای اسلامی و شهردار سیراف، بخشدار محترم سیراف ، رییس محیط زیست، رئیس شورا و شهردار کنگان، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان، منابع طبیعی شهرستان و مدیر عامل شرکت درینه سیاه در دفتر فرمانداری برگزار گردید.

 مخالفت شورا و شهرداری سیراف از جانمایی معدن زباله در مجاورت این شهر تاریخی

در این راستا علی اکبر کمالیان نائب رئیس شورای  سیراف  اظهار داشت:  شهر کهن و تاریخی  سیراف که تنها سند زنده هویت تاریخی خلیج فارس است، مردم فهیم سیراف و روستاهای اطراف و همچنین با توجه به اینک هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به منظور دیدن تمدن سیراف وارد استان و شهرستان می شوند، مستحق چنین بی مهری هایی نیست که در یک تصمیم غیر کارشناسانه بعنوان محل معدن زباله چهار شهرستان و شرکت های صنعتی قرار گیرد.

کمالیان در ادامه  اظهار داشت:  از اینکه کارخانه بازیافت زباله ای در حوزه جنوب استان احداث گردد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و مخالفتی نداریم ، اما سوال ما اینجاست که  چرا باید جانمایی آن در سیراف که نگین شهر های حاشیه خلیج فارس است، باشد، ما از نماینده محترم مجلس ، استاندار محترم و فرماندار محبوب شهرستان می خواهیم که با تشکیل یک کارگروهی نسبت به جانمایی آن در محلی دیگر اقدام شود. 

وی در پایان  اظهار داشت:  تمدن سیراف متعلق به همه مردم ایران و حتی جهان است و لازم است همه با عزم و اراده ای کامل در صیانت از آن تلاش کنیم و آگاه باشیم که صنعت پارس جنوبی در خوشبینانه ترین پیش بینی در پنجاه سال اینده با اتمام مخزن به یک غول عظیمی از آهن پاره ها تبدیل خواهد شد و تنها چیزی که برای ما به ارث خواهد گذشت، انواع بیماریها و محیط زیست مرده است، پس بیاییم  حداقل در انچه که نیاکانمان به نیکی برایمان به ارث گذشته اند اعم از محیط زیستی سالم و فرهنگ و تمدنی عظیم به مثابه سیراف، کوشا باشیم و هر روز با یک تدبیر غیر کارشناسانه لرزه بر اندامش نیندازیم.

ثلاث: باید منتظر ماند و دید که سر انجام، تصمیم نهایی مسئولین برای این اختلاف نظر چیست؟

 

***

  به طور کلی زباله ها شامل دو دسته زباله های جامد و مایع هستند.

زباله های مایع شامل فاضلاب منازل و فاضلابهای صنعتی می باشد و زباله های جامد، زباله های معمولی، زباله های کارخانه ها و زباله های ویژه هستند. زباله های معمولی نیز ۶ گروه زباله های منازل، زباله های حجیم خانگی مانند لوازم اسقاطی ، زباله های بیمارستانی، زباله های کشتارگاهها، زباله های باغها وگلخانه ها و زباله های مغازه ها و ادارات را تشکیل می دهد. 

همچنین زباله های بیمارستانی شامل زباله های الوده و زباله های غیر الوده می باشند . زباله های الوده زباله هایی هستند که بعنوان مثال پس مانده ازمایشگاههای میکروب شناسی و … هستند که حتما باید به روش صحیح سوزانده شوند . گروه دیگری از زباله ها، زباله های ویژه هستند که به ۳ دسته تقسیم می شوند. 

  1. نخاله های ساختمانی که اغلب شامل چوب،فلز،پس مانده کاغذ و غیره هستند که نباید انها را با زباله های معمولی مخلوط کرد .
  2. روغنهای مصرف شده ، لاستیک کهنه و ماشین های اسقاطی و امثالهم که سالیان سال بدون تغییر بر روی زمین باقی می مانند .
  3. مواد رادیو اکتیو که از مراکز تحقیقات اتمی و کارخانجاتی که با انرژی اتمی کار می کنند بوجود می ایند و بسیار خطرناک هستند.

 

روشهای دفع زباله نیز به سه صورت انجام می گیرد:

۱٫سوزانیدن زباله 

  1. دفن بهداشتی زباله
  2. تبدیل زباله ها به کود گیاهی (الی)یا کمپوست

مسئله بهداشت و بهسازی محیط زیست از لحاظ دفن زباله های شهری و روستایی هنگامی روشن خواهد شدکه خطرات ناشی ازان بخوبی شناخته شود.همان اندازه که ترکیبات زباله ها گوناگون و متنوع هستند خطرات ناشی از مواد تشکیل دهنده ان نیز متفاوت است . زباله نه فقط باعث بیماری ، تعفن و زشتی محیط زیست می گردد بلکه می تواند با الوده کردن خاک ،اب و هوا خسارات زیادی بهبار اورد.

جمع اوری و انبار زباله ها در فصل گرما باعث تخمیر غیر هوازی سوختن خود بخود و احتراق ناقص(بخصوص پلاستیکها) و تولید گازهای متان دی اکسید کربن و منواکسید کربن می شود که الودگی هوا را بدنبال دارد موادی همچون پلاستیک و لاستیک که تجزیه نمی شود و زباله های بیمارستانی و مواد شیمیایی کارخانجات و فضولات انسانی و غیره باعث الودگی خاک می شود .

زباله های خانگی بعلت تعفن تجزیه سریع در هوای گرم موجب تکثیر بسیاری از میکروبها و رشد ونمو حشرات می شود انتشار زباله ها در محیط و یا تلنبار در حواشی شهر ها ، محیط مناسبی برای تکثیر و رشد و نمو حشرات ،جوندگان و دیگر موجودات موذی بوجود می اورد که آلودگی محیط و انتشار بیماریهای مختلف را در پی دارد .

شایع ترین بیماریهایی که در ارتباط با زباله بوجود می ایند توسط حیوانات خانگی همچون موش ، مگس ، سگ، گربه، پشه و سوسک منتقل خواهد شد. 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا