توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مذهبی

آشنایی با فلسفه اربعین و پیاده روی آن

اربعین به معنی چهلم است و به ۲۰ صفر ۶۱ هجری چهلمین روز از کشته شدن امام حسین (ع) گفته می شود و از آنجایی برگزاری عزاداری امام حسین با سایر امامان متفاوت است

آشنایی با فلسفه اربعین و پیاده روی آن

اربعین به معنی چهلم است و به ۲۰ صفر ۶۱ هجری چهلمین روز از کشته شدن امام حسین (ع) گفته می شود و از آنجایی برگزاری عزاداری امام حسین با سایر امامان متفاوت است می توان گفت گرفتن مراسم اربعین گرفتن برای امام حسین به دلیل گستره کمی و کیفی واقعه عاشورا می باشد. برای آشنایی با فلسفه اربعین در ادامه همراه ما شوید.

فلسفه اربعین حسینی چیست؟

اربعین و پیاده روی آن برای شیعه از اهمیت زیادی برخودار است. در مطالب قبلی فلسفه عاشورا را مطالعه کردید در ادامه این مطلب فلسفه روز اربعین و پیاده روی آن را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

اربعین

دلایل برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین چیست ؟

تاکید به عزاداری برای امام حسین به خاطر معقوله های تربیتی و سازنده متعدد آن می باشد و می توان علت برگزاری مراسم اربعین را در چند مورد زیر خلاصه کرد :

  1. ستم ستیزی و الهام بخش روح انقلابی
  2. زنده نگه داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینی
  3. پیوند عمیق عاطفی در بین امت و الگوهای راستین
  4. آشنا شدن توده ها با معارف دینی و اقامه مجلس های دینی در سطحی وسیع
  5. تزکیه نفس و پالایش روح
  6. مخالفت با ظالم و اعلام وفاداری نسبت به مظلوم

فلسفه اربعین چیست ؟

یکی از دلایل اربعین گرفتن برای امام حسین توسط شیعه از سال ۶۱ هجرت تاکنون این است که برای سیدالشهداء آسمان و زمین تا چهل روز گریه کرده است و از امام صادق در این مورد روایتی نقل شده است به این عبارت که :
“قال ابوعبدالله(ع): یا زراره! إن السماء بکت علی الحسین (ع) أربعین صباحا بالدم، و إن الأرض بکت علیه أربعین صباحا بالسواد، و إن الشمس بکث اربعین صباحا بالکسوف والحمره، و إن الملائکه بکت علیه أربعین صباحا و… الحدیث.”(“کامل الزیاره”، ص ۸۱ و “مستدرک الوسائل”، ج ۲، ص ۲۱۵)

از این حدیث شریف استنباط می شود که بکاء آسمان و آفتاب و زمین و ملائکه برای سیدالشهداء چهل روز طول کشید و انتقال این معنا از سمت اهل بیت سنت گرفتن اربعین برای امام حسین را در میان مردم ایجاد کرده است و علاوه بر این رسیدن کاروان اسیر به صحرای کربلا در روز اربعین حسینی و برگزاری عزاداری باشکوه در روز اربعین در این مسئله دخالت دارد.
عزاداری برای امام حسین از سوی اهل بیت همواره تاکید شده است و نباید گرفتن عزاداری برای امام حسین را با سایر عزاداری ها مقایسه کرد.

فلسفه پیاده روی و عزاداری در روز اربعین چیست ؟

فلسفه پیاده روی در روز اربعین

پیاده روی و زیارت کردن حرم امام حسین در روز اربعین ریشه ای تاریخی دارد زیرا عطیه عوفی و جابر بن عبدالله انصاری در سال ۱۲۸۱ قمری پیاده از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت امام حسین می گذشت به کربلا رسیدند همچنین طبق آنچه که در منبع شیعه مشهود است در روز اربعین امام سجاد و حضرت زینب به همراه ۸۴ نفر وارد کربلا شدند و بعد از گفت و گو با جابر عبدالله انصاری قبر امام حسین را زیارت کردند و از آن زمان فلسفه اربعین حسینی و پیاده روی های آن آغاز شد.
پیاده روی اربعین پس از این به ورطه فراموشی سپرده شده و دوباره توسط شیخ میرزا حسن نوری احیاء گردید و این عالم بزرگوار برای اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف به سمت کربلا به همراه ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش اقدام کرد و سه روز در راه بود و محدث نوری از آن زمان تصمیم گرفت هر ساله این کار را تکرار کند و ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم امام حسین رفت و از آن زمان عاشقان امام حسین و اهل بیت و علما و مراجع تقلید هر ساله با پای پیاده رهسپار کربلا می شوند.

 فلسفه اربعین

از آن پس، بسیاری از عاشقان و محبان اهل بیت و امام حسین (ع) و همچنین برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به سوی کربلا رهسپار شده و سفر کرده اند، یکی از علمای بزرگ و مراجع عالیقدر جهان تشیع میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بارها با پای پیاده از عتبه علویه به سمت عتبه حسینی رهسپار شده است و در مورد بزرگداشت و مراقبه روز اربعین این چنینی گفته است :

«به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (علیه السلام) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مومن را پنج امر ذکر کرده است.» در احادیث شریف اعمال زیر برای روز اربعین ذکر شده است :

  • خواندن ۵۱ رکعت نماز در طول شبانه روز
  • خواندن زیارت اربعین
  • انگشتر در دست راست کردن
  • پیشانی بر خاک گذاشتن
  • بلند بسم الله الرحمن الرحیم گفتن

 همه چیز در مورد اربعین

همچنین علی بن میمون صائغ از حضرت امام صادق نقل کرده است و آن حضرت فرموده است : ای علی قبر امام حسین را زیارت کن و زیارت آن را ترک مکن و من عرض کردم ثواب کسی که امام حسین را زیارت کند چیست ؟ و آن حضرت فرمودند : کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین برود خداوند به هر قدمی که آن فرد برای امام حسین برمی دارد یک حسنه برایش می نویسد و یکی از گناهان او را محو می کند و یک درجه مرتبه او را بالا می برد و زمانی که به زیارت امام حسین می رود حق تعالی دو فرشته را موکل او می کند که هر خیری از دهان وی خارج شود برایش می نویسند و هر شر یا بدی نیز از دهان وی خارج شود برایش نمی نویسند و در زمان برگشت نیز با وی وداع می کنند و به او می گویند : ای ولی خدا گناهان تو آمرزیده شده است و تو از افراد حزب رسول و حزب خدا و حزب اهل بیت می باشی و به خدا قسم چشم تو هرگز آتش را نمی بیند و آتش نیز تو را هرگز نخواهد دید و طعمه آن نخواهی شد.

فلسفه عزاداری و پیاده روی در روز اربعین چیست ؟

منظور از خواندن ۵۱ رکعت نماز در واقع همان ۱۷ رکعت نماز واجب بعلاوه نماز های نافله می باشد که جبران کننده ضعف و نقص نمازهای واجب می باشد، همچنین اقامه نماز شب در سحر نیز بسیار فایده دارد.

مواد دیگر یاد شده در روایت نیز از جمله مختصات شیعیان می باشند، زیرا تنها شیعه است که سجده بر خاک دارد و غیر شیعه یا «بسم الله الرحمن الرحیم» را نمی گویند و یا اینکه آن را آهسته تلفظ می کنند، ضمن اینکه شیعه در دست داشتن انگشتر در دست راست و خواندن زیارت اربعین را مستحب می داند.

در ادامه مبحث فلسفه اربعین می خوانید؛ مراد از خواندن زیارت اربعین، زیارت چهل مومن نمی باشد، چون این مساله مختص به شیعه نیست و الف و لام موجود در کلمه «الاربعین» بیانگر این مقصود امام حسن عسکری (ع) می باشد که اربعین معهود و معروف نزد مردم می باشد.

اهمیت زیارت اربعین تنها به معنای بودن از نشانه های ایمان نیست، بلکه بر طبق روایات در ردیف نماز های واجب و مستحب قرار می گیرد و همانگونه که نماز ستون دین و شریعت معرفی شده است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت می باشند.

فلسفه پیاده روی در روز اربعین چیست ؟
آشنایی با فلسفه اربعین و پیاده روی آن

اهمیت روز اربعین از دیدگاه رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای درباره روز اربعین و بزرگداشت این روز در اول فروردین ماه سال ۱۳۵۸ بیان کرده اند :

شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است که جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

اهمیت پیاده روی اربعین در کلام آیت الله بهجت (ره)

این عالم ربانی و بزرگ نیز در مورد اهمیت روز اربعین و بزرگداشت آن اینگونه سخن فرموده اند :

امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می‌کند. بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.

 تاریخچه اربعین
آشنایی با فلسفه اربعین و پیاده روی آن

در این مطلب با علت برگزاری مراسم اربعین حسینی و پیاده روی آن آشنا شدید که امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم را در خصوص فلسفه اربعین و دلایل برگزاری عزاداری در روز اربعین بدست آورید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا