توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیدانستنی ها مذهبیسوال و جواب شرعیمذهبی

آموزش تیمم به صورت تصویری و نکاتی در رابطه با تیمم کردن

قبل از آشنایی با آموزش انجام تیمم بهتر است با معنای لغوی و فقهی آن آشنا شوید. «تیمم» در لغت به معنای قصد و اراده کردن است و در اصطلاح فقه تیمم کردن «عملی است که در شرایط خاص جایگزین وضو و غسل می شود.»

آموزش تیمم به صورت تصویری و نکاتی در رابطه با تیمم کردن

قبل از آشنایی با آموزش انجام تیمم بهتر است با معنای لغوی و فقهی آن آشنا شوید. «تیمم» در لغت به معنای قصد و اراده کردن است و در اصطلاح فقه تیمم کردن «عملی است که در شرایط خاص جایگزین وضو و غسل می شود.»

آموزش تیمم به شکل تصویری

قبل از انجام تیمم باید از شرایط ایجاد شده برای واجب شدن تیمم مطمئن شوید و بدانید آیا واقعاً این شرایط را دارا هستید یا نه؟ آشکارترین دلیل برای انجام تیمم نبود آب برای غسل و وضو گرفتن است. قبل از انجام تیمم بهتر است با احکام آن آشنا شوید.

ابتدا نیت می کنید:« بسم اله الرحمن الرحیم و آن گاه نیت تیمم»

نیت تیمم

نیت کردن برای تیمم

تیمم به دو شکل است:« تیمم بدل از غسل و تیمم بدل از وضو» برای شروع ابتدا کف دو دست را بر چیزی که تیمم به آن واجب است، بزنید.

زدن کف دو دست بر خاک

آن گاه دو کف دست را بر تمام پیشانی و دو طرف آن(از جایی که موی سر می روید) تا روی ابروها و بالای بینی بکشید.

مراحل انجام تیمم

در ادامه مطلب آموزش تیمم ، کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست(از مچ تا سر انگشتان) و در مرحله بعدی نیز باید کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ بکشید(منظور از کف دست، انگشتان نیز می باشد) البته بعضی از مراجع تقلید نیز این چنین نظر دارند که باید بنابر احتیاط واجب، قبل از کشیدن دست چپ بر روی پشت دست راست، یکبار دیگر کف دست ها را بر خاک بزنید.

کشیدن کف دست چپ بر دست راست

تیمم بر چه چیزی صحیح است؟

  • تیمم بر خاکی که با کاه و … مخلوط شده باشد، باطل است.
  • تیمم به ریگ، خاک، سنگ و کلوخ اگر پاک باشند، صحیح است و حتی می توان از گل پخته مانند آجر و کوزه نیز استفاده کرد.
  • تیمم بر سنگ گچ، آهک، سنگ مرمر سیاه و سایر سنگ ها صحیح است ولی به عقیق، فیروزه و … باطل است.
  • چیزی که بر آن تیمم می کنید، نباید غصبی باشد.
  • شما می توانید بر گردو غبار نیز تیمم کنید. فقط باید از پاک بودن آن مطمئن باشید.

مراحل انجام تیمم

  • تیمم به دیوار گلی نیز صحیح است البته در جایی که خاک خشک وجود دارد، نباید به زمین نمناک تیمم کرد.
  • تیمم به زمین گود، جاده و شوره زار که نمک روی آن را نگرفته مکروه و اگر نمک روی آن را گرفته باشد، باطل است.

نکاتی در مورد تیمم کردن

  • در بین مراحل تیمم باید موالات رعایت شود؛ یعنی بین آنها فاصله طولانی نیفتد.
  • محلی که در تیمم بر روی آن مسح کشیده می شود باید ثابت باشد و دستی که با آن مسح داده می شود باید حرکت کند.
  • اعضای تیمم پاک باشد و هیچ مانعی همچون چسب، انگشتر و … روی آن نداشته باشد، بنابراین در صورت عدم رفع موانع باید تیمم جبیره ای گرفته شود.
  • در صورت داشتن شرایط عادی نباید برای انجام تیمم از دیگری کمک بگیرید.
  • کشیدن دست بر روی بینی لازم نمی باشد.
  • بعد از زدن دست به خاک می توانید دست ها را به هم بزنید تا گرد و خاک زیادی آن گرفته شود.

همه چیز درباره تیمم

احکام دیگر درباره تیمم

هر آنچه که وضو را باطل کند، تیمم بدل از وضو را نیز باطل خواهد کرد و هر آنچه که غسل را باطل کند، تیمم بدل از غسل را نیز باطل می کند.

کسی که قصد تیمم دارد، اگر اطمینان پیدا کند که عذرش برای تیمم تا پایان وقت باقی است، می تواند نمازش را در اول وقت بخواند اما اگر چنین اطمینانی ندارد باید مطابق نظر برخی مراجع صبر کند تا در صورتی که در نزدیکی پایان وقت هنوز عذر وی برای تیمم باقی است، تیمم کند و نماز را به جا آورد.

در صورتی که به دلیل تنگی وقت، تیمم بدل از غسل کرده اید، مثلا لحظه قبل از اذان صبح ماه رمضان. اما برای کار های دیگر همچون نماز لازم است غسل کنید و سپس نماز بخوانید.

در صورت برطرف شدن عذری که برای آن تیمم کرده اید، تیمم باطل شده و برای انجام  اعمال دیگر نیاز به طهارت با وضو یا غسل می باشد.

نظر مراجع تقلید در تکرار عبادات مشروط به طهارت همچون خواندن نماز که به دلیل عذر شرعی مانند نبودن آب، از طریق تیمم خوانده شده است، در صورت از بین رفتن عذر تیمم قبل از پایان وقت (مثلا پیدا شدن آب) متفاوت می باشد.

نحوه تیمم
آموزش تیمم به صورت تصویری و نکاتی در رابطه با تیمم کردن

در این مطلب نحوه صحیح انجام تیمم به شما عزیزان ارائه شد. امیدواریم این آموزش در انجام تیمم به شما کمک کرده باشد و بتوانید به راحتی آن را انجام دهید. همچنین ما مطالب دیگری درباره طریقه تیمم گرفتن قرار داده ایم که می توانید برای مشاهده این مطالب بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا