توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های خودرو

معرفی خودروی جنسیس کوپه

معرفی خودروی جنسیس کوپه

جنسیس کوپه همان گونه که از نام آن بر می‌آید یک خودروی سواری کوپه است که توسط شرکت هیوندای تولید و برای رقابت با سایر خودروهای کوپه به بازارهای جهانی عرضه شده است. در واقع تلاش اصلی شرکت هیوندای با تولید خودروی جنسیس کوپه بر این بوده که در بازار خودروهای کوپه نیز خودی نشان دهد و در میان رقیبان حرفی برای گفتن داشته باشد.

معرفی خودروی جنسیس کوپه


سیرافی ها| سرویس خودرو –
 خودروی جنسیس کوپه در عمل نخستین خودروی کوپه و مبتنی بر دیفرانسیل عقب ساخته شده توسط شرکت هیوندای به شمار می‌رود. محصولی که اکنون چیزی نزدیک به یک دهه است در مطرح‌ترین بازارهای خودروی جهان حضور یافته و به خوبی امتحان خود را پس داده است. بد نیست به این نکته هم اشاره شود که نهاد و بنیان خودروی جنسیس کوپه در عمل بر اساس پلتفرم خودروی جنسیس شرکت هیوندای شکل گرفته است. موضوعی که در نام این خودرو نیز به خوبی ملاحظه می‌شود.

خودروی جنسیس کوپه در گام نخست برای رقابت با رقیبان پر آوازه‌ای که در بازارهای درجه یک آمریکای شمالی جولان می‌دهند طراحی و تولید شده است. معمولا خودروهای کوپه در بازارهای خودروی آمریکای شمالی، به خصوص در کشور کانادا، هواداران قابل توجهی دارند و این موضوعی نیست که شرکت پر تلاش هیوندای بخواهد به همین راحتی از آن چشم بپوشد.

نمای پشت خودروی جنسیس کوپه

در واقع شرکت هیوندای اکنون روند صعودی و رو به رشدی را طی می‌کند و هر روز حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. از همین رو تلاش این شرکت برای تاثیرگذاری بر بازارهای تجربه نشده و تسخیر آنها به هیچ وجه عجیب به نظر نمی‌رسد. تلاشی که طراحی و تولید خودروی جنسیس کوپه هم یکی از نمودهای آن محسوب می‌شود.

اگرچه به لحاظ بهره‌مندی از مشخصات فنی و ویژگی‌های مربوط به موتور، این خودرو حداقل در قالب چهار مدل مختلف تولید و به بازار عرضه شده است، اما در این مطلب ما تنها به یکی از آنها خواهیم پرداخت. محصولی که توسط شرکت آسان موتور در بازار خودروی ایران عرضه شده است.

خودروی جنسیس کوپه

مشخصات فنی جنسیس کوپه

مدل و نسخه‌ای که از این خودرو در ایران موجود است و در بازار خودرو دست بالا را دارد، به یک موتور لامبادای ۶ سیلندر مبتنی بر آرایش وی شکل مجهز است. موتوری که از تکنولوژی DOHC استفاده می‌کند و گنجایش کلی آن به ۳۷۷۸ سی‌سی (۳.۸ لیتر) می‌رسد. گفتنی است که استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (که تعدادشان در کل به ۲۴ عدد می‌رسد) در کنار استفاده از سیستم VIS جهت تنفس بهتر در دور‌های بالا و پایین موجب بهره گرفتن موتور این خودرو از بالاترین قدرت ممکن شده است.

به طور کل می‌توان گفت که موتور به کار رفته در بطن خودروی جنسیس کوپه قادر است حداکثر قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار با احتساب ۶۳۰۰ دور در دقیقه ایجاد نماید و حداکثر گشتاوری معادل ۳۶۸ نیوتن‌متر را (با احتساب ۴۷۰۰ دور در دقیقه) از خود به نمایش بگذارد.

مشخصات جنسیس کوپه

قدرت و توان ایجاد شده توسط موتور خودروی جنسیس کوپه از طریق یک جعبه دنده‌ی خودکار شیفت‌ترونیک ۸ دنده از طریق محور عقب به چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود و امکان دست‌یابی به حداکثر سرعتی معادل ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را برای رانندگان فراهم می‌کند. همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو نیز روی رقم ۵.۹ ثانیه قرار دارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که امکان تعویض دنده به صورت دستی هم از طریق قابلیت تعبیه شده روی فرمان این خودرو امکان‌پذیر است. به این ترتیب شاهد این نکته هستیم که خودروی جنسیس کوپه خواص و ویژگی‌های یک خودروی اسپورت و جوان پسند را به خوبی در مشخصات و توانایی‌های فنی خود بازتاب می‌دهد.

مشخصات فنی خودروی جنسیس کوپه

وزن خودرو 1580 کیلوگرم
طول خودرو 4630 میلی متر
عرض خودرو 1864 میلی متر
ارتفاع خودرو 1384 میلی متر
فاصله بین دو محور 2819 میلی متر
نوع موتور خودرو 6 سیلندر و 24 سوپاپ
گنجایش موتور 3778 سی سی
حداکثر توان موتور 306 اسب بخار با احتساب 6300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 360 نیوتن متر با احتساب 4700 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده خودکار شیفت ترونیک مبتنی بر 8 دنده و بهره‌مند از قابلیت کنترل الکترونیکی
نوع سیستم انتقال قدرت انتقال قدرت از طریق محور عقب
شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست ‌یابی 240 کیلومتر در ساعت
نوع سیستم ترمز جلو 12.6 اینچی
نوع سیستم ترمز عقب 12.6 اینچی
نوع سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون
نوع سیستم تعلیق عقب چندگانه
گنجایش مخزن سوخت 65 لیتر
میزان مصرف سوخت درون شهری 14.7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری 9.9 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
نوع و اندازه رینگ 19 اینچ آلومینیومی
نوع و اندازه لاستیک جلو 225/40R19
نوع و اندازه لاستیک عقب 245/40R19

نمای داخل جنسیس کوپه

امکانات و قابلیت‌های خودروی جنسیس کوپه

خودروی جنسیس کوپه علاوه بر بهره‌مندی از مشخصات فنی قدرتمند، از امکانات و قابلیت‌های متنوعی نیز به عنوان آپشن بهره می‌برد. به عنوان مثال می‌توان به وجود ۶ کیسه هوای ایمنی برای تضمین امنیت سرنشینان این خودرو هنگام مواجه شدن با حوادث ناخواسته اشاره کرد. کیسه‌های هوایی که شامل دو عدد کیسه هوای ایمنی در بخش جلو، دو عدد کیسه هوای جانبی و دو عدد کیسه هوای پرده‌ای می‌شود. ضمن آن که سیستم پشت سری صندلی‌های جلوی این خودرو هم به گونه‌ای تنظیم شده است که تا حد امکان از بروز صدمات ناشی از تصادف جلوگیری به عمل آورد.

علاوه بر آن در خودروی جنسیس کوپه شاهد استفاده از سیستمی هستیم که با توجه به وضعیت دنده، به شکل خودکار اقدام به باز کردن یا قفل نمودن درهای خودرو می‌کند. در کنار این قابلیت شاهد وجود سیستم خودکار قفل کردن خودکار درهای این خودرو هنگام افزایش سرعت و باز کردن خودکار آنها هنگام بروز تصادفات ناخواسته نیز هستیم. امکاناتی که موجب افزایش هر چه بیشتر ایمنی سرنشینان این خودرو می‌شود.   

در بحث مربوط به سیستم ترمز خودروی جنسیس کوپه نیز شاهد وجود تکنولوژی‌هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، تکنولوژی افزایش دهنده‌ی قدرت در هنگام ترمزهای ناگهانی BAS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و تکنولوژی کنترل لغزش در جاده‌ها TCS هستیم. سوای موارد یاد شده می‌توان به وجود سنسور زاویه فرمان و چرخ‌های عقب و جلو توسط کنترل موتور نیز اشاره کرد.

زیر و بم جنسیس کوپه

البته لیست امکانات و قابلیت‌های موجود در خودروی جنسیس کوپه موارد مفصل‌تر و فراوان‌تری را شامل می‌شود. مواردی که می‌توانید تعدادی از مهمترین نمونه‌های آنها را به صورت فهرست‌وار و در قالب لیست زیر به نظاره بنشینید.

  • بهره‌مندی از سیستم صوتی اینفینیتی با قابلیت پخش سی‌دی و فرمت ام پی تری در کنار برخورداری از توان 360 وات و آمپلی فایر هشت کاناله که به پنج بلندگو و ساب‌ووفر و تیونر نیز مجهز است

  • برخورداری سیستم صوتی خودرو از درگاه AUX ،USB و iPod
  • مجهز به قابلیت تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان راست و چپ این خودرو به صورت جداگانه
  • برخورداری از امکان کنترل کیفیت هوا AQS
  • مجهز به سیستم تثبیت سرعت یا کروز کنترل
  • برخورداری از نمایشگر اطلاعات سفر و آینه‌های جانبی برقی تاشو
  • بهره‌مندی از شیشه‌های سلولار در بخش عقب و جلوی خودرو

  • وجود آینه داخل کابین الکتروکرومیک برای حفظ راحتی دید راننده در شب
  • مجهز به چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی
  • برخورداری از نمایشگر اطلاعات راننده با طرح استوانه‌ای و نمایشگر راننده با کارایی چندگانه
  • بهره‌مندی از قابلیت کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • بهره‌مندی از سقف شیشه‌ای با قابلیت تنظیم در سه حالت مختلف
  • مجهز به سیستم ایمنی محافظت از آسیب شیشه‌های برقی
  • برخورداری از سیستم ایمنی محافظت از آسیب سنسور پارک روی سپر عقب
  • بهره‌مندی از چراغ‌های جلوی پروجکشن در کنار چراغ مه شکن جلو و عقب
  • امکان خاموش و روشن شدن خودکار چراغ‌های خودرو متناسب با نور محیط
  • برخورداری از چراغ ترمز روی بال عقب خودرو
  • بهره‌مندی تمام صندلی‌های خودرو از روکش چرمی
  • مجهز به سیستم کیلس استارتر و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
  • برخورداری از قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت مختلف
  • بهره‌مندی از قابلیت تنظیم دستی صندلی جلو
  • وجود قابلیت گرم‌کن برای صندلی‌های جلو
  • امکان تا شدن صندلی‌های عقب خودرو برای دست‌یابی به فضای صندوق عقب
  • وجود چراغ‌های زنون

شاید بتوان در مدل موجود از خودروی جنسیس کوپه در بازار ایران عدم وجود نمایشگر لمسی را به عنوان یک کاستی مهم در نظر گرفت. چرا که با توجه به توان فنی بالای این خودرو در کنار آپشن‌ها و قابلیت‌های مناسبی که این محصول از وجود آنها بهره می‌برد، نبود یک نمایشگر رنگی دیجیتال، شکل و شمایلی قدیمی و از مد افتاده به نمای درون کابین این خودرو بخشیده است.

رینگ جنسیس کوپه

مشخصات ظاهری خودروی جنسیس کوپه

آخرین مدل موجود از خودروی جنسیس کوپه در بازار خودروی ایران مدل 2013 این خودرو است. اگرچه در مدل 2013 این خودرو شکل ظاهری این محصول نسبت به نسخه‌ی پیش از خود تغییر چندانی نیافته است، اما در عین حال شاهد دگرگونی‌های ظاهری اندکی در این زمینه هستیم.

به عنوان مثال می‌توان به تغییر شکل محسوس در نوع طراحی چراغ‌های جلو و عقب این خودرو در مدل 2013 آن اشاره کرد. در واقع تغییر شکل چراغ‌ها را می‌توان جزو اندک تغییرات صورت گرفته در مدل 2013 این خودرو نسبت به نسخه‌ی پیش از خود قلمداد کرد. جز موردی که به آن اشاره شد، شاید نتوان مورد دیگری را یافت که بتوان از آن به عنوان یک تغییر بنیادین در شکل و شمایل ظاهری خودروی جنسیس کوپه نام برد. هر چند که در طراحی بخش جلو پنجره‌ی این خودرو نیز شاهد وجود تغییراتی نسبت به مدل 2011 هستیم.

نمای بالای جنسیس کوپه

از آن جایی که در حال حاضر مدل 2011 این خودرو به شکل رسمی در بازار خودروی ایران حضور دارد و توسط شرکت آسان موتور به فروش می‌رسد، ما نیز به شرح خصوصیات ظاهری این مدل از جنسیس کوپه می‌پردازیم.

در بخش جلو، نوع طراحی چنگک مانند چراغ‌های اصلی کاملا به چشم می‌آید. موردی که ترکیب آن با خطوط حجم دهنده‌ای که از زیر شیشه‌ی جلوی این خودرو آغاز شده و پس از عبور از کاپوت آن تا زیر جلو پنجره و بالای سپر امتداد می‌یابد، چهره‌ی جنسیس کوپه را بیش از هر چیز به پرندگان شکاری شبیه ساخته است. البته چهره‌ی این خودرو به هیچ وجه از حالت خشن برخوردار نیست و حتی تا حدی بشاش و پرشیطنت جلوه می‌کند. امری که شمایل کوچک و جمع و جور جلو پنجره‌ی این خودرو قطعا در شکل دادن به آن تاثیرگذار بوده است.

کابین خودروی جنسیس کوپه

نمای کنار خودرو نیز به لحاظ طراحی در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. در بخش بالا شاهد وجود خط حجم دهنده‌ی نسبتا کوتاهی هستیم که از آستانه‌ی گلگیر جلو آغاز شده و تا بالای دستگیره‌ی اصلی در این خودرو امتداد می‌یابد. در واقع وجود این خط حجم دهنده، جلوه‌ی جالب توجهی به نمای کنار جنسیس کوپه بخشیده است. در کنار این موضوع نوع طراحی نمای کنار جنسیس کوپه نیز شکل ظاهری خودروهای اسپورت دو در را تداعی می‌کند. امری که به طور کل موجب قوام بخشیدن به ویژگی‌های اسپورت این خودرو شده است.  

در نمای عقب نیز شاهد وجود یک سپر پهن در کنار چراغ‌های درشتی هستیم که دو سمت صندوق عقب این خودرو را در بر گرفته است. اگرچه نمای عقب جنسیس کوپه در حالت کلی از شکل و شمایل نسبتا ساده‌ای بهره می‌برد، اما این سادگی به طور کل توام با سلیقه است و حالت کاملا قابل قبولی دارد.

در مجموع می‌توان گفت که شکل و شمایل این محصول به خوبی ویژگی‌ها و خصوصیات اسپورت آن را بازتاب می‌دهد و از تاثیرگذاری فراوانی بر بیننده برخوردار است.

نمای جلوی جنسیس کوپه

قیمت خودروی جنسیس کوپه

در حال حاضر یعنی در لحظه‌ی نگارش این متن به دلیل پر نوسان بودن بازار و بی‌ثباتی قیمت‌ها شاهد این نکته هستیم که مدل 2011 خودروی جنسیس کوپه از حداقل قیمتی در حدود 242 میلیون تومان و حداکثر قیمتی حول و حوش 350 میلیون تومان برخوردار است. با این حال این خودرو به طور متوسط با قیمتی در حدود 302 میلیون تومان به فروش می‌رسد. به هر حال شاید در لحظه‌ی خواندن این متن توسط شما، قیمت این خودرو کاملا متفاوت با رقم‌های مذکور باشد.

در صورتی که مایل به ملاقات عینی‌تری با خودروی جنسیس کوپه هستید، می‌توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید. ویدیویی که به بررسی مدل 2014 و 3.8 لیتری این خودرو اختصاص یافته است.

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا