توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیراز های موفقیتروانشناسی عمومی

7 عادت روزانه برای داشتن سبک زندگی سالم را بشناسید

اینقدر خود را مقصر ندانید، سبک زندگی شما آنقدرها هم که فکر می‌کنید ناسالم نیست. علم فواید تعجب‌برانگیز سبک زندگی را به اثبات رسانده است. در ادامه برای داشتن سبک زندگی سالم از عادت های مهم و کارساز با شما صحبت خواهیم کرد.

۷ عادت روزانه مهم برای داشتن سبک زندگی سالم 

تماس تلفنی با مادر

شما دیگر بزرگ شده‌اید. از عهده کارها به خوبی بر‌می‌آیید. نیازی نیست در یک روز کاری بد و پرمشغله به دیدن مادرتان بروید. حتی زنگ زدن به او هم سلامتی را به شما هدیه می‌دهد.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه ویسکانسن مدیسن (University of Wisconsin Madison) انجام گرفت، گروهی از دختران ۷ الی ۱۲ ساله را در معرض یک فعالیت استرس‌زا قرار داد و سپس آنها را به سه گروه تقسیم کرد : اولین گروه، ۱۵ دقیقه حضوری با مادر خود دیدار می‌کردند. دومین گروه با مادرشان تماس می گرفتند و گروه سوم، یک فیلم تماشا کردند. محققان دریافتند که سطح اکسیتوسین هورمون شادی که با وابستگی عاطفی در ارتباط است، در هر دو گروه که تماس فیزیکی و تلفنی با مادر خود داشتند، افزایش پیدا کرد.

محققان همچنین، کاهش سطح هورمون کورتیزول – هومون استرس- را در گروه هایی که با مادران خود صحبت کرده بودند، مشاهده کردند.

آهسته دویدن و داشتن سبک زندگی سالم

هدف از دویدن آسان است، درست است؟ هرچه سریعتر بدویم کالری بیشتری خواهیم سوزاند و دونده بهتری خواهیم بود. اما، مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه اوتاوای کانادا به انجام رسیده است، نشان داد که در حقیقت، سریعتر دویدن، شما را تبدیل به یک دونده بهتر نخواهد کرد. در عوض، توجه به سرعت همان چیزی است که دوندگان موفق را از بقیه جدا می‌کند. هدف از دویدن اینست که بدن تشخیص دهد که شما با چه سرعتی در حال دویدن هستید، در نتیجه تمام انرژی خود را در همان ابتدا مصرف نکنید، از ذخیره‌های انرژی خود درست استفاده کنید تا نزدیک به خط پایان خسته و کوفته نشوید. برای داشتن سبک زندگی سالم بهتر است، آهسته‌تر بدوید، تا بتوانید بیشتر بدوید!

خوردن غذاهای بیشتر

اگر فکر می‌کنید که کلید کاهش وزن، کم خوردن است، در اشتباهید. خوردن میان‌وعده‌های کوچک و سالم در طول روز علاوه بر وعده‌های اصلی متعادل و منظم معده شما را پر نگه می‌دارد و ساعت ۴ بعدازظهر، ناگهان احساس گرسنگی نخواهید کرد و دوان دوان به سراغ فست فود نخواهید رفت.

به خاطر داشته باشید که هر میاه‌ وعده‌ای نمی‌تواند مفید باشد. سعی کنید میان‌ وعده‌های سالم بخورید و روی مواد مغذی تمرکز کنید. غذاهای خوشمزه و سرشار از پروتئین، مانند کره بادام زمینی، پنیر و ماست، میان‌ وعده‌هایی خوشمزه هستند که متابولیسم را تقویت کرده و عضله‌سازی را تحریک می‌کنند.

کمتر از ۸ ساعت بخوابید

همیشه به ما گفته شده است که خواب شبانه خوب به شما بهترین احساس را می‌دهد و شما را در برابر دیابت، بیماری‌‌های قلبی و سوختن کالری محافظت می‌کند. اما، ما به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه بیرمینگهام انگلیس انجام شد، این نتیجه را نشان داد که افرادیکه بیش از ۸ ساعت در روز می‌خوابند،  ۱۵ درصد کمتر از افرادی که کمتر می‌خوابند، به سندرم متابولیک مبتلا می‌شوند. سندرم متابولیک گروهی از فاکتورهای خطرآفرین مرتبط با چاقی هستند که احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات از قبیل دیابت، و سکته را افزایش می‌دهند.

نویسندگان مقاله نتوانستند بگویند که خوابیدن بیش از ۸ ساعت دلیل یا نشانه سندرم متابولیک است؛ اما به گمان آنها، کسانی که زیاد می‌خوابند، کمتر از فواید خواب بهره‌مند می‌شوند.

خلوت با خود و داشتن سبک زندگی سالم

خلوت کردن با خود و گوش دادن به موسیقی برای داشتن سبک زندگی سالم و تقویت مهارت های اجتماعی ما بسیار مفید است. مطالعه‌ای که در مجله Nature Reviews Neuroscience به چاپ رسید، اطلاعاتی را در سراسر دنیا در مورد اثرات گوش دادن به موسیقی گردآوری کرد. آنها دریافتند که تمرین موسیقی و یا هر نوع ارتباط با موسیقی از جمله گوش کردن توانایی مغز برای مدیریت ارتباط را بالا می‌برد. تحقیقات مرور شده نشان داد که کودکانی که به یادگیری موسیقی می‌پرداختند، در مقایسه با همسالان خود، توانایی خواندن و دایره لغات بیشتری داشتند. افراد بزرگتر نیز که با موسیقی در ارتباط بودند، نوروپلاستی بیشتری داشتند و توانایی بلند مدت مغز خود برای سازگاری و تغییر را افزایش می‌دادند. بنابراین، هربار که هدفون‌های خود را برای گوش دادن به موسیقی برمی دارید، توانایی مغز خود را بهبود می‌بخشید.

احساس استقلال در ارتباط

می‌دانید که ارتباط‌ها همیشه کامل نیستند و ممکن است فکر کنید که اگر هر روز با دوست یا همسرتان برنامه ای نداشته باشید، به ارتباط شما ضربه خواهد زد، در عین حال  احساس می‌کنید که نیاز به کمی استقلال دارید. زوجهایی که دایما در کارها و برنامه های هم دخالت دارند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. یک مطالعه جدید که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام شده است، می‌گوید، افرادی که احساس می‌کنند همسرشان ترکشان خواهد کرد، ممکن است در رابطه خود دچار شکست شوند. محققان در این مطالعه، دریافتند که «دلبستگی ناایمن» در شرکت کنندگان قویاً با ریسک بالاتر سکته، فشارخون بالا، زخم معده و حملات قلبی در ارتباط بود. محققان در حال حاضر مشغول بررسی شیوه‌های حل این احساسات نگران کننده هستند.

نوشیدن آب و تأثیر آن بر سطح انرژی

آب کالری ندارد- پس چگونه می‌تواند سطح انرژی را تحت تأثیر قرار دهد؟

محققان مرکز پزشکی دانشگاه واندربریت دریافتند که در حالت عادی، آب هوشیاری را بالا می‌برد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آب فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) را افزایش می‌دهد. SNS مسئول فعال کردن واکنش‌های بدن در شرایط استرس، بالا رفتن فشار خون، استفاده از انرژی و هوشیاری است.

دفعه بعد وقتی به تقویت انرژی نیاز داشتید، کافئین و یا نوشیدنی‌های شیرین را کنار بگذارید و مقداری آب بنوشید. آب نوشیدن یکی از اصلی ترین عادت های سلامت زا به شمار می رود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا