توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزشخانه داری

روش های جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر

جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر یکی از دغدغه‌های رایج در شستشوی لباس‌هاست. اما این موضوع چندان هم بغرنج نیست و شما قادر خواهید بود با روش‌های ساده‌ای این مشکل را حل کنید.

مجله سیراف| سرویس خانه‌داری – معمولا خانم‌های خانه‌دار برای شستن انواع لباس‌ها نکاتی را رعایت می‌کنند. برای مثال در شستن لباس‌‌های مشکی، شستن لباس زير و … رعایت کردن نکات خاص لازم بوده تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود. تنظیم درجه آب ماشین لباس‌شویی، صحیح شستن لباس‌ها، استفاده از تثبیت کننده‌های رنگ که گاهی جزء ترکیبات مواد شوینده است، همگی از راه‌های ساده‌ای هستند که باید در نظر گرفته شوند. علاوه بر این‌ها توجه به جنس و کیفیت رنگ لباس نیز در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. در این مطلب نکاتی برای جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر آورده شده‌است.

 

نکاتی که قبل از خرید لباس باید به آن توجه کرد

  •  هنگام خرید، به علائم روی برچسب لباس دقت کنید؛ مواردی مثل «از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید.»، «قبل از شستن، لباس‌ها را پشت و رو کنید.»، «از آب سرد استفاده کنید.» یعنی شما در هنگام شستشو باید این نکات را برای جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر رعایت کنید.
  • دقت کنید که گاهی اوقات شرکت‌های سازنده‌ لباس‌، برای جلوه‌ بیشتر لباس‌ها، به صورت افراطی از رنگ استفاده می‌کنند. قرمز و نارنجی رنگ‌هایی هستند که برای پس دادن رنگ شدیدا مستعد هستند؛ وقتی برای اولین بار آن‌ها را بشوئید شاهد رنگ پریدگی لباس‌ها خواهید بود.

  • خرید لباس‌هایی با جنس‌های ترکیبی مثل پلی استر یا نایلون، احتمال رنگ دادن را کاهش می‌دهد؛ زیرا این جنس‌ها در مقایسه با جنس‌های طبیعی‌تر مانند پنبه یا لباس پشمی، بهتر رنگ را در خود حفظ کرده و رنگ‌دهی آن‌ها شدیدا کم است. پارچه‌های بادوامی مانند کتان نیز نسبت به انواع ظریف‌تر در مقابل نگهداری رنگ مقاوم‌ترند.
  • به شکنندگی و خشکی پارچه‌ لباس دقت کنید. این حالت وقتی پیش می‌آید که مقداری رنگ روی پارچه مانده باشد که به‌درستی پاک نشده است.

دلیل رنگ دادن برخی لباس‌ها

این موضوع بیشتر به شیوه‌ تولید این لباس‌ها باز می‌گردد و از این قرار است:
  • در هنگام تولید، لباس‌ها به روش نادرست یا با کیفیت پائین رنگ می‌شوند.
  • تولید کننده لباس در رنگ کردن لباس‌ها از تثبیت کننده رنگ استفاده نمی‌کند.
  • موقعی که لباس در مرحله رنگ شدن بوده، مقداری از رنگ باقی‌ مانده و به اصطلاح خوب خیس نخورده‌است. 

 

جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر
جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر

حتما تا به حال تجربه کرده‌اید که بعضی لباس‌ها به محض خیس شدن شروع به رنگ دادن می‌کنند؛ اما چاره چیست؟ بهترین و کم دردسرترین راه ممکن این است که این لباس‌ها را از بقیه جدا کرده و خودتان با استفاده از آب سرد و یک شوینده‌ ملایم، اقدام به شستن آن‌ها کنید. همچنین اگر حساسیت شما روی لباس مورد نظر بالاست، سپردن لباس به خشکشویی هم گزینه‌ مناسب دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. 
به هر حال فکر اینکه به امید استفاده از تثبیت کننده‌های رنگ، این‌گونه لباس‌ها را با سایر لباس‌ها، حتی با لباس‌های رنگ مشابه، به صورت یک‌جا بشوئید، از ذهن خود بیرون کنید!

استفاده از نمک و سرکه به عنوان تثبیت کننده رنگ

برخی تصور می‌کنند که استفاده از نمک یا سرکه، موجب تثبیت رنگ می‌شود؛ اما باید بدانید که به دلایل زیر این باوری اشتباه است.
  • سرکه باعث اثر مخرب روی بافت سایر لباس‌ها می‌شود.
  • سرکه زمانی می‌تواند باعث تثبیت رنگ‌های اسیدی شود که از آن در پروسه رنگ کردن لباس استفاده شود نه در هنگام شستشوی آن!

اما لازم است بدانید که شستن لباس با سرکه دارای مزایایی نظیر زدودن بو‌های بد از لباس بسیار مؤثر عمل می‌کند؛ با اضافه کردن کمی سرکه به آب شستشوی لباس و یا در صورتی که قصد شستن لباس‌ها را ندارید، با آویختن لباس‌ها بالای ظرفی که در آن یک فنجان سرکه سفید و چند لیتر آب است، بوی بد لباس‌ها را از بین می‌برد. 
همچنین این باور که ریختن نمک در میان لباس‌ها باعث جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر نمی‌شود؛ (نمک در هنگام رنگ‌رزی استفاده می‌شود تا رنگ به تار و پود پارچه نفوذ کند.)

آزمونی برای رنگ پس دادن لباس

اگر نمی‌دانید لباسی که به تازگی خریداری کرده‌اید، رنگ پس می‌دهد یا نه، این سه مرحله را انجام دهید:
  • جایی بین درز لباس را با آب نم‌دار کنید.
  • کاغذ یا دستمال پارچه‌ای سفیدی را روی ناحیه نم‌دار شده بگذارید و اتو بکشید.
  • اگر کاغذ رنگی شد شک نکنید که لباستان از آن لباس‌هایی است که حسابی رنگ می‌دهد؛ پس باید جدا شسته شود!

جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر

 

نکات مهم هنگام شستن لباس‌ های رنگی

  • برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید تا متوجه شوید که از چه دمای آب و کدام برنامه ماشین لباس‌شویی (و یا شستشو با دست) باید برای شستن آن استفاده کنید.
  • از وسواس در شستن مداوم و بی دلیل لباس‌ها خودداری کنید! به خصوص در مورد لباس‌هایی که از پارچه‌های ظریفی همچون ابریشم دوخته شده‌اند.
  • همیشه لباس‌های کثیف خود را تفکیک کنید.
  • تا جایی که امکان دارد لباس‌های سفید، روشن و کم‌رنگ، تیره و حوله‌ها را جدا کنید.
  • برای جلوگیری از سایش پارچه‌ها، لباس‌های سنگینی مثل شلوار جین را در کنار جنس‌های ملایم‌تر قرار ندهید.
  • لباس‌ها را پشت و رو کنید.

  • از آب سرد یا معتدل استفاده کنید.
  • دور ماشین لباس‌شویی را تنظیم کرده و از استفاده از دور تند و یا آب داغ هنگام شستشو اجتناب کنید.
  • از ورقه‌های جذب رنگ استفاده کنید؛ این ورقه‌ها در بیشتر مغازه‌های لوازم مربوط به شستشو موجود است و هر رنگی که پس داده می‌شود را به خود جذب کرده و مانع خراب شدن رنگ لباس‌های دیگر می‌شوند.
  • استفاده نکردن از خشک‌کن ماشین نیز راهی برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس‌های شما بوده و به تثبیت رنگ آن‌ها کمک می‌کند. برای خشک کردن لباس‌ها بهترین راه پهن کردن لباس در معرض آفتاب است. اما در صورت اضطرار از دور کند خشک‌کن و حالت بدون گرمای آن استفاده کنید.

  • هرگز لباس‌های سفید را با هیچ نوع لباسی که رنگی است نشوئید. اهمیتی ندارد لباس رنگی چقدر روشن است، اما اگر با لباس‌های سفید شسته شود، همیشه این احتمال وجود دارد که رنگ‌ آن به لباس سفید منتقل شود.

 

جلوگیری از رنگ دادن لباس به یگدیگر


نکته آخر

حتما شنیده‌اید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. دیدن صحنه‌ لباس‌هایی که به یکدیگر رنگ داده‌اند برای هیچ‌کس خوشایند نیست؛ حتی در مواردی این موضوع می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. پس تا حد امکان نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. لطفا اگر شما هم تجربه‌ جدیدی در این زمینه دارید در بخش ارسال نظرات با ما در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا