توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه بورک سیب زمینی

طرز تهیه بورک سیب زمینی

بورک یک میان وعده و پیش غذای ترکیه‌ای است که به شکل لقمه سرو می‌شود. روش‌های مختلفی برای تهیه این غذا وجود دارد، اما معمولا شیوه تهیه نان در تمام آنها یکی است و فقط در محتویات با یکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه بورک سیب زمینی را معرفی کنیم.

بورک سیب زمینی


سیرافی هاسرویس آشپزی – 
اگرچه این غذا در ترکیه عمدتا به عنوان صبحانه یا عصرانه استفاده می‌شود، اما بسته به اینکه در محتویات نان بورک چه موادی بکار رفته است، می‌توان آن را به عنوان یک وعده غذایی نیز درنظر گرفت. این غذا نه تنها در ترکیه بلکه در سراسر جهان از جمله کشورمان طرفداران بسیاری دارد.

مواد لازم برای تهیه بورک سیب زمینی

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا به شرح زیر است:

مواد لازم
سیب زمینی  3 عدد
پنیر پیتزا 50 گرم
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری
خمیر هزارلا یا نان یوفکا  به میزان لازم
تخم مرغ 1 عدد
نمک، فلفل و کنجد به میزان لازم
کره (در صورت استفاده از خمیر یوفکا)  به میزان لازم


چند نکته:

  • به جای جعفری می‌توانید از سبزی‌های معطر دیگر نیز استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که ترجیحا سبزی تازه خرد شده بکار ببرید. سبزی تازه طعم و عطر بهتری را به غذا می‌دهد.
  • در صورتی که بخواهید خمیر بورک را خودتان تهیه کنید، علاوه بر زمان‌بر بودن، کمی سخت است، بنابراین ترجیحا از نان یوفکا یا خمیر آماده هزارلا استفاده کنید.

طرز تهیه بورک

  1. ابتدا اجازه دهید سیب زمینی‌ها کاملا آب‌پز شوند و پس از سرد شدن با رنده درشت رنده بزنید.
  2. در ادامه پنیر پیتزا را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید میزان پنیر پیتزا را تا ۱۰۰ گرم نیز افزایش دهید.
  3. اکنون جعفری را نیز به مابقی مواد بیفزایید.
  4. در صورت تمایل می‌توانند ۱۰۰ گرم پنیر سفید را در این مرحله اضافه کنید، اما اگر طعم آن با ذائقه شما سازگار نیست، از آن استفاده نکنید.
  5. در این مرحله نمک و فلفل را به مواد اضافه می‌کنید و تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. اکنون محتویات بورک سیب زمینی آماده است.
  6. اگر از نان یوفکا استفاده می‌کنید، یک ورق آن را بردارید و با قلم‌مو روی سطح آن را کره آب شده بزنید.

  7. اکنون مقداری از مواد را برداشته در نان یوفکا گذاشته و مانند لقمه بپیچید.
  8. در صورتی که از خمیر هزارلا استفاده می‌کنید، آن را با وردنه پهن نمایید تا قطر خمیر به نیم سانتیمتر برسد. سپس خمیر را در اندازه‌های ۷ در ۱۰ سانتیمتر برش بزنید. البته بسته به سلیقه خودتان می‌توانید این اندازه را تغییر دهید.
  9. پس از برش خمیر سه برش کوچک به طوریکه خمیر از هم باز نشود، روی نان بزنید. اکنون مقداری از مواد را بردارید و در نان بگذارید و مانند لقمه بپیچید.
    زرده و سفیده یک عدد تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید.
  10. یک سینی فر را کمی چرب کنید و بورک‌ها را درون آن قرار دهید. با قلم‌مو مقداری از زرده تخم مرغ را روی بورک‌ها بزنید.
  11. روی هر یک از بورک‌ها مقداری کنجد بپاشید تا بعد از پخت ظاهر زیباتری پیدا کنند.

    طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای

  12. اگر از نان یوفکا استفاده کرده‌اید، سینی را در پنجره وسط فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.
  13. چنانچه از خمیر هزارلا استفاده می‌کنید، سینی را در پنجره وسط فر با حرارت ۱۸۰ الی ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ الی ۳۵ دقیقه قرار دهید.

چند نکته:

  • اجاره دهید سیب زمینی‌ها بعد از پختن سرد شوند و سپس آنها را رنده کنید، اگر سیب زمینی را بلافاصله رنده کنید به یکدیگر می‌چسبند و با دیگر مواد به خوبی مخلوط نمی‌شوند.
  • در صورتی که پنیر سفید به مواد اضافه کردید، آن را رنده یا با دست له کنید.
  • در صورت تمایل به جای کنجد می‌توانید از سیاه دانه نیز استفاده نمایید. حتی اگر ترجیح می‌دهید رویه بورک‌ها ساده باشد می‌توانید فقط زرده تخم مرغ بزنید.
  • اگر از خمیر هزارلا استفاده می‌کنید، نیاز نیست سینی فر را خیلی چرب نمایید. در تهیه این خمیر کره بکار رفته است، از اینرو مقداری چربی دارد.
  • خمیر هزارلا به مدت زمان پخت بیشتری نسبت به نان یوفکا احتیاج دارد.

طرز تهیه بورک
همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از بورک وجود دارد که هر کدام طعم متفاوتی دارد. به همین دلیل برای میهمانی‌ها می‌توانید چند مدل مختلف از این غذا را مانند بورک گوشت و قارچ، بورک گوشت و پنیر و… در کنار یکدیگر سرو کنید که طعم‌های متفاوتی دارند و زینب بخش سفره شما باشند.

بورک سیب زمینی یکی از غذاهای مناسب برای پیکنیک می‌باشد؛ زیرا سرو آن بسیار راحت بوده و به راحتی نیز خورده می‌شود. همچنین می‌توانید آن‌را به عنوان یک میان وعده ایده آل برای فرزندان‌تان نیز تهیه کنید. به علاوه اگر شما گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید از گوشت قرمز استفاده کنید، این بورک غذایی ایده آل برای شما به حساب می‌آید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا