توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مهدویت و آخر زمان

حضرت عباس(ع) در نگاه امام صادق (ع) و امام مهدي (عج)

امام صادق (عليه السلام) عقل ابداعگر و انديشمند اسلام و چهره بي مانند دانش بشري، همواره از عمويش عباس (عليه السلام) تجليل به عمل مي آورد

امام صادق (عليه السلام) عقل ابداعگر و انديشمند اسلام و چهره بي مانند دانش بشري، همواره از عمويش عباس (عليه السلام) تجليل به عمل مي آورد و با درود و ستايشهاي عطرآگين از او ياد مي كرد و مواضع قهرمانانه اش در روز عاشورا را بزرگ مي داشت. از جمله سخناني كه امام درباره قمر بني هاشم(ع) فرموده است، بيان زير مي باشد:

«عمويم عباس بن علي (عليه السلام) بصيرتي نافذ و ايماني محكم داشت. همراه برادرش حسين جهاد كرد، به خوبي از بوته آزمايش بيرون آمد و شهيد از دنيا رفت…(1)

امام صادق (عليه السلام) از برترين صفات مجسم در عمويش كه مورد شگفتي اوست چنين نام مي برد:

الف: «تيزبيني»:

تيزبيني، پيامد استواري رأي و اصالت فكر است و كسي بدان دست پيدا نمي كند، مگر پس از پالودگي روان، خلوص نيت و از خود راندن غرور و هواهاي نفساني و عدم سلطه آنها بر درون آدمي.

تيز بيني از آشكارترين ويژگيهاي ابوالفضل العباس بود. از تيزبيني و تفكر عميق بود كه حضرت به تبعيت از امام هدايت و سيدالشهداء امام حسين (عليه السلام) برخاست و بدين گونه به قله شرف و كرامت دست يافت و خود رابر صفحات تاريخ، جاودانه ساخت. پس تا وقتي ارزشهاي انساني پايدار است و انسان آنها را بزرگ مي شمارد، در برابر شخصيت بي مانند حضرت كه بر قله هاي انسانيت دست يافته است سر بر زمين مي سايد و كرنش مي كند.

امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «عمويم عباس بن علي (عليه السلام) بصيرتي نافذ و ايماني محكم داشت. همراه برادرش حسين جهاد كرد، به خوبي از بوته آزمايش بيرون آمد و شهيد از دنيا رفت…(1)

ب: «ايمان استوار»:

يكي ديگر از صفات بارز حضرت، ايمان استوار و پولادين اوست. از نشانهاي استواري ايمان حضرت، جهاد در كنار برادرش، ريحانه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) بود كه هدفش جلب رضايت پروردگار متعال به شمار مي رفت. و همانطور كه در رجزهايش روز عاشورا بيان داشت از اين جانبازي كمترين انگيزه مادي نداشت و همين دليلي گوياست بر ايمان استوار حضرت.

ج: «جهاد با حسين (عليه السلام)»:

فضيلت ديگري كه امام صادق (عليه السلام) براي عمويش، قهرمان كربلا، عباس (عليه السلام) نام مي برد، جهاد تحت فرماندهي سالار شهيدان، سبط گرامي پيامبر اكرم (صل الله عليه و آله) و آقاي جوانان بهشت است. جهاد در راه آرمان برادر، بزرگترين فضيلتي بود كه حضرت ابوالفضل بدان دست يافت و نيك از عهده آزمايش به درآمد و در روز عاشورا قهرمانيهايي از خود نشان داد كه در دنياي دلاوري و شجاعت بي مانند است … (1)


مصلح بزرگ، حجت خدا و بقية الله الاعظم، امام زمان (عج) – قائم آل محمد (ص) در بخشي از سخنان زيباي خود درباره عمويش عباس (ع) چنين مي گويد:

«سلام بر ابوالفضل، عباس بن اميرالمؤمنين، هم درد بزرگ برادر كه جانش را فداي او ساخت و از ديروز بهره فردايش را برگزيد، آنكه فدايي برادر بود و از او حفاظت كرد و براي رساندن آب به او كوشيد و دستانش قطع گشت. خداوند قاتلانش، «يزيد بن رقاد» و «حيكم بن طفيل طايي» را لعنت كند…» (1)

امام عصر – عجل الله تعالي فرجه – صفات والاي ريشه دار در عمويش، قمر بني هاشم و مايه افتخار عدنان را چنين بر مي شمارد و مي ستايد:

1- همدردي و همگامي با برادرش سيد الشهداء (ع) در سخت ترين و دشوارترين شرايط تا آنجا كه اين همگامي و همدلي ضرب المثل تاريخ گشت.

2- فرستادن توشه آخرت با تقوا، خويشتنداري و ياري امام هدايت و نور.

3- فدا كردن جان خود، برادران و فرزندانش در راه سرور جوانان بهشت، امام حسين (ع).

4- حفاظت از برادر مظلومش با خون خود.

5- كوشش براي رساندن آب به برادر و اهل بيتش هنگامي كه نيروهاي ستمگر و ظالم مانع از رسيدن قطره اي آب به خاندان پيامبر (ص) شده بودند. (2)

پي نوشت:

1 – ذخيرة الدارين، ص 123 به نقل از عمدة الطالب.

2 – المزار، محمد بن مشهدي، از بزرگان قرن ششم

منبع:

گزيده اي ازكتاب زندگاني حضرت ابوالفضل العباس (ع)، باقر شريف قريشي، ترجمه ، سيد حسن اسلامي

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا