توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های نوزادانسلامت

خواب زیاد نوزاد؛ آیا باید از زیاد خوابیدن نوزادمان نگران شویم؟

خواب زیاد نوزاد

خواب زیاد نوزادان طبیعی است و معمولاً یک نوزاد ۸۰ تا ۸۵ درصد از روز را می‌خوابد. خواب نوزاد برای توسعه ذهنی و جسمی کودک به خصوص مغز و سیستم عصبی ضروری است، ولی اگر متوجه شدید کودک شما برای شیر خوردن و تعویض پوشک هم بیدار نمی‌شود باید او را نزد پزشک ببرید و از روند وزن گیری و سلامتی او آگاه شوید.

علت خواب زیاد نوزادان؛ آیا از خواب زیاد نوزاد باید نگران شویم؟

 
سیرافی ها| سرویس مادر و کودک – گاهی اوقات نوزاد خواب را به شیر خوردن و هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد. این مدام خوابیدن نوزاد، ممکن است موجب نگرانی والدین شود و آن‌ها را وادارد که علت آن را بیابند. در این مقاله درباره خواب زیاد نوزادان و روش‌های بیدار کردن نوزاد از خواب، صحبت می‌کنیم. 

یک نوزاد تازه متولد شده باید چقدر در روز بخوابد؟

نوزادان زیاد می‌خوابند. این عادتی است که از دوران جنینی با خود آورده‌اند. زمانی که جنین در رحم مادر است، با شنیدن صدای قلب، دستگاه گوارش و صدای خود مادر، آرامش یافته و به خواب می‌رود. معمولاً پس از تولد، نوزادان به مدت ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز به خواب می‌روند و هر دو تا سه ساعت برای شیر خوردن و تعویض پوشک، بیدار می‌شوند. این ساعات ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد، زیرا هر فرد دارای نیاز‌های متفاوتی با فرد دیگر است.
یکی از علل خواب زیاد نوزاد این است که بدن نوزاد به سرعت در حال رشد است و خواب برای توسعه ذهنی و جسمی، به خصوص توسعه مغز و سیستم عصبی مرکزی ضروری است. بنابراین می‌توان گفت که به طور معمول نوزادان در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از روز را می‌خوابند و تا زمانی که سالم هستند و به خوبی تغذیه می‌شوند، در مورد تعداد و زمان خواب آنان قانون خاصی وجود ندارد. 

آیا خواب زیاد نوزادان در طول روز خوب است؟

از آنجا که خواب زیاد نوزادان در طول روز به والدین فرصتی برای استراحت می‌دهد، می‌تواند خوب باشد، اما از طرف دیگر ممکن است باعث نگرانی پدر و مادر شود که “چرا کودک اینقدر می‌خوابد؟”. حقیقت این است که جواب این سوال بستگی به نیازهای فردی خود نوزاد دارد. ممکن است برخی نوزادان زیاد ولی برخی کمتر بخوابند و سلامتی‌شان نیز هیچ مشکلی نداشته باشد.

یک راه برای اینکه بررسی کنید آیا کودک به اندازه کافی تغذیه می‌شود یا خیر، بررسی پوشک اوست. دقت کنید، ادرار کودک نباید بیش از حد زردرنگ باشد. رنگ تیره ادرار نشانه‌ی این است که نوزاد به اندازه کافی تغذیه نمی‌شود. دفعات مدفوع کردن هم باید متعادل باشد. این که کودک در ادرار و مدفوع خود مشکلی نداشته باشد بدین معناست که به درستی تغذیه می‌شود و پدر و مادر می‌توانند با خیال راحت، در زمان خوابیدن او، استراحت کنند.


 

به طور کلی ساعات خوابیدن نوزاد با افزایش سن او کمتر می‌شود. در این صورت فرصت کافی پیدا می‌کند که به تدریج نشستن و خزیدن به این طرف و آن طرف را یاد بگیرد.

چه زمانی شما باید نگران باشید؟

اگر متوجه شدید که کودک در تمام طول روز خواب است و حتی برای غذا خوردن هم بیدار نمی‌شود، باید او را بیدار کنید. همچنین اگر به طور ناگهانی میزان خواب کودک افزایش یافت، باید سلامتی کودک را بررسی کرده و برای این کار او را نزد پزشک اطفال ببرید.

علت خواب زیاد نوزادان؛ آیا از خواب زیاد نوزاد باید نگران شویم؟

این موضوع را همیشه مد نظر داشته باشید که با رشد نوزادان، خواب آن‌ها کمتر می‌شود. در واقع نوزاد بعد از دو ماهگی، مدت زمان بیشتری در روز بیدار است و شب هم ممکن است کمی طول بکشد تا بخوابد. این خوابیدن کمتر، باعث می شود کودک مهارت‌های زیادی مانند خزیدن و نشستن و به دنبال آن مهارت‌های پیچیده‌تر، مانند راه رفتن و حرف زدن را یاد بگیرد. بنابراین اگر کودک شما سه ماهه است و زیاد می‌خوابد و از طرفی به سختی هم بیدار می‌شود، او را نزد یک پزشک متخصص ببرید.


 

اگر نوزادمان بیش از حد معمول می‌خوابد، چه کنیم؟

اگر همه شرایط و شواهد نشان می‌دهد که کودک شما بیش از آنچه که باید، می‌خوابد، با یک متخصص اطفال تماس بگیرید و با او مشورت کنید. شما باید سلامتی نوزاد خود را بررسی کنید؛ زیرا زردی نوزاد و برخی از عفونت‌ها می‌تواند باعث خستگی و خواب زیاد نوزاد شود. چیزی که مهم است این است که کودک خود را زمانی که خوابیده است برای شیر خوردن و تغذیه از خواب بیدار کنید.

چه زمانی باید نوزاد را برای شیر خوردن بیدار کنیم؟

نوزادان در ابتدای تولد، وزن خود را از دست می‌دهند، اما دوباره آن را در هفته اول به دست می‌آورند و پس از آن وزن‌شان با سرعت افزایش می‌یابد. اگر یک کودک کمبود وزن داشته باشد نشان دهنده این است که به اندازه کافی تغذیه نمی‌شود. بنابراین ممکن است پزشک به شما بگوید که نوزاد را هر ۳-۴ ساعت یک بار از خواب بیدار کنید و به او شیر بدهید تا کودک به وزن مطلوب برسد.

چگونه نوزاد را برای شیر خوردن از خواب بیدار کنیم؟

روش بیدار کردن نوزاد از خواب مهم است. اگر کودک سه ماهه شما بیش از حد می‌خوابد، باید بدانید که چگونه او را از خواب برای شیر خوردن و تغذیه بیدار کنید. در ادامه به برخی از ترفندهای بیدار کردن نوزاد اشاره شده است.

  • کمی سرما

گاهی اوقات با کم کردن دمای بدن کودک (به طور جزئی)، می‌توان او را از خواب بیدار کرد. نوزادان معمولاً زمانی که در آغوش مادر هستند در گرمای آغوش مادر به خواب می‌روند. شما می‌توانید با کم کردن لباس‌های نوزاد و در معرض هوای خنک قرار دادنش، او را از خواب بیدار کنید.

  • تعویض پوشک

 یک اختلال جزئی در روند خواب نوزاد، یا ایجاد کمی نور و روشنایی، برای بیدار کردن او موثر است. بنابراین تعویض پوشک نوزاد و یا تمیز کردن پاهای او می‌تواند به بیدار کردن او کمک کند.

علت خواب زیاد نوزادان؛ آیا از خواب زیاد نوزاد باید نگران شویم؟

 

  • لمس پشت نوزاد

در زمان تغذیه کودک، انگشتان خود را بر پشت کودک قرار دهید و او را نوازش کنید. این کار باعث می‌شود کودک هنگام شیر خوردن به خواب نرود.

  • قرار دادن نوزاد را بر یک سطح محکم تر 

کودک را از تخت نرم خودش بردارید و بر روی یک سطح سفت تر مانند تشک بازی قرار دهید. این کار باعث می‌شود احساس آسیب کند و از خواب بیدار شود.

  • بلند کردن نوزاد

کودک را بلند کنید و به گونه‌ها و پاهای او ضربه آرام بزنید. این کار باعث مزاحمت در خواب زیاد نوزاد می‌شود و او را بیدار می‌کند.

  • فوت کردن به صورت نوزاد

فوت کردن در صورت نوزاد و هوایی که به صورت او برخورد می‌کند، او را بیدار می‌کند.

  • حمام کردن  

حمام کردن هم یک روش قوی و موثر برای بیدار کردن کودک از خواب است. برای این کار می‌توانید یک پارچه یا حوله نرم و مرطوب را بر بدن کودک خواب آلود خود بمالید.

سخن آخر ستاره با پدر و مادرها …

الگوی خواب نوزاد مانند شخصیت، در کودکان مختلف متفاوت است. خواب زیاد نوزادان تا جایی که زنگ هشداری برای سلامتی او نباشد، امری نگران کننده نیست و شما هم می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و قدری استراحت کنید، ولی اگر خواب زیاد نوزادان با کاهش وزن و عدم نیاز به تعویض پوشک همراه بود، نوزاد خود را سریعاً نزد یک پزشک متخصص ببرید. 

برگرفته از: parenting.firstcry

  

مهسا زارعی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا