توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیتست روانشناسیراز های موفقیت

ترس از شکست؛ چرا از احساس شکست می‌ترسیم؟

گاهی ترس از شکست می‌تواند چنان قوی باشد که باعث عدم موفقیت شما در کارها شود. در واقع ترس بخشی از طبیعت بشر است که می‌تواند خود باعث پیشرفت شود؛ اما اگر این ترس زیاد شود باعث درجا زدن و رکورد در انسان می‌شود. از این رو در این مقاله بررسی خواهیم کرد که دلیل ترس و تبعات آن در کارها چیست و شما چگونه می‌توانید از شکست‌ها به نفع خود استفاده کرده و بر ترس خود غلبه کنید.

دلایل اصلی ترس از شکست 

ترس باعث می‌شود که از ایجاد شرایط خطرناک جلوگیری کنید و همچنین باعث می‌شود تا پیشرفت کنید و در موقعیت‌های بهتری قرار بگیرید. اما چه چیزی باعث ایجاد ترس از شکست می‌شود؟ 

۱. الگوهای نادرست در دوران کودکی

نگرانی بیش از حد بزرگسالان باعث می‌شود که به ذهنیت‌ کودکان آسیب وارد شود. در واقع آن‌ها از همان دوران کودکی قوانین مبنی بر ترس را در رابطه با کودکان خود اعمال می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که کودکان همواره احساس ترس داشته باشند.

۲. کمال‌گرایی

برای افرادی که کمال‌گرا هستند، شکست بسیار وحشتناک و تحقیر آمیز است. به همین دلیل آن‌ها همواره از شکست می‌ترسند!

۳. ارزیابی نادرست

کار سختی است که در شکست‌ها، به قضیه فراتر از یک شکست نگاه کنیم و آن را فرصتی برای رشد ببینم؛ اما همین دید منفی داشتن به شکست، باعث ترس همیشگی ما می‌شود.

۴. عدم اعتماد به نفس

بدون داشتن اعتماد به نفس هرگز در کارها موفق نخواهیم شد. اما فردی که اعتماد به نفس داشته باشد، قطعا می‌تواند شکست و احساس خطر را از بین ببرد؛ چنین افرادی می‌خواهند با ترس مقابله کنند تا بتوانند چیزهای جدید در زندگی امتحان کنند.

ترس از شکست

تبعات ترس از شکست در محیط کار

۱. جا افتادن فرهنگ غلط در سازمان

امروزه بسیاری از سازمان‌ها بیش از حد دارای فرهنگ کمال‌گرایی هستند؛ فرهنگ کمال‌گرایی به مجموعه‌ای از باورهای سازمانی گفته می‌شود که هر گونه شکست را غیر قابل قبول می‌داند و تنها موفقیت را در سیستم کاری تعریف کرده‌است. این موضوع باعث می‌شود خلاقیت از کارمندان گرفته شده و همگی در یک خط ثابتی حرکت کنند تا مبادا شکست بخورند!

دروغ گویی، تقلب، داده‌‌سازی‌ها و پنهان کردن مشکلاتی که در اکثر سازمان وجود دارد، باعث کمال گرایی آن‌ها خواهد شد. 

۲. چسبیدن به گذشته!

بعضی از افراد به دلیل علاقه به موقعیت شغلی فعلی خود، فرصت دست‌یابی به موفقیت جدید را از دست خواهند داد. اصولا این افراد کسانی هستند که موفقیت خود را در برخی تغییرات ایجاد شده در سال‌ها پیش می‌بینید؛ آن‌ها از نوآوری های جدید استقال نمی‌کنند و می‌ترسند که شکست بخورند و این باعث می‌شود که همواره به پیروزی‌های گذشته افتخار کنند و قدم رو به جلویی نداشته باشند.

۳. درجا زدن

همیشه شکوفا شدن یک استعداد یا شروع یک راه، دارای مخالفان احتمالی است. همه می‌خواهند که برنده شوند و به استانداردهای بالایی دست یابند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها از مشکلاتی که برای این موفقیت در پیش رو دارند، وحشت زده شوند و درجا بزنند.

اما به تدریج، شکست برای افراد موفق غیر قابل تصور می‌شود. یکی از ساده‌ترین کارها برای این که ریسک نکنید، این است که قبل از هر کاری سعی کنید دوبار و یا حتی سه بار همه چیز را بررسی کرده و با احتیاط و محافظه‌کارانه، امور خود را به انجام برسانید. به یاد داشته باشید که اگر کارهای سختی پیش رو دارید، سخت کوشی، برنامه‌ریزی منظم و کمک گرفتن از افرادی که زیر دست شما هستند، از احتمال شکست جلوگیری خواهید کرد. 

۴. از بین رفتن خلاقیت

شکست نخوردن و درس نگرفتن از وقایع، باعث رشد شما نخواهد شد و شما بی‌تجربه خواهید ماند؛ در واقع شما خلاق‌تر می‌شوید، اگر از خطاهایی که برای موفقیت شما پیش آمده، استفاده کنید و سعی کنید آن اشتباهات را برای جلوگیری از سایر اشتباهات از بین ببرید. 

از دست دادن خلاقیت

راه‌ های از بین بردن ترس از شکست 

۱. کشف ریشه ترس

از خود بپرسید که علت اصلی باور منفی من چیست؟ بپرسید که چه چیزهایی باعث ایجاد احساس ترس از شکست در شما شده‌اند؟ بنویسید که فکر می‌کنید ترس شما از کجا می‌آید و سعی کنید ترس را به عنوان یک عامل بیگانه بپذیرید.

اگر فکر می‌کنید که نیازمند کمک اطرافیان هستید، این کار را انجام دهید و سعی کنید از یکی از بهترین دوستان خود کمک بگیرید. شاید ترس شما چیزی است که در دوران کودکی اتفاق افتاده است و ناامنی را در وجود شما ایجاد کرده‌ و باعث از بین رفتن احساس قدرت در شما شده‌است.

شناسایی علت ترس

۲. کسب کردن اطلاعات

سعی کنید یک دید روشن و واضح روی آنچه که می‌خواهید انجام دهید، داشته باشید. این موضوع می‌تواند منجر به کسب دانش برای هدف جدید شما شود. به خاطر داشته باشید که اگر همیشه در حال تلاش و یادگیری باشید، احتمال کمتری برای شکست شما وجود دارد.

۴. تصور کردن نتایج احتمالی

سعی کنید یک زمان خاص را برای نتایج احتمالی کار خود در نظر بگیرید و در مورد بهترین و بدترین رویدادها فکر کنید. اگر از لحاظ ذهنی بتوانید تمام رویدادهایی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را تجسم کنید، مطمئن باشید که احساس خوبی خواهید داشت.

ترس از ناشناخته‌های زمینه کاری شما، ممکن است شما را از انجام کار جدید باز دارد. بنابراین جوانب مثبت و منفی را در نظر گرفته و موفقیت‌های خوبی را که باعث تغییر در زندگی شما می‌شود، تصور کنید. این کار باعث احساس آرامش و ا بین رفتن ترس در وجود شما می‌شود.

تجسم نتایج

۵. تجسم کردن بدترین حالت ممکن

ارزیابی کنید که بدترین رویداد ممکن در طرح یا هدف پیش روی شما چیست؟ در نظر گرفتن بدترین حالت پیش آمده در برخی از زمینه‌ها ممکن است کاملا ویرانگر باشد، اما به خاطر داشته باشید که این کار به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که با رخ دادن یک اتفاق بد، جهان به پایان نخواهد رسید و هنوز فرصت رشد و شکوفایی برای شما وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال هنگامی که یک کسب و کار جدید را شروع می‌کنید، ممکن است موردی در زمینه کاری شما پیش آید که موجب ناراحتی و احساس شکست در شما شود؛ در این مواقع شما می‌توانید استراتژی خود را تغییر داده و به عقب برگردید. حتی در بدترین حالت، اگر شکست منجر به پایان کسب و کار شما شود، ممکن است یک نقطه شروع برای کار بهتری باشد.

۶. داشتن برنامه پشتیبانی

شما با داشتن یک برنامه پشتیبانی، اعتماد به نفس بیشتری برای حرکت به جلو خواهید داشت و خطرات و شکست‌های احتمالی را محاسبه خواهید کرد. شاید شما در اواسط راه نیاز به یک کمک مالی داشته باشید. در بدترین حالت، اگر شما کمک مالی دریافت نکنید، آیا می‌توانید راه‌های دیگری برای این موضوع داشته باشید؟

معمولا راه‌های مختلفی برای مقابله با یک مشکل وجود دارد؛ بنابراین داشتن یک برنامه دقیق پشتیبانی، یک راه عالی برای کاهش اضطراب در مورد احتمال شکست است.

۷. درس گرفتن از گذشته

سعی کنید از آنچه اتفاق می‌افتد، تجربه کسب کنید. معمولا یک سری چیزها ممکن است به همان شیوه‌ای که شما برنامه‌ریزی کرده‌اید، پیش نرود، اما  این به آن معنی نیست که شما شکست خورده‌اید. در واقع باید یاد بگیرید که شکست ممکن است در هر وضعیتی به وجود آید و از اتفاقات آن درس بگیرید. بنابراین در این شرایط از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی یاد گرفتم؟
  • چگونه می‌توانم رشد کنم؟
  • آیا از این وضعیت مورد مثبتی می‌توان پیدا کرد؟

سخن آخر

افراد همواره در تلاش هستند تا برای غلبه بر ترس خود کاری انجام دهند؛ چراکه ترس در بسیاری از موارد باعث رکورد می‌شود. در این مطلب آموختیم که چگونه احساس ترس می‌تواند توانایی و مهارت‌های ما را از رسیدن به موفقیت باز دارد. بنابراین سعی کنین با استفاده از راه‌حل‌های ارائه شده در این مطلب، بر ترس خود غلبه کرده و شکست را یک فرصت برای رشد بدانید. همچنین سعی کنید به آرامی در جهت خواسته و اهداف خود قدم برداشته و به احساس ترس خود اجازه ندهید که شما را از موفقیت دور کند.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مطلب «نکات کلیدی برای موفقیت در کار» نیز در انگیزه، با راه‌های کسب موفقیت در کار بیشتر آشنا شده و با غلبه بر ترس خود، به سوی انجام دادن کارهای جدید گام بردارید.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا ترس از شکست باعث شده تا هرگز کاری را که دوست داشته‌اید، شروع نکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا