توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی عمومیمشاوره خانواده

روانشناسی قهر مردان؛ چرا مردان قهر می‌کنند؟

روانشناسی قهر مردان کار ساده‌ای نیست، اما به طور کلی می‌توان گفت که افراد و از جمله مردان، برای رسیدن به آنچه که می‌خواهند، از قهر کردن به عنوان ابزاری سودجویانه استفاده می‌کنند.

روانشناسی قهر مردان

سیرافی ها| سرویس روانشناسی – قهر کردن به معنای عصبانیت یا ناراحتی درباره موضوعی است که به دلایلی از صحبت درباره آن امتناع می‌کنیم. افراد به دلایل ظاهرا مشخصی قهر می‌کنند؛ گاهی، چون برای آن‌ها وقت کافی نداریم، یا زمانی که با آن‌ها به یک میهمانی نرفته‌ایم و غیره. اما گاهی دلیل اصلی قهر کردن این است که می‌خواهیم مهربانی و توجه دیگری را دریافت کنیم. مخصوصا مردان از آنجا که از کودکی یاد گرفته‌اند احساساتشان را نشان ندهند، قهر کردن را ابزاری برای بیان ناراحتی یا کنترل اوضاع می‌بینند. اما واقعا روانشناسی قهر مردان چیست؟ به خواندن ادامه دهید تا پاسخ این پرسش را بررسی کنیم.

روانشناسی قهر مردان

مقاله‌ای می‌خواندم با عنوان «برخورد با رفتار قهرآمیز» که توسط الینور شکیبا نوشته شده بود. افرادی که قهر می‌کنند، در واقع در حال سو استفاده‌ی عاطفی از اطرافیانشان هستند، آن‌ها برای مدتی خاموش می‌مانند و هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کنند. یکی از دلایلی که مردان قهر می‌کنند این است که آنچه که می‌خواهند را به دست نیاورده‌اند. برخی در چنین شرایطی عصبانی می‌شوند و با ابراز خشم خود اقدام به جلب توجه می‌کنند. در واقع کسی که قهر می‌کند، در ارتباط خود صادق نیست و به دنبال راهی برای شکوه و شکایت است.

به گفته‌ی الینور شکیبا، افراد تظاهر می‌کنند که در سکوت رنج می‌برند، اما آن‌ها درواقع درحال ابراز خشمشان هستند. روانشناسی قهر مردان می‌گوید که آن‌ها گاهی بدون هیچ دلیل خاصی قهر می‌کنند تا تنها توجه شما را به خود جلب کنند و به دنبال دریافت محبت هستند. آن‌ها سکوت می‌کنند و از برقراری ارتباط خودداری می‌کنند چرا که می‌خواهند این پیام را برسانند که «من حالم بدتر از آن است که حوصله‌ی این کار را داشته باشم، من ناراحت یا خشمگین هستم».

قهر کردن زن و شوهر

علت قهر کردن مردان 

سوزان مور در مقاله‌ای به نام «سندروم قهر مردان» بر روانشناسی قهر مردان کار کرد. او اظهار داشت که مردان در کودکی، قهر می‌کردند چرا که پس از آن رفتار مادرشان با آن‌ها بهتر می‌شد؛ و حالا می‌خواهند که شریک زندگیشان نیز بی قید و شرط آن‌ها را دوست بدارد. در ادامه او عنوان می‌کند: «شما می‌خواهید دوست داشته شوید و به شما گوش دهند، می‌خواهید احساس نزدیکی کنید و عزیز دردانه‌ی شریک زندگیتان باشید؛ بنابراین با قهر کردن از او می‌خواهید به روشی که شما می‌پسندید، با شما مهربانی کند. شما دوست دارید، هر آنچه که می‌خواهید به شما داده شود و همسرتان همیشه مراقب باشد کاری نکند که شما ناراحت شوید. اما بدانید این زندگی را به جهنم تبدیل می‌کند».
روانشناسی قهر مردان و زنان

روانشناسی قهر مردان در مورد علل قهر مردان می‌گوید:

  • مردان می‌توانند شبیه به یک کودک شوند و فقط عشق و دوست داشته شدن توسط اطرافیانشان را طلب کنند.
  • گاهی مردان به علت احساس تنهایی کردن، قهر می‌کنند. در واقع می‌خواهند شنیده شوند و هنگامی که دچار مشکل می‌شوند از آنها مراقبت شود.
  • برخی به این خاطر که در کودکی با قهر کردن به نتیجه می‌رسیدند، قهر می‌کنند.
  • می‌خواهند همیشه به آن‌ها این احساس را بدهید که در زندگیتان جایگاه خاصی دارند.

 

کلام آخر

بر اساس تحقیق من درباره روانشناسی قهر مردان، این رفتار یک عمل پرخاشگرانه و منفعل است. هرکسی می‌تواند از صحنه فرار و قهر کند. همانطور که در بالا اشاره شد، روانشناسان چند دلیل برای این کار بیان کرده‌اند: احساس نادیده گرفته شدن، شرم و خجالت و غیره. همسر یا پارتنر شما به دنبال توجه شماست تا احساس خوبی پیدا کند. رفتار با افرادی که قهر می‌کنند ساده نیست، فقط کافیست برخی روش‌های آن را یاد بگیرید.


نظر شما در مورد قهر کردن مردان چیست؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش “ارسال نظر” در پایین همین صفحه برای ما ارسال کنید تا ما آن را با سایر کاربران سیرافی ها به اشتراک بگذاریم.

برگرفته از: Psychology behind Sulking

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا