توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

۱۷ راهکار برای نگهداری از خودرو در تابستان

با نزدیک شدن به تابستان ممکن است به دلیل گرمای زیاد هوا، خودروی شما دچار مشکل شود. برای پیشگیری از این موضوع لازم است که برای نگهداری از خودرو در تابستان نکاتی را در نظر بگیرید.

مجله سیراف| سرویس خودرو – فصل گرما در راه است و باید ماشین خود را برای این فصل آماده کنیم. طبق آمار ارائه شده، گرمای تابستان یکی از دلایل افزایش تصادفات در این فصل است. در اینجا راهکار‌هایی برای نگهداری از خودرو در تابستان ارائه شده است که به شما کمک می‌کند، اطمینان حاصل کنید ماشینتان برای استفاده در این فصل آماده است. اگر تمایل دارید که بدانید چگونه از ماشین خود در تابستان مراقبت کنید، مقاله زیر را دنبال کنید.

نکاتی برای مراقبت و نگهداری از خودرو در تابستان 

۱. روغن و فیلتر ماشین را چک و عوض کنید

روغنی که تحت شرایط آب و هوای سرد دچار تغییرات شده دیگر مناسب فصل گرما نیست. داشتن یک فیلتر و روغن تازه به ماشین شما کمک می‌کند در فصل تابستان بهتر کار کند.

۲. فشار و باد تایر ماشین خود را چک کنید

فشار تایر در هوای سرد کاهش و در فصل تابستان افزایش می‌یابد. فشار تایر نوسان دارد و به همین خاطر باید بررسی شود. فشار ماشین خود را بعد از بیش از ۳ ساعت که کار نکرده است، بررسی کنید. داشتن فشار مناسب موجب کاهش رسیدن ضرر و زیان به لاستیک‌ها می‌شود.
فشار و باد تایر ماشین خود را چک کنید

۳. سیستم تهویه یا خنک کننده ماشین را بررسی کنید

همان‌طور که شما نیاز دارید در فصل تابستان خنک بمانید وسیله نقلیه شما نیز نباید گرم شود. مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد و  سیستم خنک کننده ماشین به خوبی کار می‌کند. سیستم کولر خودرو را مورد بررسی قرار داده و اگر لازم است کارهایی مانند شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر را انجام دهید.
سیستم خنک کننده
نکته قابل توجه: از کولر به صورت بهینه استفاده کنید، زیرا روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور می‌گیرد و سبب زیاد شدن دمای موتور و مصرف سوخت می‌گردد.

۴. شلنگ و تسمه را بررسی کنید

وقتی هوا گرم می‌شود احتمال خرابی شلنگ و تسمه بالا می‌رود. وقتی این دو مورد در اثر گرما و استهلاک زیاد گرم می‌شوند، ماشین شما نمی‌تواند به خوبی کار کرده و این می‌تواند به خرابی خودرو منجر شود. هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر تسمه پروانه را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان یابید.

۵. سیستم ترمز و تایر را بررسی کنید

سیستم ترمز و تایر خود را بررسی کنید و مطمئن شوید به خوبی عمل می‌کنند. گرمای زیاد علاوه بر موتور، تسمه و شلنگ، ترمز‌ها و لاستیک‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۶. تیغه‌های شیشه پاک کن خود را بررسی کنید

در فصل تابستان و بهار احتمال بارندگی وجود دارد و بدون یک شیشه پاک کن خوب نمی‌توانید جلوی خود را ببینید.

۷. از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری کنید

اثاثیه‌ خودرو، داشبورد و چرخ‌های فرمان می‌توانند به خاطر نور خورشید بیش از حد گرم شوند و آسیب ببینند. در فصل تابستان سعی کنید از یک سایبان برای آینه جلویی ماشین استفاده کنید. این طوری از داخل ماشین در برابر آفتاب محافظت می‌شود. همچنین این کار کمک می‌کند که ماشین خنک بماند. به طور کلی در فصل تابستان سعی کنید از فضای داخل ماشین هم محافظت بکنید. فضای داخل ماشین را تمیز کنید، گرد و خاک آن را بگیرید و شیشه‌ها را نیز از داخل تمیز کنید.
نگهداری خودرو در تابستان

۸. فیلتر هوا را تعویض کنید

فیلتر هوای کابین ماشین خود را بررسی و عوض کنید. برگ‌ها و گرده‌ها معمولا فیلتر هوا را آلوده می‌کنند پس بهتر است یک یا دو بار در سال آن را عوض کنید.

۹. ماشین خود را بشویید

داخل و بیرون خودرو را تمیز کنید. در فصل گرما به علت اشعه‌های خورشید ممکن است گرد و غبار کمتر بر روی ماشین دیده شود. مطمئن شوید که شیشه‌های ماشین کاملا تمیز و بدون هیچگونه جرمی هستند. شستن خودرو هم باعث حفاظت ماشین و رنگ آن می‌شود و هم صدمات ناشی از حشرات و پرندگان را کاهش می‌دهد.

۱۰. از خودرو در برابر آفتاب محافظت کنید

حفاظت بیرونی ماشین در فصل تابستان بسیار مهم است. از گذاشتن ماشین در فضای باز و در برابر اشعه‌ مستقیم خورشید خودداری کنید. ضروری است که شما از گذاشتن وسیله نقلیه خود برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب خودداری کنید. آفتاب زیاد نه تنها باعث آسیب رساندن به رنگ خودروی شما می‌شود، بلکه موجب افزایش خرابی در لاستیک‌ها می‌گردد، همچنین دمای کابین را افزایش می‌دهد. پس سعی کنید ماشین خود را در سایه پارک کنید. اگر هم مجبور هستید ماشین خود را در فضای باز پارک کنید بهتر است روی آن روکش بکشید و این گونه از ماشین خود محافظت کنید.

۱۱. با احتیاط رانندگی کنید

بدانید که خانواده و دوستانتان منتظر شما هستند. با رانندگی امن سعی کنید تابستان زیبایی با اقوام و دوستان و آشنایان خود داشته باشید.
با احتیاط رانندگی کنید

۱۲. ماشین خود را سرویس کنید

قبل از تابستان ماشین خود را به تعمیرگاه برده و در خواست یک سرویس کامل بدهید. یکی از موارد مهم در نگهداری از خودرو در تابستان سرویس کامل آن است. برای مثال این شامل بررسی تمام مایع‌های داخل خوردر و اضافه کردن آن در صورت لزوم از جمله روغن ترمز، موتور و … است. فیلتر هوا را در طول سرویس تغییر دهید یا آن را کاملا تمیز کنید. رادیاتور ماشین را تمیز کنید و تمام گرد و غبار و حشرات را بیرون بیاورید، به طوری که بتواند به طور موثر هوا را خنک کند.

۱۳. روغن موتور را چک کنید

برای نگهداری از خودرو در تابستان لازم است حتما روغن موتور خود را چک کنید و از روغن موتور مناسب فصل یا ۴ فصل استفاده کنید.

۱۴. باتری ماشین را چک کنید

موتور ماشین در فصل تابستان نسبت به فصل زمستان بیشتر شارژ از دست می‌دهد. همچنین گرمای تابستان ممکن است باعث شود که باتری ماشین بیش از حد شارژ شود و این از طول عمر باتری می‌کاهد. گرما همچنین می‌تواند مایع باتری داخلی را تبخیر کند که این نیز عمر باتری را کم می‌کند. پس باتری ماشین را چک و کنترل کرده و آن را تمیز کنید. همچنین، اگر برای چند روز از ماشین استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود که کابل را برای این مدت جدا کنید. سیم‌های باتری را هم بررسی نمایید.

۱۵. در ساعات خنک رانندگی کنید

زمانی با ماشین رانندگی کنید که هوا خنک است. سعی کنید زمان‌های رانندگی خود را برای بخش‌های خنک‌تر از روز، مانند صبح زود یا عصر قرار دهید. اینگونه فشار کمتری به ماشین وارد می‌شود.

۱۶. فرمان خودرو را ۱۸۰ درجه بچرخانید

نکته دیگری که می‌توانید برای نگهداری از خودرو در تابستان رعایت کنید این است که قبل از ترک خودرو فرمان ماشین خود را ۱۸۰ درجه بچرخانید، تا قسمتی که شما به دست می‌گیرید در سایه قرار بگیرد.

۱۷. شمع‌ها را چک کنید

برای نگهداری از خودرو در تابستان لازم است شمع‌های آن را هم چک کنید. هر ۲۵۰۰۰ کیلومتر شمع‌ها را بازدید و تمیز کرده و یا تعویض نمایید.

سخن آخر …

به طور کلی به طور منظم فضای بیرونی و فضای داخلی ماشین خود را تمیز کنید. خواندن مقاله تمیز کردن داخل خودرو با ترفند های حرفه ای می‌تواند برایتان مفید باشد. زیر کاپوت ماشین خود را در فصل تابستان چک کنید. هر ماه سعی کنید ۱۵ دقیقه‌ برای بررسی ماشین خود وقت بگذارید؛ اینگونه ۷۰ درصد از مشکلات خرابی در جاده و بزرگراه‌ها کاهش می‌یابد. با رعایت اصول ذکر شده برای خودرو می‌توانید با خیال راحت از تابستان خود لذت ببرید. 
اگر شما هم در زمینه نگهداری خودرو در فصل گرما اطلاعات بیشتری دارید، لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا