توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه بورانی کدو به دو روش

طرز تهیه بورانی کدو به دو روش

بورانی کدو یکی از پیش غذاهای خوش طعم ایرانی است که به دلیل استفاده از ماست و کدو پیش خوراکی مقوی به حساب می‌آید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم طرز تهیه این بورانی را به دو روش متفاوت (رژیمی و غیر رژیمی) شرح دهیم.

طرز تهیه بورانی کدو

 

سیرافی ها| سرویس آشپزی معمولا در سفره‌های ما ایرانیان به ویژه در میهمانی‌ها، غذاهای سنتی و اصیل به عنوان غذای اصلی سرو می‌شوند و چه بهتر که از پیش غذاهای ایرانی نیز در سفره‌ها استفاده کنیم. بورانی کدو یک پیش خوراک ایرانی است که می‌توان به دو روش آن را آماده کرد. ابتدا روش رژیمی تهیه این پیش غذا را شرح می‌دهیم.

طرز تهیه بورانی کدو رژیمی

کدو برای بیماری‌هایی نظیر چربی خون و دیابت مفید است، از طرفی یک ماده غذایی ایده‌آل، برای برای افرادی که رژیم لاغری دارند، محسوب می‌شود. در این روش تهیه بورانی، روغن بکار نمی‌رود؛ بنابراین می‌توان آن را یک پیش غذای خوشمزه، آسان و رژیمی دانست.

مواد لازم
ماست 500 گرم
کدو سبز 3 عدد
دارچین 1 قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم

دستور تهیه:

  1. پوست کدوها را بگیرید و آنها را نگینی خرد کنید، سپس بخارپز نمایید.
  2. پس از آنکه کدوها خنک شدند، آنها را به ماست اضافه کنید.
  3. در ادامه گردوها را نیز به مخلوط ماست و کدو بیفزایید.
  4. اکنون دارچین و نمک را نیز به مابقی مواد اضافه و مخلوط کنید و اجازه دهید که بورانی کدو یک ساعت در یخچال بماند.
  5. اگر طعم دارچین را دوست ندارید، می‌توانید میزان آن را در بورانی کاهش دهید، اما دارچین را از این پیش غذا حذف نکنید زیرا در طعم نهایی اثرگذار خواهد بود.

چند نکته:

  • این پیش غذا هرچه بیشتر بماند خوشمزه‌تر می‌شود، اما می‌توانید آن را بلافاصله بعد از آماده شدن نیز میل کنید.
  • از ماست شیرین استفاده کنید. قبل از مخلوط کردن ماست با سایر مواد اولیه، کمی از آن بچشید تا مطمئن شوید که شیرین است.

غذاهای سنتی ایرانی، معمولا غذاهای سنگینی هستند، بنابراین اگر برای غذای اصلی قصد دارید یک خوراک سنتی ایرانی طبخ کنید، این نوع بورانی برای پیش غذا مناسب خواهد بود، زیرا بسیار سبک است.

طرز تهیه بورانی کدو غیر رژیمی

در این نوع بورانی از روغن استفاده می‌کنیم، به همین دلیل به اندازه بورانی قبلی رژیمی نیست؛ اما پیش غذای خوشمزه‌ای است. همچنین به مدت زمان کمی برای آماده شدن احتیاج دارد.

بورانی کدو
مواد اولیه‌ای که برای طبخ این پیش غذا به آن احتیاج داریم به شرح زیر است.

مواد لازم
کدو سبز 500 گرم
سیب زمینی 2 عدد متوسط
ماست نصف لیوان
گوجه فرنگی 4 عدد متوسط
پیاز یک عدد متوسط
سیر 3 الی 4 حبه
روغن به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

دستور تهیه

  1. سیب زمینی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش می‌زنیم و بخارپز می‌کنیم.

    بورانی کدو

  2. کدوها را پوست گرفته و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. سپس آنها را سرخ کنید.
  3. در ظرفی دستمال پهن کنید و کدوهای سرخ شده را درون آن قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.
  4. سیرها را رنده یا کاملا له نمایید و پیازها را خلال کنید، آنها را همراه هم سرخ کنید.

    طرز تهیه بورانی کدو

  5. پوست گوجه فرنگی را پوست بگیرید و آنها را کاملا خرد کنید.
  6. سپس گوجه فرنگی‌های خرد شده، کدوهای سرخ شده و نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط نمایید و روی حرارت قرار دهید. به این ترتیب کدوها با آب گوجه فرنگی کاملا پخته می‌شوند.
  7. سیر و پیاز را به مخلوط گوجه فرنگی و کدو بیفزایید.
  8. اکنون سیب زمینی‌های بخارپز شده را در ظرفی بچینید و سپس مخلوط کدو، گوجه فرنگی و پیاز را به آن اضافه کنید.
  9. در نهایت ماست را نیز اضافه و آن را با استفاده از یک قاشق روی سطح مواد پخش کنید.


چند نکته:

  • اگر به دستگاه بخارپز دسترسی ندارید، با استفاده از یک قابلمه و آبکشی که اندازه آن متناسب با قطر قابلمه باشد، می‌توانید سیب زمینی‌ها را بخارپز کنید. درون قابلمه آب بریزید و سپس آبکش را روی دهانه قابلمه قرار دهید. سطح آب باید با آبکش فاصله داشته باشد. اکنون قابلمه را روی حرارت بگذارید و هنگامی که آب به جوش آمد، سیب زمینی‌ها را درون آبکش بچینید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید.
  • گوجه فرنگی‌ها را کاملا خرد کنید، به این ترتیب زمانی که روی حرارت قرار می‌گیرند بافت آنها نرم می‌شود و پس از طبخ زیر دندان نمی‌آیند.
  • اگر می‌خواهید از روغن کمتری در این نوع از بورانی کدو استفاده کنید، می‌توانید کدوها را فقط تفت دهید، زیرا در نهایت با گوجه فرنگی‌ها پخته می‌شوند. البته اگر کدوها را سرخ کنید بورانی طعم بهتری پیدا می‌کند.
  • تمام بورانی‌ها با ماست شیرین درست می‌شوند، بنابراین قبل از افزودن ماست حتما مقداری از آن را بچشید تا از شیرین بود آن مطمئن شوید.

کدو سبز خواص بسیاری دارد که از جمله می‌توان به ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B۱ و B۶ اشاره کرد، اما اکثر مردم تمایلی به مصرف این ماده غذایی به صورت خام ندارند. به همین دلیل بورانی کدو می‌تواند راه حلی خوبی باشد که این ماده غذایی سرشار از ویتامین را وارد رژیم غذایی خود کنید.

 به علاوه این بورانی به دلیل دارا بودن ماست، کلسیم نیز دارد. بنابراین شما با تهیه این پیش غذا نه تنها می‌توانید از طعم لذید آن لذت ببرید، بلکه پیش خوراکی مقوی را برای خود و عزیزانتان آماده می‌کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا