توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینینمازها

طریقه خواندن نماز عید غدیر

در اینبخش طریقه خواندن نماز عید غدیر رابه شـما می آموزیم. اقامه نماز عید غدیر سنت پیامبر اکرم «ص» می‌باشد، حضرت محمد «ص» دراین روز مبارک مردم را دور هم جمع کردند و نماز جماعت بپا داشتند.

طریقه خواندن نماز عید غدیر 

در اینبخش طریقه خواندن نماز عید غدیر رابه شـما می آموزیم. اقامه نماز عید غدیر سنت پیامبر اکرم «ص» می‌باشد، حضرت محمد «ص» دراین روز مبارک مردم را دور هم جمع کردند و نماز جماعت بپا داشتند. این روز بـه نقل از امام صادق «ع» روزی اسـت کـه خداوند دین و نعمت خودرا بر بندگان کامل کرد. در ادامه این مطلب با طریقه خواندن نماز عید غدیر و همچنین فضیلت هاي آن آشنا میشویم. با سیراف همراه باشید.

 

نماز عید غدیر چگونه خوانده می شود؟

نماز عید غدیر چند رکعت اسـت و چگونه خوانده می شود؟ . این نماز دوازده ركعت اسـت. یعنی یک نماز دوازده رکعتی اسـت، و مانند معمول نمازهای مستحبی کـه هردو رکعت درود می‌دهیم، نیست؛ بلکه تمام دوازده رکعت پشت سر هم خوانده می شود. هردو ركعت یك تشهد دارد ودر پایان ركعت دوازدهم باید درود داد. در هر ركعت، بعد از سوره حمد توحید هفت بار خوانده می شود.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

در ركعت دوازدهم باید این ذكر را ده بار در قنوت تكرار كرد: لا اله الا الله وحده لا شریك له، له الملك و له الحمد یحیى و یمیت و یمیت و یحیى و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على كل شى قدیر. در سجده ركعت آخر، این ذكر ده بار خوانده می شود:

 

سبحان مـن احصى كل شى علمه سبحان مـن لا ینبغى التسبیح الا له سبحان ذى المن و النعم سبحان ذى الفضل و الطول سبحان ذى العز و الكرم اسألك بمعا قد العز مـن عرشك و منتهى الرحمة مـن كتابك و بالاسم الاعظم و كلماتك التامة ان تصلى على محمد رسولك و اهل بیته الطیبین الطاهرین و ان تفعل بى كذا و كذا [بـه جاى كذا و كذا حاجت خودرا ذكر كند] و سپس بگوید انك سمیع مجیب.

 


 

دلایل جواز اقامه نماز عید غدیر بـه جماعت از نظر عده اي از فقها:

پیروی از عملکرد پیامبر در روز هیجدهم ذی‌الحجه؛ ایشان بعد از آنکه حاجیان پیش افتاده و نرسیده را در محل غدیر خم جمع کردند، امر کردند کـه مردم برای اقامه نماز جماعت جمع شوند.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

این نماز پیش از ظهر خوانده شده و برای اطلاع رسانی آن اذان گفته نشده بلکه از لفظ «الصلاه جامعة» استفاده شده، کـه در آن زمان برای برپایی نمازهای جماعت مستحب استعمال می‌شده اسـت. بعد اقامه نماز هم خطبه‌اي توسط ایشان ایراد شده اسـت. بعد از خطبه، وقت اذان ظهر رسیده و مؤذن برای نماز ظهر اذان گفته اسـت.

 

ادعای شهرت بر جواز جماعت

عده اي از علماء مانند محقق اردبیلی ادعای شهرت برای برگزاری جماعت را کرده‌اند.

 


 

چرا خواندن این نماز مستحبی مهم است؟

چند دلیل اصلی برای اقامه نماز غدیر وجوددارد. اول این کـه اجرای سنتی اسـت کـه پیامبر«ص» انجام داده‌اند. شیخ مفید محکم‌ ترین و مهم ترین دلیل درباره جماعت خواندن نماز عید غدیر را عمل بـه سنت نبی مکرم اسلام می داند و میگوید: «‌دراین روز با اقامه دو رکعت نماز بـه جماعت و اقتدا بـه پیامبر«ص» سنت جاری میشود و رفتار و عمل بـه سنت پیامبر«ص» در بین امت رواج مییابد».

 

شیخ مفید در کتاب «المقنعه» نیز ‌نوشته:

«پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی «ص» مردم رابه «يُنادی بِالصَّلاه جامِعَه» دعوت میکنند. سپس برای جمع شدن مردم صبر می کنند و آنگاه نماز جماعت می خواند.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

براساس همین سنت اسـت کـه بـه اقامه نماز جماعت در روز عید غدیر توصیه شده چراکه آن حضرت نشان داد اگر می خواست نماز فرادی بخواند، نیازی نبود منتظر مردم بماند. او منتظر میشود افرادی کـه جلوتر رفته‌اند برگردند و کسانی کـه عقب مانده‌اند هم برسند و بعد دو رکعت نماز می خواند».

 

دومین دلیل برای خواندن نماز غدیر شکرگزاری است

امام صادق«ع» فرمود: «هجدهم ذی‌الحجه بزرگ‌ترین عید خداست. خورشید بر روزی برتر ازآن نتابید و آن روزی اسـت کـه خدا دینش را بر خلایق کامل و نعمتش را بر آنان تمام گردانید و اسلام رابه‌عنوان دین آن ها پسندید.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه جانشین خویش را در چنین روزی انتخاب کرده. پس شیعیان مـا باید بـه یاد خدا و شکرگزار او باشند کـه بر آنان منت نهاد و معرفت چنین روزی رابه انها اختصاص داد چرا‌کـه بقیه مردم ازآن بی‌بهره‌اند».

 


 

دیگر فضیلت های مهم عید سعید غدیر

دراین روز بزرگ، رسول خدا بـه امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج، در محلی بنام غدیر خم حضرت علی علیه السلام، را بعنوان وصی و جانشین بعد از خود بـه همگان معرفی نمودند. در حقیقت انتصاب حضرت علی«ع» بـه امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود. بنابر این روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین«ع» بـه امامت بـه اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام«ص» دارای اهمیت می‌باشد.

 

نقل شده اسـت کـه امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند. امام علی علیه السلام با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس بـه منزل امام حسن علیه السلام می رفتند. و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام هدایایی بـه مردم اعطا می فرمود. لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم بـه روز عید غدیر عادت کنند.

 

پس شایسته اسـت کـه بـه پاس قدردانی از این نعمت عظیم الهی و عرض ادب بـه ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام، عید سعید غدیر را درخانواده و اجتماع باشکوه فراوان برگزار نماییم و از برکات معنوی این روز عزیز بهره مند شویم. انچه دراین مختصر تقدیم می‌گردد آدابی اسـت کـه بزرگان دین بـه منظور گرامی داشت این روز عزیز تعلیم فرموده اند:

 

اعمال و آداب روز عید غدیر

در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده اسـت کـه در ادامه بـه عده اي از آن ها اشاره می شود:

 

تبریک گفتن

حضرت امام رضا علیه السلام، می فرماید: «روز عید غدیر خم روز تهنیت گویی اسـت. بعضی از شـما بـه بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد بگوید: الحمدللّه الّذی جعلنا مـن المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الائمة درود الله علیهم.»

 

اظهار سرور و شادمانی

در وصف شیعه و شیعیان گفته شده اسـت کـه بـه شادی مـا ائمه شادند و بـه حزن مـا محزون؛ و مسلّم اسـت کـه عید غدیر شادی بخش ترین عید ائمه اسـت و شادمانی شیعه دراین روز فرض اسـت.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

از امام صادق علیه السلام نقل شده اسـت کـه فرمودند: «حقا کـه روز غدیر روز عید فرح و سرور اسـت». همچنین از امیر المومنین علی علیه السلام نیز نقل شده اسـت کـه ایشان فرمودند: «در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خودرا نیز شاد گردانید.»

 

مصافحه کردن

مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی اسـت ودر روز عید غدیر بـه آن تاکید بیشتری شده اسـت. امام علی علیه السلام می فرمایند: «روز عید غدیر هنگامیکه یک دیگر را ملاقات میکنید باهم مصافحه کنید.»

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

ذکر مخصوصی نیز دراین روز هنگام مصافحه سفارش شده اسـت کـه عبارت اسـت از؛ «الحمد لله الذی جعلنا مـن المتمسکین بولایت امیرالمومنین و الائمه علیهم السلام؛ سپاس خدای راکه مـا را از جمله درآویختگان بـه ولایت امیرالمؤمنین علی و ائمه علیهم السلام قرار داد.»

 

آراستن و پوشیدن لباس نو

از دیرباز عیدها و جشن ها با نظافت، غبارزدایی، پیراستن و آراستن همراه بوده اسـت و شیعیان باید این روشها را برای عید غدیر نیز رعایت نمایند. چرا کـه حضرت امام رضا علیه السلام، می فرمایند: «روز غدیر، روز آراستن و زینت اسـت. پس هر کس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند هر خطای کوچک و بزرگ وی را می آمرزد و فرشتگانی رابه سوی او می فرستد.»

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

حضرت امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: «یکی از وظایف روز غدیر این اسـت کـه مؤمن تمیزترین و گرانقدرترین جامه هاي خویش را بپوشد.» پس چـه زیبا خواهد بود کـه سردر خانه ها و اماکن عمومی تجارتی و اداری چراغانی شود تا شامل این پاداش بزرگ گردد.

 

استفاده از بوی خوش

اسلام درباره بـه کارگیری بوی خوش و زدن عطر، بسیار سفارش کرده اسـت. بـه خصوص در ایام عید سعید غدیر سفارش ویژه اي نسبت بـه این سنت خوب شده اسـت. امام صادق علیه السلام، در پی وظایف مؤمن در روز غدیر فرمودند: «و مؤمن بـه اندازه توان و دست باز بودنش بوی خوش استعمال کند.»

 

پیمان اخوت و برادری

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

از برنامه هاي اسلام ایجاد اخوت و برادری اسـت. و بهمین منظور پیامبر اکرم صلّي الله علیه و آله بین مسلمانان مهاجرین و انصار پیمان برادری بست و با پیمان اخوت علی علیه السلام رابا خویش برادر نمود ودر عده اي از زیارات کـه خطاب بـه پیامبر صلّي الله علیه و آله می‌خوانیم: «السلام علیک و علی اخیک علی بن ابیطالب علیه السلام» اشاره بهمین برادری اسـت.

 

احسان و انفاق

احسان و انفاق از دستورات ویژه اسلامی اسـت. اما در ایام بزرگی مثل عید غدیر بر آن تأکید بیشتری شده اسـت. در سیره امام حسن علیه السلام اسـت کـه ایشان روز عید غدیر مهمانی می داد و شخص امام علی علیه السلام نیز در آن مراسم شرکت میکردند.

 

صله رحم

صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی اسـت و شرع مقدس اسلام بر این مطلب تأکید فراوان نموده اسـت. اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشتری شده اسـت. امام صادق علیه السلام می فرماید: «از کارهایی کـه در روز عید غدیر مستحب اسـت صله رحم اسـت.»

 

دیدار با مؤمنان

زیارت برادران مؤمن از سنت هاي مهم اسلامی اسـت؛ لیکن در روز عید غدیر، دید و بازدید بعنوان یکی از شعائر مذهبی و ولایی بیشتر مورد سفارش قرار گرفته و پاداش افزونتری دارد.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

حضرت امام رضا، علیه السلام، می فرمایند: «هر کس کـه در روز غدیر بـه دیدار مؤمنی برود خداوند هفتاد نور در قبرش داخل کند و قبرش را بگستراند، و هرروز هفتاد هزار فرشته بـه زیارت قبرش آید و بـه او مژده بهشت دهد.»

 

رفع حاجت مؤمنان

رفع حاجت مومنان از جمله اعمالی اسـت کـه اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شده اسـت و ائمه آنرا از چند طواف برتر میدانند. در روز غدیر این عمل فضیلت بیشتری دارد. امام علی علیه السلام فرمودند: «کسیکه مؤمنان را در روز غدیر تکفل کند نزد خدای متعال مـن ضامنش هستم کـه از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.»

 

غسل کردن

امام صادق، علیه السلام، فرمودند: «هنگامیکه روز غدیر فرا برسد باید در فراز آن [هنگام ظهر] غسل کرد.»

 

تشکیل اجتماع در روز عید غدیر

بـه جهت یادآوری روزی کـه پیامبر صلّي الله علیه و آله بـه امر خداوند علی علیه السلام رابه امامت امت اسلامی نصب کرد، بجاست در مراکز گوناگون گرد آییم و بـه یاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم.

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

ائمه علیهم السلام سفارش کرده اند کـه بـه جهت یادآوری مقام محمد صلّي الله علیه و آله و خاندان او علیهم السلام اجتماعات تشکیل بشود؛ و خود نیز از اینگونه اجتماعات برپا می داشتند.

 

دعا، روزه و پرستش

روزه و دعا از اعمالی اسـت کـه در همه ی اعیاد مورد سفارش و تأکید اسـت خاصه در روز عید غدیر. حسن بن راشد گوید: از امام صادق علیه السلام درباره عید غدیر پرسیدم و حضرت فرمودند: «این عید از عید قربان و فطر برتر اسـت. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید.»

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

روزه عید غدیر از مستحباتی اسـت کـه مکرر بـه آن سفارش شده اسـت. امیرالمؤمنین علیه السلام، در خطبه اي کـه در روز عید غدیر ایراد کردند فرمودند: «روزه عید غدیر از مستحباتی اسـت کـه خداوند بدان فراخوانده اسـت.» حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: «بر شـما لازم اسـت کـه کـه در روز عید غدیر برای سپاسگزاری از خداوند و ستودن او، روزه بگیرید.»

 

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: «چـه کاری شایسته روز غدیر اسـت و چـه عملی در آن، استحباب دارد؟ حضرت پاسخ دادند: روزه و…» امام صادق علیه السلام، درباره پاداش روزه عید غدیر فرموده اند: «روزه داشتن در روز عید غدیر پاداشی معادل روزه گرفتن در همه ی عمر دنیا را دارد.» و فرموده اند: «روزه داشتن روز عید غدیر خم، کفاره گناه شصت سال اسـت.»

 

اطعام

از سنت هاي مؤکد دیگر در روز عید غدیر پذیرایی از مؤمنان اسـت. امام صادق علیه السلام، درباره یکی از وظایف عید غدیر فرموده اند: «و برادرانت را طعام ده.»

 

ابراز برائت

روز غدیر روز بیزاری از کسانی اسـت کـه با نپذیرفتن امامت حضرت علی علیه السلام، آشکارا با خدا و با پیامبر خدا مخالفت نمودند و بزرگ ترین جنایت و خیانت رابه تاریخ بشریت کردند ودر حقیقت این عدم پذیرش سرآغاز تمام بدبختی ها و بیچارگی ها بود. بنابر این روز غدیر، روز برائت از این همه ی ستمکاری و ستمکاران اسـت.

 

نماز و نیایش

روز عید غدیر بهترین فرصت و موقعیت برای نیایش اسـت؛ چرا کـه روز غدیر روز سپاس و ستایش بـه پیشگاه حضرت احدیت اسـت. حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «روز غدیر روزی اسـت کـه خداوند، بر توان کسیکه وی را نیایش کند، می افزاید.» و همچنین فرمودند: «روز غدیر روزی اسـت کـه دعا در آن مستجاب میگردد.»

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

نماز عید غدیر دو رکعت اسـت کـه باید در هر رکعت پس از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیةالکرسی و ده مرتبه سوره قدر را خواند. وقت نماز نیم ساعت پیش از ظهر اسـت و پاداش این نماز برابر اسـت با صدهزار حج و صدها هزار عمره؛ همچنین کسیکه این نماز را بخواند، هر چـه از خداوند بخواهد برآورده شود.

 

زیارت

زیارت یکی از سنن سازنده اسلامی اسـت چـه از نزدیک چـه از دور. زیارت یک پیوند معنوی بسیار قوی بین شیعه و مقدسات اوست. از جمله انها زیارت حضرت علی علیه السلام، از دور و نزدیک اسـت.

 

دلجویی و مهرورزی متقابل

حضرت رضا علیه السلام، روز غدیر را «یوم التودّد» خواندند؛ یعنی روز مهر ورزیدن. بنابر این در چنین روزی باید معتقدان بـه ولایت، غم را از دل دوستان حضرت علی علیه السلام بـه هر نحوی کـه مقدور باشد برطرف نمایند.

 

ایجاد زمینه های شادمانی

عید غدیر یادآور بزرگ ترین و گرانقدرترین خاطره اسلام اسـت خاطره استمرار رسالت پیامبر، صلّي اللَّه علیه وآله، با امامت علی، علیه السلام. در چنین روزی نه تنها خود باید دلشاد باشیم بلکه باید زمینه شادمانی دیگر برادران ایمانی راهم فراهم سازیم. حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «[در روز غدیر] هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید.»

 

گشاده دستی نسبت به خانواده

طریقه خواندن نماز عید غدیر + فضیلت های خواندن نماز عید غدیر

یکی از دستورات اسلام ایجاد زمینه هاي لازم در جهت اسانی و آسایش خانواده اسـت و بـه مناسبت عید غدیر تاکید بیشتری شده اسـت. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: «[در روز غدیر] مرد باید برای خانواده خود گشایش بیشتری فراهم کند.»

 

هدیه دادن

هدیه دادن و گرفتن با توجه بـه ضوابط شرعی کار پسندیده اي اسـت و اثرات روانی خاصی مخصوصاً در کودکان و نوجوانان دارد و بهترین موقعیت هدیه دادن عید غدیر اسـت. حضرت رضا، علیه السلام، عید غدیر را روز هدیه و بخشش می نامد و می فرمایند: [روز غدیر] روز بخشش و هدیه دادن اسـت.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا