توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

نگاهی به هيوندای i20 و برجسته‌ترین ویژگی‌های این خودرو

نگاهی به هيوندای i20 و برجسته‌ترین ویژگی‌های این خودرو

مدتی است که خودرودوستان ایرانی شاهد حضور خودروی هيونداي i20 به عنوان یکی از محصولات شرکت کره‌ای هیوندای در بازار خودروی ایران هستند. نمونه موجود از هيونداي i20 در بازار ایران یک خودروی هاچ‌بک نه چندان بزرگ جثه و کامپکت به شمار می‌رود که در رسته‌ خودروهای سواری قرار می‌گیرد و هواداران خاص خود را دارد.

نمای کنار هيونداي i20


سیرافی ها| سرویس خودرو –
 خودروی هيوندای i20 به موجب بهره‌مندی از مشخصات فنی نه چندان قدرتمند و مصرف نسبتا مناسب سوخت، در بازارهای جهانی لقب یک خودروی اقتصادی را به خود اختصاص داده است. البته همان گونه که بارها در مطالب مختلف خود به آن اشاره کرده‌ایم، اقتصادی بودن و به صرفه بودن یک خودروی خارجی در بازارهای جهانی لزوما به معنی اقتصادی بودن و به صرفه بودن آن خودرو در بازار ایران نیست. چرا که این قبیل محصولات معمولا در بازار داخل قیمت نسبتا بالایی دارند و به دلیل آن که امکان خرید آن‌ها برای تعداد قابل توجهی از افراد حاضر در قشر متوسط جامعه امکان پذیر نیست، نمی‌توان لقب محصولات اقتصادی و به صرفه را به آنها داد. موضوعی که در مورد خودروی هيوندای i20 نیز به طور کامل صدق می‌کند.

ویژگی‌های این خودرو به صورت زیر دسته‌بندی شده اند. با انتخاب هر کدام به موضوع مورد نظر خود برسید:

  • مشخصات فنی خودروی هيوندای i20
  • جدول مشخصات فنی هيوندای i20 
  • امکانات و قابلیت‌های خودروی هيوندای i20
  • مشخصات ظاهری و قیمت خودروی هيوندای i20
  • قیمت هيوندای i20

 

نمای جلو هيونداي i20

با تمام این اوصاف خودروی هيوندای i20 اکنون در بازار خودروی ایران حضور دارد و به موجب تحولات ناخوشایند ارزی و اقتصادی، به عنوان یک خودروی زیر صد میلیون تومانی شناخته نمی‌شود و  قیمت این خودروی کره‌ای از مرز صد میلیون تومان عبور کرده است.

به طور کل محصولی که در حال حاضر توسط شرکت کرمان موتور به عنوان خودروی هيوندای i20 در بازار خودروی داخل کشور به فروش می‌رسد نسل دوم از این خودرو است. می‌توان گفت تقریبا از همان زمان بود که خودروی هيوندای i20 به بازار ایران نیز راه یافت و بخت خود را در این بازار نا به سامان آزموده است. در حال حاضر تنها شاهد حضور یک مدل از این خودرو در بازار داخل هستیم. نمونه‌ای که از نظر مشخصات فنی به نسخه‌های فول آپشن این خودرو در بازارهای جهانی شباهت دارد، اما از نظر امکانات و قابلیت‌های مهم تا حدی از آن‌ها فاصله گرفته است.

هيونداي i20

 

مشخصات فنی خودروی هيوندای i20

در شرایطی که خودروی هيوندای i20 در قالب نمونه‌های 1.2 لیتری نیز در بازارهای جهانی حضور دارد، در بازار خودروی ایران تنها شاهد حضور نسخه‌ی 1.4 لیتری آن هستیم. محصولی که به یک موتور مدل Kappa مبتنی بر 4 سیلندر و 16 سوپاپ DOHC با بهره‌مندی از خصلت تنفس طبیعی مجهز است و علاوه بر حداکثر توانی معادل 98 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) حداکثر گشتاوری معادل با 134 نیوتن‌متر (مبتنی بر 4000 دور در دقیقه) را از خود به نمایش می‌گذارد.

مشخصات فوق در کنار بهره‌مندی این خودرو از یک جعبه دنده‌ی چهار سرعته‌ی اتوماتیک مدل تیپ ترونیک از هيوندای i20 یک خودروی نه چندان پر سرعت و نسبتا کند و کم شتاب ساخته است. به گونه‌ای که حداکثر سرعت قابل دست‌‌یابی توسط این خودرو رقم 170 کیلومتر در ساعت برآورد شده است و شتاب صفر تا صد آن نیز حول و حوش رقم 13.2 ثانیه قرار دارد. البته جعبه دنده‌ این خودرو فرآیند تعویض دنده را با نرمی به انجام می‌رساند و از این نظر محصول میان رده‌ هیوندای با مشکل خاصی رو به رو نیست.

نمای پشت هيونداي i20

زمانی که مشخصات یاد شده با وزن 1197 کیلوگرمی هيوندای i20 در می‌آمیزد، از این خودرو محصولی می‌سازد که تنها برای تردد در مسیرهای شلوغ شهری مناسب است و برای ویراژ دادن در جاده‌های خلوت بین شهری ساخته نشده است. با این حال خصوصیات شهری این خودرو موجب می‌شود که با محصولی نه چندان پر مصرف رو به رو باشیم. به گونه‌ای که میزان مصرف سوخت به شکل چرخه‌ی ترکیبی توسط این خودرو حول و حوش رقم 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت برآورد می‌شود. 

 

جدول مشخصات فنی هيوندای i20 

سایر مشخصات فنی خودروی هيوندای i20 را نیز می‌توانید در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید:

مشخصات فنی خودروی هيوندای i20
وزن خودرو 1197 کیلوگرم
طول خودرو 4035 میلی ‌متر
عرض خودرو 1734 میلی متر
ارتفاع خودرو 1474 میلی متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب 2570 میلی متر
نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ
گنجایش موتور 1368 سی سی
حداکثر توان 98 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 134 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده  4 سرعته اتوماتیک تیپ ‌ترونیک
نوع سیستم فرمان فرمان برقی MDPS
نوع سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده

نوع سیستم ترمز عقب

دیسکی
نوع سیستم تعلیق جلو مک ‌فرسون
نوع سیستم تعلیق عقب اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله‌ای و فنر مارپیچ CTBA
شتاب صفر تا صد 13.2 ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی 170 کیلومتر در ساعت
میزان مصرف سوخت درون شهری 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
گنجایش مخزن سوخت 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6
میزان تولید گاز دی اکسید کربن 155 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت NCAP چهار ستاره از پنج ستاره

 

نمای صندوق هيونداي i20

امکانات و قابلیت‌های خودروی هيوندای i20

خودروی هيوندای i20 در حوزه ایمنی و ثبات علاوه بر دو سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC و همچنین سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی یا HAC مجهز است. در سیستم کنترل پایداری الکترونیکی شاهد بررسی وضعیت خودرو در هنگام چرخش فرمان به منظور اعمال نیروی ترمز به هر یک از چرخ‌های خودرو جهت حفظ پایداری آن هستیم. همچنین سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی هم از عقب گرد خودرو هنگام شروع به حرکت در سربالایی‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. اگرچه در نمونه‌های موجود از خودروی هيوندای i20 در بازارهای جهانی شاهد وجود شش کیسه هوای ایمنی برای حفظ امنیت سرنشینان این خودرو هستیم، در مدل موجود از این خودرو در بازار ایران تنها دو کیسه هوای ایمنی تعبیه شده است.

 

نمای داخل هيونداي i20

در کنار موارد مذکور سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب نیز از جمله امکاناتی هستند که در بحث حفظ ثبات خودروی i20 شاهد وجود آن‌ها هستیم. سنسورهای موجود در بخش عقب این خودرو با اعلام هشدار در هنگام نزدیک شدن به موانع از برخورد با آنها جلوگیری می‌کنند و موجب حفظ هر چه بیشتر ایمنی در هنگام پارک کردن خودرو می‌شود. از سوی دیگر دوربین دید عقب هم با نمایش نمای پشتی خودرو در هنگام پارک کردن آن، ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده و سایر سرنشینان خودرو فراهم می‌آورد.

افزون بر مواردی که به آنها اشاره شد، خودروی هيوندای i20 به یک نمایشگر 7 اینچ رنگی هم مجهز است که قادر به نمایش محتواهای مبتنی بر فرمت MP5 خواهد بود. البته امکانات رفاهی این خودرو تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود و شاهد بهره‌مندی محصول هیوندای از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و محفظه‌ی خنک کننده نیز هستیم. به این معنی که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو امکان تنظیم دما را برای آسایش هر چه بیشتر سرنشینان آن فراهم می‌نماید. در عین حال توسط محفظه خنک کننده‌ی خودرو نیز می‌توان لذت نوشیدن مایعات خنک را تجربه نمود.

نمای نزدیک هيونداي i20

همچنین وجود سیستم روشن شدن خودکار چراغ یا Auto Light این امکان را فراهم می‌کند تا در هنگام ورود خودروی هيوندای i20 به محیط‌های تاریک یا کم نور شاهد روشن شدن چراغ خودرو به شکل خودکار باشیم. از آن گذشته خودروی میان رده‌ی هیوندای نیز همانند بسیاری از محصولات مشابه به منظور تامین هرچه بیشتر آسایش و راحتی رانندگان خود از وجود سیستم کیلس استارتر بهره می‌برد.

نمایی از  پشت هيونداي i20

البته برخلاف بسیاری از محصولات مشابه و خودروهای هم رده، نمونه‌ی موجود از خودروی هيوندای i20 در بازار ایران از وجود قابلیت کروز کنترل بی‌بهره است. قابلیتی که این روزها در بسیاری از خودروهای روز وجود دارد و نبود آن در خودروی هيوندای i20 اندکی عجیب به نظر می‌رسد. سایر امکانات و قابلیت‌های مهم این خودرو را هم می‌توانید در ادامه‌ی این متن به شکل فهرست‌وار مشاهده کنید:

  • برخورداری از آينه الكتروكروميک
  • بهره‌مندی از چراغ مه شكن جلو و عقب
  • مجهز به كامپيوتر سفری  
  • امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان خودرو
  • برخورداری از قابلیت تصفيه هوای يونيزه 

  • بهره‌مندی از  سیستم هشدار دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها TPMS
  • مجهز به سنسور باران و سنسور نور
  • برخورداری از سیستم رهیاب ماهواره‌ای و قابلیت بلوتوث  
  • مجهز به چراغ روشنایی روز یا Day Light
  • وجود تریم داخلی دو رنگ و آینه جانبی برقی همراه با گرمکن
  • مجهز به رینگ 16 اینچ آلومینیومی 195/55 R16      

 

خصوصیات هيونداي i20

مشخصات ظاهری و قیمت خودروی هيوندای i20

می‌توان ادعا کرد که خصلت هاچ‌بک موجب پرنگ‌تر شدن ویژگی‌های اسپورت خودروی هيوندای i20 شده است. در واقع اگرچه قابلیت‌های فنی این خودرو هیچ نشانی از محصولات اسپورت ندارد، اما سر و شکل ظاهری آن می‌تواند اندکی این کاستی را پوشش دهد.

در نمای مقابل هيوندای i20 شاهد وجود جلو پنجره‌ای بسیار باریک هستیم که نوک تیز چراغ‌های جلوی خوش فرم این خودرو را به یکدیگر متصل کرده است. چراغ‌هایی که علاوه بر نمای جلو، از نمای کناری این خودرو نیز قابل مشاهده هستند و به نمای مذکور رنگ و جلای مضاعفی بخشیده‌اند. با این اوصاف و به موجب طرح متفاوت بخش جلو پنجره، انتظار می‌رود که نمای رو به روی خودروی هيوندای i20 تا حدی با نمونه‌های مشابه در سایر محصولات این شرکت متفاوت جلوه کند. اما باید گفت که نوع طراحی بخش میانی سپر خودروی هيوندای i20 تا حد قابل توجهی این موضوع را جبران کرده است.

قدرت هيونداي i20

به بیان دقیق‌تر همان گونه که در بسیاری از محصولات هیوندای شاهد وجود یک جلو پنجره‌ی چند ضلعی هستیم، در خودروی هيوندای i20 نیز شاهد طراحی بخش وسط پلاستیکی و پنجره مانند این خودرو در قالب یک حجم شش ضلعی هستیم. در واقع طی سال‌های اخیر این خصیصه یعنی برخورداری از جلو پنجره‌ی چند ضلعی به یک ویژگی مشترک در میان بسیاری از خودروهای جدید شرکت هیوندای تبدیل شده است. موضوعی که در خودروی i20 نه در قالب بخش جلو پنجره که در قالب بخش میانی سپر نمود یافته و این ویژگی مشترک را به نوعی حفظ کرده است.

نمای کناری خودروی هيوندای i20 در مجموع حالتی شیک و جذاب دارد. ویژگی‌هایی نظیر خط حجم دهنده‌ی قسمت بالا، که از گوشه‌ی نوک تیز چراغ جلوی خودرو شروع‌ شده و پس از  در برگرفتن دستگیره‌های درب خودرو تا گوشه‌ی نوک تیز چراغ عقب آن ادامه می‌یابد، در کنار وجود نوار سیاه پلاستیکی تعبیه شده در بخش پایینی درب‌های خودرو، بر هر چه تاثیرگذارتر جلوه دادن این نما افزوده است.

زیر و بم هيونداي i20

در بخش عقب این خودرو نیز شاهد تقسیم نسبتا مساوی فضا میان سپر و در صندوق بار هستیم. در مجموع بخش عقب خودروی هيوندای i20 شباهت فراوانی به مورد مشابه در خودروی توسان دارد و نمای پشتی این خودروی هاچ بک را از نظر طراحی به محصولات شاسی بلند هیوندای شبیه ساخته است. در بخش داخلی خودروی هيوندای i20 نیز شاهد استفاده‌ی مناسب از فضا هستیم. به گونه‌ای که بسیاری از اجزای این خودرو همانند جزییات بخش جلو و قسمت داشبورد آن در محل کاملا مناسبی قرار گرفته‌اند. سوای طراحی قابل قبول بخش کابین خودروی هيوندای i20، فضای داخلی این خودرو (به خصوص در بخش پشت) نیز نسبت به نسل پیشین این خودرو افزایش یافته است.

جلو پنجره هيونداي i20

به این معنی که به موجب افزایش یافتن فاصله‌ی میان محورهای این خودرو و همچنین افزایش یافتن طول و عرض بدنه نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، سرنشینان بخش عقب در نسل جدید خودروهای هيوندای i20 از فضای بیشتر و راحت‌تریی برای نشستن برخوردار هستند. در مجموع باید به نوع طراحی فضای داخل و بیرون خودروی هيوندای i20 نمره‌ی قبولی داد و جذاب بودن ظاهر این خودرو برای خودرو دوستان را تایید کرد.

 

قیمت هيوندای i20

در پایان این مطلب به بحث قیمت خودروی هيوندای i20 می‌رسیم. همان گونه که در بخش نخست این مطلب نیز به آن اشاره شد، این خودرو برخلاف بازارهای جهانی در بازار داخل کشور محصولی اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت محسوب نمی‌شود. از همین رو بسیاری از مشتریان بالقوه‌ی این خودرو ترجیح می‌دهند با صرف مبالغ بیشتر به سراغ خودروهای قدرتمندتر بروند یا با صرف مبالغ مشابه یا کمتر خودروهای چینی ارزان قیمت‌تر اما جذاب‌تری را در اختیار بگیرند.‌

عملکرد هيونداي i20

در حال حاضر و در لحظه‌ نگارش این متن نسخه‌ی صفر کیلومتر خودروی هيوندای i20 قیمت متوسطی در حدود 114.5 تا 115 میلیون تومان دارد. قیمتی که با توجه به مشخصات فنی این محصول جذابیت و کشش خاصی را برای افراد حاضر در قشر متوسط جامعه فراهم نمی‌کند. بنابراین خودروی هيوندای i20 با چنین قیمتی به طور ناخواسته بسیاری از مشتریان بالقوه‌ی خود در بازار خودروی ایران را پس می‌زند.

به هر حال اگر مایل به ملاقات عینی‌تری با خودروی هيوندای i20 هستید، می‌توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید. البته این ویدیو به نسخه‌ی مسابقه‌ای خودروی i20 مربوط می‌شود که به لحاظ قدرت و توان از زمین تا آسمان با نسخه‌ی معمولی و شهری این خودرو تفات دارد.

 

رضا حسینی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا