توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینی

حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع تقلید

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب به شما دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت سیراف.

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب به شما دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت سیراف. در ادامه بررسی احکام شرعی » احکام موسیقی و غنا امروز می خوام حکم گوش گوش دادن به موسیقی و آهنگ از نظر مراجع تقلید بزرگوار را برای شما بیان کنم. ان شاء الله که همه ما از بندگان مطیع و باتقوای الهی باشیم.

ابتدا توصیه میکنم ویدیو زیر را که حاج آقای فلاح زاده در مورد حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ را کامل توضیح دادند ببینید و بعد محتوا را بخوانید، زیرا محتوای که در متن است در ویدیو نیست.

ملاک حلال و حرام بودن موسیقی

س: ملاک حلال یا حرام بودن موسیقی چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
آیت الله خامنه ای: هر موسیقی که به نظر عرفموسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.(اجوبه الاستفتائات) بنابراین گوش دادن به موسیقی و آهنگی که انسان را از مسیر الهی دور می کند و مناسب مجالس عیش و نوش است حرام است. حال سوالی که به ذهن می رسد این است که به چه موسیقی لهوی گفته می شود؟ که در ادامه پاسخ می دهیم.

آهنگ و موسیقی مطرب و لهوی چیست؟

س: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟
آیت الله خامنه ای: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است. (اجوبه الاستفائات)
در ادامه نیز نظر بقیه مراجع تقلید در مورد موسیقی را بیان می کنیم.

حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ از نظر مراجع

سؤال: حکم استماع موسیقی های صدا وسیما یا اداره ی ارشاد، ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی چیست؟
حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشینباشد حرام نیست.»
حضرت آیة الله تبریزی: «گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوش گذارنی می باشد، جایز نیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست.»
حضرت آیة الله خامنه ای: «هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.»
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: «موسیقی اگر مطرب و مهیج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.»
حضرت آیة الله بهجت: «اگر موسیقی مطرب باشد، استماع و خرید و فروش آن حرام است.»
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: «آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند،
ستماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.»
حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»
حضرت آیة الله مظاهری: «اگر موسیقی لهوی و تحریک کننده باشد، حرام است.»
حضرت آیة الله گلپایگانی : «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»

سوالات مرتبط

1. حکم گوش دادن به موسیقی سنتی حرام است یا خیر؟

آیت الله خامنه ای: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

2. حکم گوش دادن به آهنگ برای درمان چیست؟

آیت الله خامنه ای: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مى‏کند اشکال ندارد.

3. حکم گوش دادن به موسیقی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود؟

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتیکه از موسیقی هایی باشد که مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالی ندارد.

موضوعات مهم در مورد حکم گوش دادن به موسیقی را از نظر مراجع تقلید بیان کردیم امیدوارم که کاربران گرامی نیز جواب کامل را گرفته باشند، ان شاء الله که در زمره متقین و صالحین باشیم.

 

rashedoon.ir

حکم گوش دادن به موسیقی خارجی با زبان خارجی

چرا داشتن مرجع تقلید برای هر مسلمان واجب است؟

درس خواندن به همراه موسیقی و تاثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا