توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

طرز تهیه حلیم بوقلمون

طرز تهیه حلیم بوقلمون

حلیم بوقلمون یک صبحانه مقوی است که در ماه رمضان به عنوان افطاری نیز طرفداران زیادی دارد. هر چند این غذا از ترکیب مواد ساده‌ای همچون گندم و گوشت درست می‌شود ولی تهیه آن بسیار زمان بر بوده و باید زمان کافی داشته باشید تا حلیمی کشدار و خوشمزه عمل آید.

سیرافی ها| سرویس آشپزی –
 حلیم بوقلمون یکی از غذا‌هایی است که زمان پخت و انتظار بالایی دارد. پختن گوشت و گندم تقریبا ۳ الی ۴ ساعت زمان می‌برد و گندم باید به قدری بپزد که لعاب بیندازد. در ادامه با طرز تهیه این حلیم خوشمزه آشنا می‌شوید.
 

طرز تهیه حلیم بوقلمون


این غذا برای ۸ نفر مناسب است. زمان آماده سازی مواد اولیه حدود ۲۰ دقیقه و زمان پخت و انتظار حدود ۴ ساعت خواهد بود.


مواد لازم
سینه بوقلمون 500 گرم
پیاز 1 عدد
برگ بو 1 عدد
گندم پوست کنده یا بلغور گندم 1 کیلوگرم
کره یا روغن حیوانی به میزان لازم
شکر به میزان لازم
دارچین برای تزیین به میزان لازم
کنجد برای تزیین به میزان لازم
 
دستور تهیه:
  1. گندم را پس از پاک کردن شسته و با مقداری آب به مدت ۷ الی ۸ ساعت خیس کنید. بهتر است گندم را از شب قبل خیس کنید تا زمان پخت آن کمتر شود.
  2. گندم را در قابلمه ریخته و به اندازه سه برابر حجم گندم روی آن آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.
  3. اجازه دهید تا گندم‌ها کاملا پخته و نرم شوند. در صورتی که گندم را از قبل خیس کرده باشید حدود ۴ ساعت طول می‌کشد تا بپزد. در این فاصله مرتب به قابلمه سر زده، گندم را هم بزنید که ته نگیرد و اگر لازم بود مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  4. در فاصله پختن گندم، پیاز را خرد کنید. در قابلمه دیگری مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. گوشت بوقلمون را به همراه پیاز به آب جوش اضافه کنید. یک عدد برگ بو به آن بیفزایید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بپزد. حدود ۲ ساعت طول می‌کشد تا گوشت بوقلمون کاملا پخته و نرم شود.
  5. وقتی سینه بوقلمون پخت، استخوان‌های آن را جدا کرده، مقداری از گوشت را ریش ریش کرده و برای تزیین کنار بگذارید و بقیه گوشت بوقلمون را با گوشت کوب بکوبید.
  6. آب بوقلمون را صاف کنید و کنار بگذارید تا بعدا از آن استفاده شود.
  7. وقتی گندم کاملا پخت و به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید و صبر کنید کمی خنک شود. سپس آن را در غذاساز ریخته و میکس کنید تا کاملا له شود.
  8. روی درب قابلمه، آبکشی قرار دهید و گندم میکس شده را در آن بریزید، سپس با حرکت دورانی قاشق آن را فشار دهید تا از صافی رد شود و در قابلمه بریزد، طوریکه فقط پوسته‌های آن روی صافی بماند. برای اینکه گندم راحت‌تر از صافی رد شود می‌توانید مقداری آب بوقلمون را به آن اضافه کنید تا شل شود و به راحتی از صافی عبور کند.
  9. گندم صاف شده را کم کم به گوشت کوبیده اضافه کنید و با گوشت کوب بکوبید تا یکدست شوند.
  10. بقیه آب بوقلمون را به مخلوط گوشت و گندم اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید ۴۰-۳۰ دقیقه دیگر گوشت و گندم با هم بپزند و در این فاصله مرتب حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد.
  11. پس از اینکه حلیم کاملا کشدار شد و به غلظت مناسب رسید، از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید.
  12. کره را ذوب کنید و روی حلیم بوقلمون را با کره ذوب شده، دارچین، کنجد، پودر نارگیل، شکر و گوشت بوقلمون تزیین کنید.

 

حلیم بوقلمون

نکات مهم در طرز تهیه حلیم بوقلمون

  • بستن درب قابلمه به صورت کامل، باعث سر رفتن گندم می‌شود، بنابراین درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.
  • پس از افزودن گوشت به گندم، احتمال ته گرفتن حلیم خیلی زیاد است؛ بنابراین باید پای غذا بایستید و مرتب هم بزنید.
  • هم زدن حلیم نه تنها مانع ته گرفتن آن می‌شود بلکه باعث کشدار شدن آن می‌شود.
  • کوبیدن گوشت و گندم، باعث کشدار شدن حلیم می‌شود.
  • آب بوقلمون را کم کم به حلیم اضافه کنید که حلیم شل نشود. 
  • برای اینکه حلیم بوقلمون در مدت زمان کمتری آماده شود، می‌توانید از بلغور گندم استفاده کنید. در اینصورت گندم سریع‌تر پخته و له می‌شود.
  • برای درست کردن بلغور گندم، گندم را پس از پاک کردن و شستن، روی پاچه تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک شود. سپس در آسیاب بریزید و چند ثانیه آن را آسیاب کنید تا دانه‌های گندم خرد شود.
حلیم بوقلمون غذایی سنگین است و به همین دلیل خوردن آن به عنوان صبحانه، توصیه می‌شود. خوردن حلیم گندم با شکر و دارچین به هضم آن کمک می‌کند، ولی خیلی از افراد ترجیح می‌دهند حلیم را با نمک بخورند. به هر حال افزودن شکر یا نمک به حلیم کاملا سلیقه‌ای بوده و به ذائقه افراد بستگی دارد. در این مطلب با طرز تهیه حلیم بوقلمون آشنا شدید، اگر در این زمینه پیشنهادی دارید یا این غذا را به سبک دیگری درست می‌کنید، لطفا با ما در میان بگذارید.

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون ترکیبی از گوشت سفید و قرمز است. قسمت‌های تیره‌ی این گوشت، املاح، ویتامین ها، چربی و کالری بیشتری دارد. پروتئین موجود در گوشت بوقلمون به قدری بالاست که فرد پس از مصرف تا ساعت‌ها احساس سیری می‌کند. همچنین تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون باعث ایجاد حس سرزندگی و هوشیاری می‌شود. بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن موجود است، بنابراین با جدا کردن پوست بوقلمون چربی آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته افراد دارای رژیم‌های کم چرب، بهتر است از سینه بوقلمون استفاده کنند که چربی کمتری دارد.
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا