توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبیماری ها و راه درمانسلامت

قرص آریپیپرازول چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

قرص آریپیپرازول چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

قرص آریپیپرازول (Aripiprazole) از داروهایی است که به منظور درمان افسردگی در بزرگسالان و همچنین برطرف شدن علائم بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. افزایش وزن، تاری دید، تهوع، استفراغ، تغییرات اشتها، یبوست، سردرد، سرگیجه و خواب‌آلودگی برخی از عوارض مصرف این داروست.


سیرافی ها| سرویس سلامت – 
برای درمان اختلالات روانی مثل روان‌پریشی داروهای مختلفی وجود دارد. این داروها می‌توانند میزان توهمات و هذیان گویی‌ها را کاهش داده و تفکر و رفتار فرد مبتلا را پایدار کنند. بسیار حائز اهمیت است که مصرف داروهای روانی حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. مصرف خودسرانه چنین داروهایی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. یکی از این داروها قرص آریپیپرازول است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

اختلالات روانی از بیماری‌های روحی است که خود شامل طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها می‌شود. روان پریشی یکی از بیماری‌های مربوطه به اختلالات روانی است که در آن فرد بیمار دچار توهم شده و چیزهایی را احساس می‌کند که واقعیت ندارد. اگر بخواهیم علت این بیماری را بیان کنیم می‌توانیم به مصرف الکل و مواد مخدر، ضربه‌های شدید مغزی و روانی، عوامل ژنتیکی و سکته‌های مغزی اشاره کنیم. اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی برخی از انواع بیماری‌های روان‌پریشانه هستند که هر کدام قابل کنترل بوده و درمان‌های دارویی خاص خود را دارند.

افسردگی

قرص آریپیپرازول چیست؟

قرص آریپیپرازول (Aripiprazole) از داروهایی است که به منظور درمان علائم بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. در مواردی این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان اختلال افسردگی در بزرگسالان استفاده می‌شود. علاوه بر این، قرص آریپیپرازول در کودکان بالاتر از ۶ سال که دچار علائم اوتیستی مثل تحریک‌پذیری، پرخاشگری و تغییرات خلق و خوی هستند، توسط پزشک تجویز می‌شود.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری  Abilify, Aristada, Abilify Maintena, Abilify Discmelt
 موارد مصرف درمان اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی،  درمان افسردگی
 عوارض  افزایش وزن، تاری دید، حالت تهوع و استفراغ، تغییرات اشتها، یبوست، سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، احساس خستگی، بی‌قراری، اضطراب، بی‌خوابی، عطسه و گلودرد
 تداخل دارویی  داروهای خواب‌آور، داروهای ضد درد، داروهای ضد سرفه، آرام‌بخش‌ها، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی یا تشنج

مقدار و نحوه مصرف قرص آریپیپرازول

میزان دقیق مصرف این دارو به دلیل حساسیت بالایی که دارد، حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. این دارو را می‌توان به همراه غذا یا بدون آن مصرف کرد.

قرص آریپیپرازول

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص آریپیپرازول باید بدانید

  1. این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. بنابراین به هنگام رانندگی یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد، احتیاط کنید.
  2. مصرف این دارو در افراد سالمند، با احتیاط باید صورت گیرد.
  3. چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید.
  4. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  5. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.

  6. درباره چگونگی قطع قرص آریپیپرازول با پزشک مشورت کنید. هیچ‌گاه این دارو را خودسرانه و به یکباره قطع نکنید.
  7. دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف کرده و دوز دارو را بدون مشاوره با پزشک خود، تغییر ندهید.
  8.  در صورت داشتن هر گونه حساسیت دارویی، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  9. هر گونه علائم جدید مثل تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات وحشت‌زده، خواب‌آلودگی، آشفتگی و بی‌قراری شدید را به پزشک خود اطلاع دهید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  10. استفاده از قرص آریپیپرازول در دوران بارداری و شیردهی، باید با نظر پزشک صورت گیرد.

  11. به دلیل افزایش ریسک خودکشی در بیماران افسرده، استفاده از این دارو در مراحل اولیه درمان تا زمان بهبودی بایستی با نظارت دقیق بیمار باشد.
  12. در صورتیکه سابقه ابتلا به بیماری‌های خاصی نظیر بیماری‌هایی کبد و کلیه، بیماری قلبی، فشار خون بالا،کلسترول بالا، کم خونی، سکته قلبی یا مغزی، تشنج، صرع و دیابت داشته‌اید، دارو را زیر نظر پزشک و با احتیاط مصرف کنید.
  13. چنانچه مبتلا به دیابت هستید، در صورت مصرف آریپیپرازول، قند خون خود را به صورت منظم بررسی کنید.
  14. آریپیرپازول را بیش از ۶ هفته مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک شما به شما گفته باشد.
  15. در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  16. مصرف دارو را به یکباره قطع نکنید.
  17. طی درمان با این دارو، الکل مصرف کنید. مصرف الکل می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله “ستاره” به اشتراک بگذارید.

 
 
صفورا دادخواه

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا