توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهتازه های روانشناسیروانشناسی کودکانمراقبت های بارداری

تاثیر عدم درمان دیابت بارداری بر نوزاد

تاثیر عدم درمان دیابت بارداری بر نوزاد

تاثیر رژیم غذایی دیابت بر حاملگی و جنین

اهمیت تغذیه دوران بارداری از آنجا مشخص می شود که حدود 2 تا 10 درصد از زنان در دوران بارداری به دیابت دچار می‌شوند. شایع ترین مشکل دوران حاملگی مبتلا به دیابت بارداری است. این بیماری حالت موقت دارد و بعد از زایمان دیابت از بین می‌رود. این بیماری علت مشخصی ندارد اما در اثر آن حجم قند خون بالا می‌رود. اگر مادر در حاملگی قبلی به دیابت دچار شده باشد احتمال افزایش قند خون در حاملگی بعدی بسیار زیاد است همچنین امکان باقی ماندن بیماری دیابت در این زنان وجود دارد. در طول دوران بارداری خانم‌ها خواه ناخواه دچار اضافه وزن می‌شوند. در هفته‌های  24 تا 28 حاملگی مادر باید آزمایش قند خون بدهد. در صورتی که سطح قند خون افزایش یابد باید در صدد کنترل آن برآمد.


 عوامل شکل گیری دیابت بارداری در نوزادان

هرچند که بیشتر مادرانی که در دوران حاملگی دچار دیابت بارداری می شوند نوزادان سالمی به دنیا می‌آورند. تغییر تغذیه دوران بارداری و ورزش ممکن است تنها فاکتورهای منظم نگه داشتن قند خون باشند اما در بعضی موارد درمان از راه مصرف دارو انجام می‌گیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است که سطح قند خون  باید به شکل منظم مورد آزمایش قرار بگیرد زیرا کنترل ضعیف دیابت می تواند برای مادر و نوزاد عواقب کوتاه یا بلند داشته باشد.

 

در صورت بالا بودن قند خون مادر احتمال آسیب رساندن به جنین وجود دارد. به دلیل اینکه جنین از خون مادر تغذیه می‌کند گلوکز وارد خون او نیز می‌شود. یکی از شایع ترین مشکلات ماکروزمی است. ماکروزوی در اثر بالا بودن قند خون مادر ایجاد می‌شود که باعث اضافه وزن جنین می‌شود. اما نوزاد به دلیل رشد زیاد وارد کانال تولد نمی‌شود. در چنین شرایطی غالبا نوزاد به صورت سزارین به دنیا می‌آید. علاوه بر این این کودکان در معرض چاقی و دیابت می‌شود. مبتلا شدن نوزاد به مشکلات تنفسی، زردی، افزایش خطر پلی سیتمی هیپوکلسمی، بیماری قلبی و دیابت بعد از ۲۰ سالگی از عوارضی است که به دلیل دیابت بارداری اتفاق می افتد. در این مواقع کودکان رژیم چاقی سختی را باید متحمل شوند.

 

 مادران باردار باید بیشتر از هر وقت دیگری مواظب سلامتی خود باشند. در صورت مبتلا به دیابت بارداری باید به صورت مداوم قند خون خود را تست کنند. روش های بسیاری برای کنترل قند خون وجود دارد. مهم‌ترین مسله در دوران حاملگی برنامه‌ی غذایی سالم است. رژیم غذایی بارداری باید در عین سالم بودن کالری لازم را بدن مادر و نوزاد را تامین کند. دیابت بارداری به وسیله‌ی رژیم غذایی قابل کنترل است. خانم‌هایی که به این مشکل دچار هستند با حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنند. در شرایط حاد لازم به مصرف دارو می شوند.

 

توصیه هایی برای مبتلایان به دیابت بارداری

خانم‌های که به دیابت بارداری مبتلا هستند بهتر است از رژیم غذایی دیابت با راهنمایی و توصیه‌ی پزشک  پیروی کنند. خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری به جای کربوهیدات‌های ساده چون نان و برنج از کربوهیدات های پیچیده چون غلات و حبوبات مصرف کنند. پرتئین‌های کم چرب باید جای پروتئین‌های پرچرب را بگیرند. مصرف میوه و سبزیجات تازه برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. برای انکه میزان قند خون ثابت باشد از میان وعده استفاده شود.  مصرف قندها و شکرهای فراوری شده به هیچ عنوان مفید نیست. بهتر است مادران مبتلا به دیابت بارداری از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا