توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

نوزادان از کی می‌ توانند ببینند و رنگ‌ها را تشخیص دهند؟

نوزادان از کی می‌ توانند ببینند و رنگ‌ها را تشخیص دهند؟

نوزادان از کی می‌ توانند ببینند؟ دید نوزادان در بدو تولد تار است و تنها توانایی تشخیص رنگ‌های سیاه و سفید را دارند. به تدریج دید آن‌ها کامل می‌شود تا در یک سالگی تصویری واضح از اطراف خود داشته باشند.
 

سیرافی ها| سرویس مادر و کودک – همانند مهارت‌های راه رفتن و صحبت کردن، توانایی بینایی نوزاد نیز به تدریج در طول زمان تکامل می‌یابد. نوزادان با دید بینایی کامل متولد نمی‌شوند، اما سلامت چشم آن‌ها برای تکامل سیر بینایی ضروری است.

هم زمان با بهبود بینایی نوزاد در ماه‌های اول تولد، او قادر است به محیط اطرافش مسلط شود و شروع به یادگیری پیرامون جهان پیش رویش کند. چشم‌های سالم و دید بینایی خوب برای تکامل رشد شناختی نوزادان ضروری است. با آگاهی یافتن از نحوه تکامل دید بینایی نوزاد، می‌توانید روند رشد آن تحت نظر داشته باشید.
بسیاری از پدر و مادر‌ها برایشان سوال ایجاد می‌شود که “نوزادان از کی می توانند ببینند؟” از چه زمانی دید آن‌ها کامل می‌شود؟ ” و “چه زمانی می‌توانند چهره پدر و مادر را به وضوح تشخیص دهند؟ ” در این مقاله روند تکامل و پیشرفت دید بینایی نوزاد در اولین سال تولد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

نوزادان از کی می‌ توانند ببینند؟

نوزاد مهارت‌هایش را در سال‌های اولیه زندگی یاد می‌گیرد، مهارت دیدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوزادان در ماه‌های اول زندگی یاد می‌گیرند که چگونه ببینند. نوزاد پس از خروج از رحم مادر، همه چیز را تار می‌بیند. بینایی او به تدریج تکامل پیدا می‌کند. نوزاد تا سه ماهگی رنگ‌ها را تشخیص نمی‌دهد. چندین ماه طول می‌کشد تا توانایی تعقیب اجسام را پیدا کند. از آنجایی که دید بینایی به نحوی با رشد مغز ارتباط دارد، بایستی با ایجاد انگیزه‌هایی برای دیدن نوزاد، به رشد و تکامل بینایی او کمک کنید.
 

معاینه چشمان نوزادان چگونه است؟

چشمان نوزاد ۷۲ ساعت پس از تولد، به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی نوزاد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. معاینه دیگری در ۶-۸ هفتگی انجام می‌شود، در این زمان می‌توانید هر گونه سوال و نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید. پس از اولین سال تولد نوزاد، پیشنهاد می‌شود یک معاینه کلی از سلامت و رشد کودک به عمل آید. در صورت نیاز معاینه چشمی نیز انجام می‌شود.


نوزادان از کی می‌توانند ببینند؟ چه زمانی رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند؟

 

نوزادان رنگ‌ها را از چه زمانی تشخیص می‌ دهند؟

چند ماه طول می‌کشد تا نوزادان اجسام رنگی را ببینند (آن‌ها می‌توانند تمام رنگ‌های رنگین کمان را در شش ماهگی ببینند). بدین ترتیب اسباب بازی‌های سیاه و سفید با کنتراست بالا برای نوزادان محرک خوبی هستند.
چند هفته پس از تولد، نوزاد توانایی دیدن رنگ‌های قرمز و سبز را پیدا می‌کند.
 

روند رشد بینایی نوزاد چگونه است؟

سیر تکاملی دید بینایی نوزاد، در هر مرحله از رشد، در ادامه آمده است. البته به یاد داشته باشید که هر کودک با کودک دیگر متفاوت است؛ بنابراین ممکن است زمان رسیدن برخی از نوزادان به نقاط عطف رشد بینایی کمی زودتر یا دیرتر باشد.

از بدو تولد تا سه ماهگی

نوزاد در هفته‌های اول تولد، شروع به شناسایی و تشخیص چهره مادر می‌کند. او قادر نیست که فراتر از چهره شما را ببیند. در این سن، محدود بینایی نوزاد در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری او قرار دارد.
نوزادان تا سه ماهگی می‌توانند نور را ببینند و اشیای بزرگ را تشخیص دهند. در پایان سه ماهگی تا حدودی قادر هستند که اشیا متحرک را با چشمان خود تعقیب کنند (اگر نوزاد پس از چند هفته بعد از سه ماهگی، هنوز این توانایی را ندارد، نگران نشوید).
توانایی تشخیص نور در نوزاد سه ماهه ۱۰ برابر افراد بزرگسال است، بنابراین بهتر است در هنگام خواب و چرت روزانه، نور اتاق نوزاد را کم کنید. ایجاد تغییرات کوچک در چیدمان اتاق نیز باعث افزایش محرک‌ها می‌شود و به چشمان نوزادان کمک می‌کند تا بهتر رشد کنند.

 

۴ تا ۶ ماهگی

نوزاد در این سن قادر به دیدن رنگ‌های بیشتری است. چشمان نوزاد با هم هماهنگ شده، اشیا را تشخیص می‌دهد و اجسام متحرک را دنبال می‌کند (به ویژه اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش). این زمانی است که نوزاد شروع به تشخیص چهره شما و همسرتان می‌کند و حالات چهره شما را تقلید می‌کند – به این معنی که می‌توانید اولین لبخند نوزادتان را مشاهده کنید.


نوزادان از کی می‌توانند ببینند؟ چه زمانی رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند؟

۷ تا ۹ ماهگی

در ۹ ماهگی، رنگ چشم نوزاد به رنگی که برای باقی عمر خود باقی می‌ماند، رسیده است (اگرچه ممکن است تغییرات ظریفی را در چند ماه آینده ببینید). دید او اکنون بسیار واضح است و تصور دقیق‌تری از فاصله‌ها دارند.
 

۱۰ تا ۱۲ ماهگی

در این سن، هماهنگی دست و چشم نوزاد در حال رشد است. آن‌ها شروع به کشیدن خود به سمت بالا (تلاش برای ایستادن) و چهار دست و پا رفتن (یا خزیدن) بر روی زمین می‌کنند. در این مرحله نوزاد توانایی سنجش مسافت‌های طولانی‌تر را پیدا کرده است و می‌تواند برای گرفتن اشیا چنگ بزند و آن‌ها را با انگشت شست و انگشت اشاره بگیرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه در دوران نوزادی بروز مشکلات جدی بینایی نادر است، اما پزشکان تست سلامتی چشم را برای نوزادان و کودکان جهت تشخیص هر گونه مشکل و بیماری انجام می‌دهند.
اگر چشم‌های نوزاد برای مدت زمان طولانی ثابت به نظر می‌رسند یا نوزاد به طور مکرر پلک می‌زند، به پزشک مراجعه کنید تا به طور دقیق چشمان نوزاد را معاینه کند.


نوزادان از کی می‌توانند ببینند؟ چه زمانی رنگ‌ها را تشخیص می‌دهند؟

جمع بندی

  • دید نوزاد در بدو تولد تار است.
  • نوزاد در هفته‌های اول تولد، تنها فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری را با چشمانش تشخیص می‌دهد.
  • در سه ماهگی قادر است رنگ اشیا را تشخیص دهد.
  • در پایان سه ماهگی توانایی تعقیب اشیا با چشمانش را دارد.

  • تا پایان شش ماهگی چهره شما و همسرتان را تشخیص می‌دهد و حالات چهره تان را تقلید می‌کند.
  • در نه ماهگی رنگ چشمش ثابت می‌شود.
  • در پایان نه ماهگی دیدی واضح دارد.
  • در تولد یک سالگی، هماهنگی چشم و دست نوزاد در حال تکامل است.
برگرفته از: motherandbaby
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا