توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه زیره پلو، غذایی سنتی

زیره پلو غذایی لذیذ و سنتی است که از ترکیب گوشت چرخ کرده و زیره با پلو تهیه می‌شود. این غذا بسیار خوش عطر است و به دو شیوه می‌توان آن را تهیه کرد.

طرز تهیه زیره پلو

سیرافی ها| سرویس آشپزی – زیره پلو غذایی محلی است که در چند استان کشورمان با روش‌های کم و بیش مشابهی تهیه می‌شود. البته شهر کرمان خوراکی‌های خوشمزه دیگری نظیر کلمپه و فالوده کرمانی نیز دارد. در ادامه دو شیوه برای تهیه زیره پلو شرح داده شده است.

مواد لازم برای تهیه زیره پلو

به منظور تهیه این غذا برای چهار الی شش نفر، به یک و نیم الی دو ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، نیاز است.

مواد لازم
برنج 4 پیمانه
پیاز 3 عدد
گوشت چرخ کرده 300 گرم
زیره سیاه 2 قاشق غذاخوری
زرشک یک دوم پیمانه
کشمش پلویی یک پیمانه
کره 50 گرم
نمک، فلفل، دارچین، زعفران و روغن به میزان لازم

 

چند نکته:

  • اگر زیره را خودتان آسیاب می‌کنید، ابتدا آن را تمیز و سنگ ریزه‌های آن را جدا کنید. سپس بشویید و روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شود، در ادامه آن را آسیاب کنید.
  • برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک خیس کنید. برنج باید به مدت چند ساعت در مخلوط آب و نمک باقی بماند. مقدار آب و نمک باید به حدی باشد که روی برنج را بپوشاند.

 

طرز تهیه زیره پلو

  1. پیاز را رنده یا نگینی خرد کنید.
  2. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. هنگامی که روغن داغ شد، پیاز و گوشت را اضافه کرده و تفت دهید.
  3. مقداری زردچوبه به گوشت اضافه کنید.
  4. حدود یک لیوان آب و مقداری فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید. اجازه دهید تا آرام آرام بپزد و آب اضافی آن تبخیر شود.
  5. زمانی که آب گوشت تبخیر شد، پودر دارچین را اضافه کنید.
  6. مقداری آب در یک قابلمه مقداری آب به جوش آورد.

  7. سپس آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید.
  8. زمانی که برنج چند جوش زد و مغز آن خام نبود، برنج را درون آبکش منقل کنید و مقداری آب گرم روی آن بریزید.
  9. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. بسته به سلیقه خود از نان یا حلقه های سیب زمینی به عنوان ته دیگ استفاده کنید، البته در صورت تمایل می توانید فقط با مقداری برنج کف قابلمه را پوشش دهید.
  10. برنج و زیره را لایه لایه در قابلمه بریزید.زیره پلو
  11. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار شعله قرار دهید تا به آرامی دم بکشید. به یاد داشته باشید که در این مرحله حتما از شعله پخش کن و دم کنی استفاده کنید.
  12. کشمش را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود.
  13. کره در یک ماهیتابه ذوب کنید و کشمش را به آن اضافه کنید. پس از چند دقیقه که کشمش‌ها افزایش حجم پیدا کرد و شفاف شد، آن را از روی حرارت بردارید. زمانی که پلو دم کشید، با مقداری از آن پلوی زعفرانی تهیه کنید.

  14. زرشک را نیز پاک کنید و سپس بشویید. پس از آنکه آب اضافی آن گرفته شد، با کره ذوب شده، تفت دهید.
  15. زمانی که پلو دم کشید، مقداری روغن روی آن بدهید و چند دقیقه بعد غذا حاضر است.
  16. زیره پلو را در دیس بکشید و با پلوی زعفرانی، کشمش و گوشت روی آن را تزیین کنید.
این غذای سنتی و اصیل آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

روش دوم

در صورت تمایل می‌توانید، گوشت را مانند زیره مابین برنج قرار دهید. برای این منظور پس از آنکه گوشت و پیاز را تفت دادید، دارچین و فلفل را در مرحله سوم اضافه کنید و نیازی به انجام مرحله چهارم نیست. زیرا گوشت همراه با برنج می‌پزد. به علاوه می توانید زرشک و کشمش را نیز پس از تفت دادن همراه با گوشت و زیره مابین برنج بپاشید.

چند نکته:

  • کشمش نیاز به حرارت زیادی ندارد، بنابراین دقت کنید که بیش از اندازه آن را تفت ندهید تا بسوزد.
  • در صورت تمایل می‌توانید کشمش و زرشک را از این غذا حذف کنید، اما وجود آن‌ها باعث خوش طعم‌تر و زیباتر شدن غذا خواهد شد.
  • اگر نگران هستید که برنج بهم بچسبد، در مرحله ششم هنگامی که آب به جوش آمد دو الی سه قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید و پس از به جوش آمد مخلوط آب و روغن آن را آبکش کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از زیره سیاه آسیاب نشده نیز استفاده کنید.

 

زیره پلو

 

زیره به دو گونه سیاه و سبز وجود دارد که در تهیه این غذا از زیره سیاه استفاده می‌شود. هنگام تهیه این ماده خوراکی توجه کنید زیره سیاه را تهیه کنید، زیرا گاهی زیره سبز را رنگ کرده و به جای زیره سیاه می‌فروشند.
زیره پلو نه تنهایی غذایی خوشمزه است که می‌تواند تنوع برنامه غذایی شما را افزایش دهید، بلکه با طبخ آن می‌توانید از خواص بی نظیر زیره سیاه نیز بهره‌مند شوید. زیره خواص فراوانی برای بدن دارد که مورد توجه‌ترین آنها، کمک به کاهش وزن و چربی خون است.

طبع زیره سیاه گرم است و در گذشته برای درمان نفخ و سوءهاضمه از آن استفاده می‌کردند. علاوه بر این دم کرده این ماده غذایی به کاهش درد‌های ناشی از قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. از دیگر خواص این ماده اعجاز آور می‌توان به کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر ، ضد انگل و ضد تشنج بودن اشاره کرد.

به منظور انطباق هرچه بیشتر مطالب مجله سیرافی ها با سلیقه شما عزیزان، لطفا نظرات خود در مورد مطالب را با ما در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا