توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه ماهی تیلاپیا رژیمی خوشمزه

طرز تهیه ماهی تیلاپیا بسیار ساده است. اگر این غذا در فر طبخ شود، یک غذای رژیمی به حساب می‌آید. طبخ این ماهی با ادویه جات خاص به شما کمک می‌کند تا یک غذای سالم و سریع تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی تیلاپیا رژیمی

سیرافی ها | سرویس آشپزی – آیا همه انواع ماهی‌ها از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و باید مورد استفاده قرار گیرند؟ ماهی تیلاپیا گونه‌ای از ماهی‌های آب شیرین و بومی کشور‌های آفریقایی است، ولی امروزه در همه مناطق دنیا شناخته شده و در کشور‌های زیادی پرورش داده می‌شود. این ماهی نسبت به ماهی‌های دیگر ارزان‌تر است و طعم و مزه خوبی دارد. در ادامه با روش تهیه این ماهی محبوب در آمریکا آشنا می‌شوید.

طرز تهیه ماهی تیلاپیا رژیمی در فر

مواد لازم
ماهی تیلاپیا 1 عدد
کره 2-3 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
پاپریکا 1/8 قاشق چایخوری
زنجبیل 2 قاشق چایخوری
پودر سیر 1.5 قاشق چایخوری
ارگانو 1/2 قاشق چایخوری
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

  1. ابتدا ماهی را پاک کرده، بشویید و استخوان آن را جدا کنید تا به صورت فیله درآید.

     ماهی تیلاپیا

  2. فیله‌های ماهی را در پلاستیک قرار دهید، درب آن را محکم بسته و یک شب در یخچال نگه دارید. اگر زمان کافی ندارید، پلاستیک حاوی فیله‌های ماهی را در کاسه‌ای قرار دهید، روی آن آب یخ بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در آب سرد بماند.

    قرار دادن فیله ها در پلاستیک

  3. فر را روی حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۴ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.
  4. کف ظرف پیرکسی که قرار است ماهی را در آن طبخ کنید با مقداری کره چرب کنید.
  5. ماهی‌ها را از یخچال خارج کرده و با دستمال مخصوص آشپزی خشک کنید.

    خشک کردن ماهی ها

  6. فیله‌های ماهی را داخل ظرف پیرکس بچینید.

    قرار دادن فیله ها در ظرف

  7. فیله‌های ماهی را مزه دار کنید: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری کره ذوب شده را با ۲ قاشق چایخوری زنجبیل، ۱/۵ قاشق چایخوری پودر سیر، ۱/۲ قاشق چایخوری ارگانو، ۱/۸ قاشق چایخوری پاپریکا و ۱ قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و مخلوط حاصل را روی فیله‌ها بمالید.
  8. ظرف حاوی ماهی را بدون بستن درب آن، در فری که از قبل گرم شده قرار دهید. اجازه دهید ماهی ۷ الی ۱۲ دقیقه بپزد. همچنین می‌توانید درب ظرف را با فویل ببندید و حدود ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا بپزید.

    قرار دادن ماهی در فر

  9. اجازه دهید ماهی ۷ الی ۱۲ دقیقه بپزد. همچنین می‌توانید درب ظرف را با فویل ببندید و حدود ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا بپزید.

    طرز تهیه ماهی تیلاپیا رژیمی در فر

  10. ماهی تیلاپیا را پس از پختن، از فر خارج کرده و اجازه دهید ۲ دقیقه بماند، سپس با برنج و سبزیجات پخته میل کنید.
طرز تهیه ماهی تیلاپیا رژیمی در فر

ماهی تیلاپیا چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماهی تیلاپیا نوعی ماهی پرطرفدار است که موقع خوردن آن بوی ماهی، احساس نمی‌شود و به همین دلیل حتی در میان کودکان نیز محبوب است. این ماهی را می‌توان به صورت سرخ شده، سوخاری، در مایکروفر یا در فر درست کرد، ولی روش رژیمی و سالم‌تر برای تهیه آن، استفاده از فر است. در این روش دیگر نیازی به استفاده از روغن فراوان برای سرخ کردن نیست و شما می‌توانید از روش سالمی برای طبخ ماهی استفاده کنید. 

 ماهی تیلاپیا
امروزه ماهی تیلاپیا بیشتر به صورت پرورشی در بازار عرضه می‌شود و نوع طبیعی آن به سادگی یافت نمی‌شود. چین، بزرگ‌ترین کشور پرورش دهنده‌ی تیلاپیا در دنیاست که محصولات آن به سایر کشور‌ها صادر می‌شود. با افزایش تقاضا برای مصرف این ماهی، روش‌هایی برای پرورش آن استفاده می‌شود که مقرون به صرفه باشند و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار گیرند. گزارش‌های ارائه شده درباره چگونگی پرورش این ماهی در چین بسیار نگران کننده است، طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند باید از خوردن آن پرهیز شود. زیرا گزارش‌ها حاکی از آن است که در این ماهی، استاندارد‌های سلامت گوشت رعایت نشده و گوشت آن آلوه به مواد شیمیایی و نگهدارنده‌های مضر برای سلامتی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.


به نظر شما بهترین روش طبخ این ماهی چگونه است؟ تجربیات آشپزی خود را در انتهای این صفحه در قسمت”ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذراید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا