توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاهابرنامه رژیمی

مادران دیابتی می‌توانند شیر بدهند؟

مادران دیابتی می‌توانند شیر بدهند؟

اهمیت نقش رژیم غذایی دیابت و تغذیه دوران شیردهی

شیر مادر کامل‌ترین تغذیه برای نوزاد است. شیر مادر غنی از موادی است که برای رشد و نمو نوزاد لازم است. علاوه بر آن شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود و همچنین مادران از شیردهی به نوزاد به فواید زیادی می‌رسند. بعنوان مثال خطر ابتلا به دیابت در مادران شیرده نسبت به دیگران کمتر است. زیرا شیردهی عملکرد چربی سوزی را بیشتر می‌کند. برخی مادران در دوران حاملگی به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد این مادران با شیردهی به نوزاد بعد از زایمان متابولیسم قند بدنشان به حالت طبیعی باز می‌گردد.

 

برخی مادران مبتلا به بیماری با این تصور که نوزادشان دچار عوارض و مشکلاتی نشود از شیردهی پرهیز می‌کنند. این در حالی است که شیر مادر حاوی مواد مغذی و هورمون‌های مفیدی است که بدن نوزاد را در مقابل عفونت ایمن نگه داشته و رشد مغز را تقویت می‌کند. مسلما مادران مبتلا به دیابت مانند هر کس دیگری از انسولین و یا داروهای خوراکی برای کنترل قند خون استفاده می‌کنند. اما قرص‌ها و سایر داروهای خوراکی باعث افت قند خون نوزاد شیرخوار می‌گردد در این صورت توصیه می‌شود که زنان شیرده به جای داروی خوراکی از انسولین استفاده کنند. در ادامه با وزن من همراه باشید.

 
فواید شیر مادر در جلوگیری از دیابت نوع 2

هیچ‌ گاه به مادر مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود که به نوزاد خود شیر ندهد. اما اگر این مادر به هر دلیلی نتواند انسولین تزریق کند ناچار است از شیردهی جلوگیری کند. زنانی که به دیابت مبتلا هستند معمولا بعد از هر بار شیردهی با افت قندخون مواجه می‌شوند که این مشکل با مصرف مقداری مواد خوراکی نشاسته‌ای مانند نان و برنج قابل برطرف کردن است. مصرف قند‌هایی چون شربت، قند، شیرینی و … باعث شدت دیابت می‌شود. با این وجود رژیم غذایی دیابت برای این افراد بسیار ضروری است.

 

هر مادر شیردهی در طول روز حدودا باید ۵۰۰ کالری مصرف کند. البته برخی مادران دیابتی میزان قند خونشان چندان بالا نیست و می توانند به راحتی با رژیم غذایی دیابت خود را کنترل کنند. علاوه بر این تغذیه دوران شیردهی از اهمیت فراوانی برخوردار است. کنترل قند خون مادر در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر دیابت بارداری کنترل نشود احتمال اینکه کودک او در سن نوجوانی به دیابت نوع 2 دچار شود زیاد است. معمولا نوزادانی که مادرانشان دچار دیابت بارداری بوده‌اند دچار افت قند خون هستند شیر مادر به این نوزادان کمک می‌کند که گلوکز سطح خونشان افزایش یابد. علاوه بر آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در دوران نوجوانی این نوزادان با شیر مادر کاهش می‌یابد. همچنین شیر مادر حتی دیابتی باعث بهبود بیماری زردی نوزاد می‌شود.

 

رژیم غذایی دیابت

به دلیل اینکه بدن افراد مبتلا به دیابت نسبت به انواع عفونت حساس است نوک سینه‌ی مادران شیرده در معرض ابتلا به عفونت پستان است. بنابراین  رعایت نکات بهداشتی در مادران شیرده مبتلا به دیابت باید پررنگ‌تر باشد. مادران مبتلا به دیابت در دوران شیردهی بهتر است با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشند اما با این وجود بهتر است قبل و یا در حین شیردهی از یک میان وعده استفاده کنند.

 

این مادران باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشند و همواره مواد غذایی که دارای قند‌های پیچیده هستند استفاده کنند تا با افت قند خون مواجه نشوند. با مصر نان و پنیر شاید سطح قند خون را تا چند ساعت کنترل کرد اما با یک لیوان شربت نهایتا تا نیم ساعت سطح قند خون کنترل می‌شود. مادران شیرده در صورت مصرف هر گونه مواد داروئی جهت کنترل قند خون باید با پزشک معالج مشورت کنند. اگر به هر دلیلی مادر نتواند به نوزاد خود شیر بدهد مصرف شیر خشک مجاز است اما هیچ مواد خوراکی خاصیت شیر مادر را ندارد.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا