توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های شهریروندهای اداری

سوالات متداول سربازی (از گرفتن دفترچه تا اعزام)

در کشور ما پسران بعد از سن ۱۸ سالگی  مشمول قانون خدمت نظام وظیفه سربازی می شوند.  چنانچه این افراد شرایط معافیت نداشته باشند موظف هستمد خدمت سربازی را بگذرانند.

طبق گفته سردار کمالی، مشمولان غایب از بسیاری از تسهیلات اجتماعی محروم خواهند شد. بنابراین به مشمولین توصیه می کنیم به موقع برای اعزام به خدمت اقدام کنند. در غیر این صورت غیبت می خورند.  در این متن قصد داریم سولات رایج در رابطه با مراحل اعزام به خدمت سربازی از جمله:

  • نحوه اعزام به خدمت سربازی و پیگیری اعزام به خدمت با توجه به مدرک تحصیلی
  • سن مشمولیت و قوانین نظام وظیفه و دریافت برگه اعزام خدمت
  • نحوه و شرایط تعجیل و تعویق اعزام خدمت سربازی و پاسخ به سوالات نظام وظیفه
  • مراحل اقدام جهت درخواست اعزام خدمت، فرایند مراجعه و درخواست اعزام به خدمت

را پاسخ دهیم.

در ابتدا شما باید فرم اعزام خدمت را از دفاتر پلیس الکترونیک دریافت کرده و پس از مطالعه دقیق فرم اعزام به خدمت، در صورت نداشتن شرایط معافیت نظام وظیفه، مدارک لازم را آماده کنید. پس از پر کردن فرم های معاینه اولیه پزشکی، مشخصات فردی و سوابق تحصیلی به همراه دیگر مدارک، آنها را به پلس + ۱۰ تحویل دهید و منتظر اعلام تاریخ اعزام به خدمت سربازی باشید.

برای مطالعه سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید.

 

 

 مشمول خدمت سربازی چه کسانی هستند؟

در قوانین نظام وظیفه به تمام  پسرانی که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول سربازی گفته می شود. فردی که به سن ۱۸ سالگی می رسد باید  خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند و مراحل اعزام به خدمت سربازی را طی کند. بر اساس فرمول زیر سن مشمولیت محاسبه می گردد.

سن مشمولیت : سال تولد + ۱۸

یعنی در صورتی که فرد ۱۸ سال کامل را پشت سر بگذارد از آغاز سال نوزدهم مشمول خدمت سربازی می شود.

زمان اعزام به خدمت بستگی به مدرک تحصیلی دارد. با اخذ معافیت تحصیلی می توان خدمت سربازی را به تعویق انداخت.

مراحل اعزام خدمت سربازی به چه شکل است؟

  • مراجعه به پلیس + ۱۰
  • دریافت دفترچه ( فرم ها ) اعزام به خدمت سربازی
  • تکمیل فرم مشخصات فردی
  • تکمیل فرم واکسیناسیون ( زدن واکسن (
  • تکمیل فرم معاینه اولیه پزشکی

مدارک مورد نیاز اعزام به خدمت سربازی

  • اصل و کپی کارت ملی
  • فرم مشخصات فردی
  • فرم واکسیناسیون
  • فرم معاینه اولیه پزشکی
  • ۴ قطعه عکس ۴*۳

نحوه اقدام برای اعزام به خدمت سربازی

فردی که مشمول خدمت سربازی می شود، جهت اعزام به نظام وظیفه سربازی ابتدا با مراجعه به پلیس+ ۱۰ دفترچه اعزام را دریافت می نماید. پس از دریافت دفترچه باید فرم های مربوطه ( فرم مشخصات فردی، فرم معاینه اولیه پزشکی و فرم سوابق تحصیلی ) را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم ها و تهیه مدارک لازم ، اقدام به ارسال آنها از طریق دفاتر پلیس+۱۰ می نماید.

برگ سبز اعزام به خدمت چیست؟

معمولا پس از گذشت ۱۰ روز از ارسال دفترچه اعزام به خدمت، از طرف سازمان نظام وظیفه برگ اعزام به خدمت (برگ سبز) برای مشمول صادر می شود. در برگ سبز تاریخ اعزام مشخص شده است. مشمولین یک هفته مانده به تاریخ اعزام به سربازی خود، باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ برگ معرفی نامه ( برگ سفید ) را دریافت کنند.

تاریخ اعزام به خدمت برای مشمولین با توجه به ماه تولد و تحصیلات مشمولین متفاوت است.

پیگیری محل خدمت سربازی

بر اساس قوانین نظام وظیفه عمومی، معمولا مشمولین سربازی جهت گذراندن خدمت سربازی به نزدیکترین پادگان به محل سکونت خود اعزام می شوند. در صورتی که پادگان نزدیک محل سکونت ظرفیت پذیرش را نداشته باشد، مشمول به یگان هایی که نیاز به سرباز دارند اعزام می شوند.

اعزام به خدمت به دو صورت حضوری و انفرادی صورت می گیرد.

در اعزام به خدمت حضوری فرد مشمول باید جهت اعزام خود را به معاونت نظام وظیفه شهر محل سکونت خود معرفی نماید. سپس از آنجا به محل برگزاری دوره آموزشی اعزام می شود.

در اعزام به خدمت انفرادی به دلیل کوتاه بودن مسافت، خود مشمول مستقیما باید به پادگان محل آموزشی که معرفی شده است مراجعه نماید.

برگ سفید اعزام به خدمت چیست؟

برگ سفید یا همان برگ معرفی نامه، نامه ای است که مشمولین یک هفته قبل از تاریخ اعزام به سربازی، از پلیس+۱۰ دریافت می کنند. در برگ سفید مشخصات فرد مشمول، تاریخ و ساعت حضور در محل و آدرس محل حضور درج شده است.

زمان اعزام به خدمت با مدرک تحصیلی

زمان اعزام به خدمت با توجه به میزان تحصیلات افراد تعیین می شود. بر اساس قوانین نظام وظیفه، افراد پس از ورود به سن مشمولیت می توانند با رعایت قوانین و شرایط خاصی به تحصیلات خود ادامه دهند. بدین ترتیب در پایان تحصیل، غیبت به ایشان تعلق نمی گیرد.

مشمولین تا یک سال پس از اتمام تحصیل مهلت دارند تا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند. البته شرایط اعزام به خدمت با زیر دیپلم اندکی متفاوت است. برای افراد با مدرک تحصیل زیر دیپلم، سن مشمول ملاک اعزام نظام وظیفه است.

مهلت معرفی مشمولان با توجه به مدرک تحصیلی

  • مشمولان دانشجو، در صورت اخذ مدرک تحصیلی و عدم ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ، تا یک سال پس از اخذ مدرک تحصیلی.
  • مشمولان دانشجو، در صورت انصراف یا ترک تحصیل یا اخراج از دانشگاه ، تا یک سال پس از فراغت از تحصیل.
  • مشمولان زیر دیپلم در صورت ادامه تحصیل به صورت حضوری، تا یکسال پس از فراغت از تحصیل.
  • مشمولان زیر دیپلم در صورتی که به سن مشمولیت رسیده باشند نهایتا تا سن ۲۰ سالگی می توانند در مدارس به صورت حضوری ادامه تحصیل دهند و مدرک دیپلم را اخذ نمایند.

نحوه محاسبه تاریخ اعزام به خدمت سربازی

اکنون بهتر است در خصوص تاریخ دقیق اعزام به خدمت سربازی اطلاعات بیشتری داشته باشید. با توجه به تاریخ تولد و تحصیلات مشمول می توانید به صورت تقریبی تاریخ اعزام به خدمت را پیش بینی کنید.

چه کسی مشمول غائب محسوب می شود؟

در صورتی که فرد مشمول نظام وظیفه شود و به موقع خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکند، به او غیبت تعلق میگرد و غائب محسوب می شود. در قوانین نظام وظیفه مشمولان غائب ( افرادی که دارای کارت پایان خدمت سربازی نیستند) از تسهیلات و خدمات اجتماعی محروم می گردند. با توجه به مهلت معرفی فرد به سازمان نظام وظیفه بهتر است، یک ماه قبل از اتمام فرصت مقرر، نسبت به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه اقدام کند تا وارد غیبت نشود.

فردی که وارد غیبت شود نمی تواند از تسهیلات سربازی ( انواع کسری خدمت سربازی، پروژه خدمت سربازی، امریه سربازی، انواع معافیت های سربازی ) استفاده کند. مگر آنکه بتواند غیبتش را توجیه کند.

تمدید و تعجیل اعزام به خدمت سربازی

بعضی از مشمولین تمایل دارند زودتر از موعد اعزام، به خدمت سربازی بروند. از طرفی ممکن است برای مشمول، مشکلاتی بوجود آید به طوری که نتواند در در موعد اعزام، به خدمت سربازی برود. در این خصوص در قوانین اعزام به خدمت سربازی تمهیداتی در نظر گرفته شده است. مشمولان با رعایت یک سری نکات و داشتن برخی شرایط می توانند اعزام سربازی را تمدید و یا تعجیل کنند.

شرایط تمدید یا تعجیل در خدمت سربازی :

  •  به درخواست تمدید مشمولان غایب رسیدگی نخواهد شد.
  •  میزان تمدید تاریخ اعزام برای مشمولان دیپلم و زیردیپلم یک دوره یکماه و برای مشمولان فوق دیپلم و بالاتر یک دوره دو ماهه می باشد.
  •  ارایه درخواست تمدید و یا تعجیل صرفا برای یک بار قابل رسیدگی می باشد.
  •  ارایه درخواست تمدید و تعجیل به منزله موافقت تلقی نشده و مشمولان می توانند نتیجه درخواست خود را پس از گذشت حداکثر یک هفته از همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) ثبت کننده، دریافت نمایند.
  •  مشمولان متقاضی تمدید در موعد اعزام که تا کنون از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده ننموده اند، می توانند حداقل تا ۴۰ روز قبل از موعد اعزام نسبت به تکمیل فرم و ثبت درخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند.
  •  مشمولان متقاضی تعجیل: در موعد اعزام می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و تکمیل فرم نسبت به ارایه درخواست تعجیل اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند. لازم به ذکر است تعجیل در موعد اعزام در صورت وجود ظرفیت انجام پذیرفته و مشمولان دیپلم و زیر دیپلم نیز می بایست در سال اعزام قرار داشته باشند.‌ ( مثلا متولد ۷۶ در سال ۹۴ ).
  •  آن دسته از مشمولان متقاضی تمدید که دارای دلایل زیر هستند می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و مرتبط با هر یک از معاذیر قید شده به مراکز وظیفه عمومی استان محل سکونت (حتی در روز اعزام) مراجعه نمایند.

الف – مشمولانی که به علت بیماری قادربه انجام خدمت دوره ضرورت نباشند با تأیید پزشک معتمد بهداری استان، موعد اعزام آنان حداکثر به مدت دوماه به تعویق می افتد، مشمولانی که نیازمند استراحت بیش از دو ماه باشند می بایست به وضعیت آنان پس از ابطال اعزام در شورای پزشکی وظیفه عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

ب – فوت بستگان درجه یک شمول (پدر،مادر،برادر،خواهر،همسر، فرزند) اعزام مشمول از زمان فوت حداکثر ۲ ماه به تعویق می افتد.

ث- مشمولانی که به علت بروز بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و یا وقوع حوادثی مانند سقوط هواپیما، آتش سوزی و… خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده (پدر،مادر، همسر وفرزند) به طور جدی آسیب دیده باشند موعد اعزام آنان حسب مورد وب ه تناسب میزان آسیب وارده با تأیید استانداری ویافرمانداری ها، ازیک تا شش ماه به تعویق می افتد.

ج – پذیرفته شدگان قطعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی (داخل و خارج از کشور) که زمان ثبت نام و ادامه تحصیل آنان بعد از موعد اعزام باشد، اعزام آنان حسب مورد حداکثر تا شش ماه به تعویق می افتد

د- دارندگان برگ اعزام ماه های مرداد، شهریور و دی هرسال که منتظر اعلام نتیجه آزمون مراکز سنجش آموزش عالی هستند موعد اعزام آنان حسب مورد حداکثر تا دوماه به تعویق می افتد.

و- ورزشکاران تیم های ملی با درخواست فدراسیون مربوط جهت اعزام به مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک، موعد اعزام آنان بنا به تشخیص سازمان حداکثر تا چهار ماه به تعویق می افتد.

ط- مشمولانی که درحال طی مراحل نهایی گزینش واستخدام در نیروهای مسلح می باشند، درصورت تأیید موضوع از سوی سازمان مربوط ، اعزام آنان حداکثر تا چهار ماه به تعویق می افتد.

ظ- مشمولان متأهلی که دارای شرایط خاص، (تولدفرزند، بیماری شدید همسر وفرزند و…) می باشند موعد اعزام آنان حداکثر تا دوماه به تعویق می افتد.

ل- مشمولانی که قصد تشرف به حج تمتع را دارند موعد اعزام آنان حداکثر به مدت دوماه به تعویق می افتد.

ی- درسایر موارد در صورت احراز معاذیر موجه بنا به تشخیص رئیس سازمان وظیفه عمومی موعد اعزام مشمولان حسب مورد ازیک ماه تا یک سال به تعویق می افتد.

Source link

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا