توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
خواص سوره هامذهبی

خواص سوره نصر و فضیلت های قرائت و حفظ آیات آن به روایات مختلف

نصر به معنای پیروزی می باشد و اسم سوره نصر، از نخستین آیه آن گرفته شده است. این سوره یکصد و دهمین سوره قرآن می باشد و به آن سوره «اذا جاء» یا «تودیع» نیز گفته می شود.

نصر به معنای پیروزی می باشد و اسم سوره نصر، از نخستین آیه آن گرفته شده است. این سوره یکصد و دهمین سوره قرآن می باشد و به آن سوره «اذا جاء» یا «تودیع» نیز گفته می شود. بر اساس روایات آمده، پبامبر اکرم (ص) از هنگام نزول سوره نصر تا زمان وفاتش بسیار استغفار می کردند و ذکر سبحان الله بر زبانشان جاری بود. در باب فضیلت های سوره نصر روایات و احادیثی زیادی از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام بیان گریده است، که در ادامه این بخش می توانید این روایات و احادیث را ملاحظه کنید.

خواص سوره نصر به همراه متن این سوره

آشنایی با خواص سوره نصر

سوره نصر حامل پیشگویی و خبر غیبی می باشد و در آن از پیروزی الهی سخن به میان آمده و این سوره در آخرین سال عمر حضرت محمد (ص) و در مدینه به صورت یک جا بر ایشان نازل شده است. محتوای این سوره در رابطه با پیروزی و نصرت حق، گرویدن مردم به دین اسلام، تسبیح پروردگار و استغفار از گناهان می باشد. از دیدگاه بعضی مفسران نظیر علامه طباطبایی، نزول سوره نصر پس از «صلح حدیبیه» در مدینه و پیش از فتح مکه است و منظور از وعده پیروزی، در واقع همان فتح مکه می باشد.

نبی مکرم اسلام (ص)

بنابر روایتی که به رسول اکرم (ص) منسوب شده است:

هر کس سوره نصر را قرائت نماید به او اجری مانند کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم جنگیده و به شهادت رسیده است داده می شود. و هر کس بعد از سوره حمد قرائت کند نمازش به بهترین وجه قبول است.

در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با فضائل سوره نصر این چنین آمده است که:

هر کس در این شب چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند بدنش را بر آتش حرام می کند و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.

آخرین سوره ای که بر حضرت محمد (ص) نازل شد را سوره نصر می دانند و از عبدالله بن عمر بن خطاب(یکی از بزرگان راوایان حدیث) نقل شده است:

این سوره در اواسط ایام تشریق بر رسول خدا نازل شد که سال وداع بود. وقتی سوره نصر نازل شد پیامبر فرمود: من امسال از دنیا می روم و در همان سال نیز از دنیا رفت.ایشان در آن سال وقتی معاذ بن جبل را به یمن می فرستاد به او فرمود: دیگر مرا نخواهی دید.

متن سوره نصر و فضائل قرائت آن

امام جعفر صادق (ع)

در باب فضیلت خواندن سوره نصر، امام جعفر صادق (ع) فرموده اند:

*هر کس سوره نصر را در نمازهای مستحبی یا واجب خود قرائت نماید خداوند او را بر تمام دشمنانش یاری می کند و در روز قیامت در حالیی می آید که همراه او کتابی گویا است و خداوند این کتاب را از درون قبرش بیرون می آورد و در آن مایه امان از گرمای آتش جهنم است. او در روز قیامت بر چیزی عبور نمی کند مگر اینکه بشارتش می دهد و او را به هر خیری خبر می دهد تا اینکه وارد بهشت شود. برای قاری این سوره در دنیا اسباب خیر فراهم است به حالتی که کسی ندیده و به قلبش خطور نکرده است.

*کسی که سوره‌ی «‏إِذَا جَاءَ نَصرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» را در نماز نافله یا واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می‌گرداند و آنچه درهای خیر که به‌ ذهنش خطور نمی‌کرده در دنیا بر وی باز می‌نماید و در روز قیامت از لغزش بر روی صراط و از آتش دوزخ در امان خواهد بود.

*جهتِ دفع دشمن این سوره‌ی مبارکه را بیست و یکبار و جهتِ دفع بلاها هر روز هفت بار قرائت نمایند.

آثار و برکات سوره نصر

استجابت دعا و یاری کردن خداوند در مقابل دشمنان از دیگر خواص سوره نصر می باشد، در سخنان ائمه اطهار (ع) بر این موارد اشاره شده است:

*هر کس سوره نصر را در نمازهای واجب یا مستحب بخواند خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری می کند.

*از معصوم روایت شده است: هر کس سوره نصر را در نماز نافله اش یا در هنگام زوال خورشید روز جمعه بخواند و دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند.

قرائت سوره نصر و آثار و برکات این سوره

در روایاتی از حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم نیز در مورد آثار و برکات سوره نصر آمده است:

*اگر در نماز بعد از سوره «حمد» ۷ مرتبه سوره نصر را بخواند نمازش مورد قبول واقع شده و نمازگزاردن در سر وقت آن برایش دوست داشتنی می شود.

*هر کس در شب سیزدهم رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند در بهشت قصری برای او بنا می کند که طول و عرضش هفت برابر بیشتر از دنیاست.

ام سلمه همسر پیامبر(ص)

در روایتی از ام سلمه این چنین آمده است که:

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در اواخر عمر شریفش نمی نشست و بر نمی خاست و هیچ حرکتی نمی کرد مگر اینگه می گفت: «سبحان الله و بحمده و استغفرالله و اتوب الیه» از علت این کار پرسیدم ایشان فرمودند: من به این کار فرمان داده شده ام و آنگاه سوره نصر را قرائت فرمود.

متن و ترجمه سوره نصر

سوره نصر سه آیه دارد و دارای ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف می باشد. دست یابی به پیروز در سایه نصرت الهی، نابودی سران کفر و شرک، داخل شدن مردم به دین اسلام و یکتابپرستی، توبه و استغفار از پیام های مهم این سوره است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾

چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد (۱)

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾

و ببینى که مردم دسته‏ دسته در دین خدا درآیند (۲)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾

پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه که وى همواره توبه‏ پذیر است (۳)

روایات معتبر در رابطه با فضائل سوره نصر

هم چنان که در این مقاله با خواص سوره نصر آشنا شدید برای مطالعه فضائل و خواص دیگر سوره های قرآن به قسمت دانستنی های مذهبی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا