توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اعمال مستحبیمذهبی

ختم سوره کوثر (روز چهارشنبه) چگونه است؟

سوره کوثر کوچک‌ترین سوره قرآن کریم است. ختم سوره کوثر در روز چهارشنبه از جمله ختم‌های مجرب قرآنی است و برای افزایش ثروت توصیه شده است. قرائت این سوره ثواب بسیار زیادی دارد که در روایات ائمه اطهار نیز از آن یاد شده است.

ختم سوره کوثر (روز چهارشنبه) چگونه است؟


سیرافی ها| سرویس مذهبی –
 ختم سوره کوثر در روز چهارشنبه چگونه است؟ سوره کوثر کوتاه‌ترین سوره قرآن است که ختم آن فضایل بسیاری دارد. این مقاله درباره چگونگی ختم سوره کوثر و برخی از فضایل قرائت آن است.
سوره کوثر را همه مسلمانان به خوبی می‌شناسند. سوره کوثر کوتاه‌ترین سوره قرآن کریم است و فقط سه آیه دارد. با جست و جو در روایات تفسیری می‌بینیم که سوره کوثر در مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده است. معنای واژه کوثر «خیر فراوان» است، اما در اینکه منظور از کوثر در این آیه چیست نظریات متعددی در میان مفسرین هست.

ختم سوره کوثر در روز چهارشنبه 

سوره‌های قرآن گنجینه‌هایی نورانی هستند که همواره برای کسانی که آن‌ها را می‌خوانند و عمل می‌کنند بهره‌ای داشته‌اند. یکی از راه‌های بهره مندی از فضائل سوره‌های قرآن ختم کردن آن‌هاست. بدین شیوه که با پیروی از توصیه‌های ائمه اطهار درباره شیوه ختم آن‌ها و تعدا دفعاتی که باید سوره‌ها را خواند می‌توان به انواع و اقسام حاجت‌های مالی و معنوی دست پیدا کرد. یکی از ختم‌های سوره کوثر که از ختم‌های مجرب و معتبر این سوره است ختم سوره کوثر در روز چهارشنبه است.

در شرح این ختم گفته‌اند که در روز چهاشنبه این سوره را ۴۰ مرتبه به نیت ثروت و توانمندی در مسائل اقتصادی بخوانید. این ختم برای دست یافتن به ثروت و رفع مشکلات مالی است.

برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند ختم سوره‌های قرآنی فقط برای حاجات معنوی هستند یا فقط برای حاجات مادی هستند، با عمل به توصیه‌های معتبر ائمه اطهار (ع) می‌توان با ختم سوره‌های قرآنی هم به حاجات مادی و هم حاجات معنوی رسید. لازمه چنین توفیقی، پیروی از دستورات ائمه در چگونگی انجام ختم‌هاست. این ختم سوره کوثر (روز چهارشنبه) از ختم‌های معتبری است که برای سوره کوثر بیان شده است.

سایر شیوه‌های ختم سوره کوثر و پاداش آن‌ها

هر سوره از سوره قرآن را می‌توان در حد وسع و توانمندی ختم کرد. این بدین معناست که قرائت قرآن به هر میزان که در توانایی‌های قاری آن باشد موجب توفیقات می‌شود. طبق گفته پیامبر اکرم (ص) حتی نگاه کردن به خط قرآن نیز ثواب دارد. اما ختم کردن قرآن شیوه‌ای است که به توصیه ائمه است و اگر به طور کامل و صحیح انجام شود باعث می‌شود خواصی که برای آن ذکر شده است نیز حاصل شود. برخی از این ختم‌های سوره سوره کوثر را ذکر می‌کنیم:

۱. زیارت پیامبر اکرم (ص) در خواب

زیارت روی مبارک حضرت محمد (ص) آرزویی است که دیگر در این زمان حاصل نخواهد شد، اما طبق حدیثی که از خود این بزرگوار به جای مانده است می‌توان به قرائت سوره مبارکه کوثر روی مبارک پیامبر اسلام (ص) را در خواب مشاهده کرد. ایشان فرمودند: «هر کس سوره کوثر را در شب جمعه ۱۰۰ مرتبه تلاوت نماید رسول خدا را درخواب خواهد دید.»

مژده دیدار با نبی اکرم (ص) در خواب را امام صادق (ع) نیز داده‌اند. در حدیثی که از ایشان به دست ما رسیده است می‌خوانیم: «هر کس سوره کوثر را در شب جمعه پس از نمازی که در نیمه شب می‌خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید.»

۲. دور کردن افراد

گاهی برای هر شخصی پیش می‌آید که از ملاقات با شخصی یا از دیده شدن توسط فردی که به سراغش می‌آید حذر می‌کند. در این موارد گاهی یک ملاقات موجب مشکلاتی می‌شود که پشیمانی در پی دارد. یکی از خواص ختم سوره کوثر این است که می‌توان به وسیله آن افراد را از خود دور کرد. در این باره نقل قولی وارد شده است که: «اگر بخواهی کسی را از خود دور کنی ۹ مرتبه سوره کوثر را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود راه کج می‌کند و می‌رود.»

ثواب خواندن سوره کوثر

قرائت سوره‌های قرآن همیشه باعث رخ دادن اتفاق‌های دنیوی نمی‌شود. گاهی قرائت سوره از قرآن تبدیل به ثوابی می‌شود که در دنیای آخرت دست گیر انسان می‌شود. خواندن قرآن از بهترین راه‌های جمع کردن ره توشه آخرت است. قرائت سوره کوثر نیز ثواب بسیاری دارد، این دو حدیث در این باره هستند:

حضرت محمد (ص) فرمودند: 
«هر کس سوره کوثر را قرائت کند خداوند از آب نهر‌های بهشتی به او می‌نوشاند و پاداش او به‌اندازه تمام قربانی‌های روز عید قربان است.»

امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: 
«کسی که سوره کوثر را در نماز‌های واجب و مستحب خود بخواند خدا او را در روز قیامت از کوثر سیراب می‌کند و جایگاهش در کنار پیامبر (ص) خواهد بود.»

متن و ترجمه سوره کوثر

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
إِنَّآ أَعْطَیْنَـکَ الکَوْثَرَ (۱) 
به یقین ما به تو کوثر (و خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. (۱)
فَصَلِّ لِرَبِّکَ و انْحَرْ (۲) 
پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. (۲)
إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأَبْـتَـرُ (۳)
(و بدان) دشمن تو به یقین ابتر و بریده نسل است. (۳)
شما از ثواب این سوره چه اطلاعات دیگری دارید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در انتهای این مطلب در قسمت”ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.
محمد میرلوحی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا