توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
خواص سوره هامذهبی

خواص سوره مریم

سوره مریم ۱۹ امین سوره قرآن است و دلیل نام گذاری این سوره، اشاره داشتن این سوره به داستان حضرت مریم (س) می باشد.

سوره مریم ۱۹ امین سوره قرآن است و دلیل نام گذاری این سوره، اشاره داشتن این سوره به داستان حضرت مریم (س) می باشد. در این سوره از داستان زندگی برخی دیگر پیامبران نیز سخن به میان آمده است و بیان کننده مسائلی همچون روز رستاخیز، شفاعت، پاداش و جزای صالحین و گنهکاران، یگانه بودن خدواند و نداشتن فرزند می باشد. در ادامه می توانید با خواص سوره مریم آشنا شوید.

خواص سوره مریم

خواندن سوره مریم نیز همانند قرائت سوره های دیگر قرآن نظیر سوره حشر، سوره انعام، سوره الرحمن و … آثار و برکات زیادی به همراه دارد و از جمله این آثار می توان توسعه خیر و برکت، خواب خوش دیدن، محفوظ ماندن خانه از حوادث ناگوار، مانع شدن از دستبرد دزدان، دستیابی به شوکت و مقامی همچون حضرت سلیمان(ع) در روز قیامت، صاحب فرزند شدن، اعطا حسنات و همچنین از اصحاب حضرت عیسی(ع) شدن در روز قیامت را نام برد. در رابطه با سوره مریم روایاتی از رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و حضرت صادق علیه السلام فضائلی ذکر شده است که این روایات به شرح زیر می باشند.

سوره مریم و فضیلت خواندن این سوره

فضائل سوره مریم از زبان رسول خدا (ص)

در باب فضیلت خواندن سوره مریم به نقل از حضرت محمد (ص) در روایتی این چنین آمده است که:

به کسی که سوره مریم را قرائت کند، ده برابر تعداد کسانی که پیامبران و رسولان نام برده شده در این سوره را تصدیق یا تکذیب کردند، حسنه و درجه داده می شود که هر درجه ای، هزار هزار مرتبه بزرگ تر از ما بین زمین و آسمان است و به همین تعداد، همسران بهشتی در فردوس به او داده می شود و در روز قیامت، همراه متقیان در اولین گروه سابقین، محشور می شود.

در روایتی دیگر نیز ایشان فرموده اند که:

هر کس سوره مریم را قرائت نماید به تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان حضرت زکریا و یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل ده حسنه به او عطا می شود و به تعداد کسانی که برای خداوند فرزند قایل شده و قایل نشده اند نیز ده حسنه به او داده می شود.

همچنین در کتاب البرهان فی تفسیر القرآن از نبی مکرم اسلام (ص) نقل شده است که:

هر کس سوره مریم را نوشته و به همراه خود داشته باشد، در خوابش جز چیزهای خوب نمی بیند و اگر بر دیوار خانه نوشته شود از خطرات حفظ شده و آنچه در خانه است در امنیت می باشد و اگر خائف، آن را بشوید و بنوشد امنیت یابد.

خواص سوره مریم و آثار و برکات این سوره

خواص سوره مریم از زبان امام جعفر صادق (ع)

آبان بن عثمان در روایتی از حضرت صادق علیه السلام در رابطه با قرائت سوره مریم نقل کرده است:

هر کس به خواندن سوره مریم مداومت کند نمیرد تا اینکه برسد به آنچه او را بی نیاز سازد، از جان و مال و فرزند. و نیز در آخرت از یاران عیسی بن مریم علیهم السلام باشد و در آن روز دارای سلطنتی شود مثل سلطنت سلیمان در دنیا.

یکی دیگر از آثار و برکات خواندن این سوره، توسعه رزق و روزی است که امام صادق (ع) در روایتی دیگر فرموده اند:

هر کس سوره مریم را بنویسد و آن را در ظرفی شیشه ای که دهانه تنگ دارد گذاشته و در منزلش بگذارد خیر خانه و روزی اش زیاد شود و در خوابش چیزهای خوب می بیند.

در رابطه با در امان ماندن از آسیب افراد قدرتمند و بر طرف شدن خوف و ترس، امام جعفر صادق (ع) می فرمایند:

هرکس بر شخصی وارد شود که از او خوف و ترس دارد هنگام مواجهه با او حروف «ک ه ی ع ص» را یکی یکی گفته و بعد از گفتن هر حرف یکی از انگشتان دست راستش را ببندد، آنگاه حروف «ح م ع س ق » را یکی یکی گفته و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دست خود را مشت کند، آنگاه آیه ۱۱۰ سوره طه «و عنت الوجوه للحی….ظلماً» را قرائت نماید و هنگام روبه رو شدن با آن شخص دو دستش را بگشاید هیچ آسیبی از جانب وی به او نخواهد رسید.

آثار و برکات سوره مریم

منابع دیگر

در حاشیه کتاب زاد المعاد دفع دشمن را از خواص سوره مریم بر شمرده است و این چنین نوشته شده است که:

برای دفع دشمن «کهیعص» را ۷۷۵ بار بخواند که به نتیجه خواهد رسید.

عبارت «کهیعص» که به شکل کاف، هاء، یاء، عین، صاد خوانده می شود، اولین آیه از سوره مبارکه مریم است.

یکی دیگر از فضیلت های قرائت سوره مریم که در آیات ۱ تا ۵ سوره مریم و آیه ۲۹ سوره فتح به آن اشاره شده است درمان سردرد و میگرن می باشد:

جهت رفع سردرد و میگرن آیات [۵-۱] سوره مریم و آیه[۲۹] سوره فتح را بخواند برطرف خواهد شد.

در جایی دیگر عنوان شده است که:

اگر این سوره را بنویسند و بشویند و آبش را بر دختر ریزند او را شوهر پیدا شود.

فضائل خواندن سوره مریم

مداومت کردن در قرائت سوره مریم موجب بی نیاز شدن آدمی از مال، جان و فرزند می باشد. برای آشنایی با دیگر دانستنی های مذهبی و فضائل سوره های قرآن به مطالب پیشن آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا