توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید غذاها

آشنایی با ۱۰ مورد از خواص هسته خرما؛‌ از دفع سنگ کلیه تا درمان دیابت

خواص هسته خرما شامل تنظیم قندخون، تقویت سیستم ایمنی بدن و آرامش اعصاب، درمان آبریزش چشم و افزایش قدرت دید، درمان اسهال و کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه می‌شود. روغن هسته خرما نیز در درمان ریزش مو، سلامت پوست و بهبود زخم معده استفاده می‌شود.

سیرافی ها| سرویس سلامت – خرما میوه بی‌نظیری است که علاوه بر خواص مفید خود میوه و ارزش غذایی زیاد آن، هسته آن نیز در بسیاری موارد همانند دارو عمل می‌کند و در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌هایی مانند قطع آبریزش چشم، دفع سنگ کلیه، بهبود زخم‌های سطحی و… استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی خواص هسته خرما و مزایای استفاده از روغن آن برای سلامتی پرداخته‌ایم.

خواص هسته خرما

۱- دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه

یکی از مهمترین خواص شناخته شده هسته خرما در طب سنتی استفاده از آن برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه است. به این منظور شما می‌توانید چند عدد هسته خرما را با هاون بکوبید تا پودر شود و آن را با یک لیوان آب بجوشانید تا زمانی که نصف آب لیوان باقی بماند.
جوشانده را صاف کرده و روزی دو مرتبه صبح و شب با شکم خالی میل کنید. هسته خرما دارای چند ترکیب دارویی است که یکی از آن‌ها شبیه کورتن عمل می‌کند و برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه، التهاب و امراض عفونی در طب سنتی استفاده می‌شود. هسته خرما خاصیت سنگ‌شکن دارد و از طریق شکستن و خرد کردن سنگ، به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. برای کسب نتیجه لازم است چند روز این کار را ادامه دهید.

۲- تقویت بینایی و درمان آبریزش چشم

درمان آبریزش چشم ناشی از حساسیت به نور، حساسیت‌های فصلی و حساسیت‌های دارویی از خواص هسته خرما است. همچنین استفاده از سرمه تهیه شده از هسته خرما همانند خواص خرما به تقویت بینایی کمک می‌کند. ابتدا چند هسته خرما را با هاون بکوبید تا کاملا پودر شود. سپس آن‌ها را با یک لیوان آب بجوشانید و سپس صاف کرده، با آب آن چشم‌ها را شستشو دهید.

۳- تسکین دندان درد

استفاده از هسته خرما و قرار دادن پودر آن روی دندانی که درد می‌کند در تسکین دندان درد موثر است.

۴- بهبود زخم‌های سطحی

التیام سریع‌تر جای زخم از کاربرد‌های درمانی هسته خرما است. به این منظور ابتدا هسته خرما را بسوزانید و بعد از اینکه سرد شد، آن را در هاون سنگی بکوبید و پودر آن در محل زخم بگذارید.

۵- تنظیم قند خون و درمان دیابت

یکی از مهمترین خواص درمانی هسته خرما، استفاده از آن برای درمان دیابت و کنترل قند خون است. به این منظور ابتدا تعدادی هسته خرما را آب ولرم بشویید و به مدت ۱۰ روز آن‌ها را در پارچه‌ای تمیز ریخته و در محیطی سایه آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. سپس هسته‌های خرما را داخل فر قرار دهید تا بسوزند و رنگ آن‌ها به قهوه‌ای تیره تغییر کند. 
بعد از سرد شدن، هسته‌های خرما ار آسیاب کنید و آن‌ها را در ظرفی دربسته قرار دهید. هر روز یک قاشق از هسته خرما را با یک لیوان آب دم کرده و دو بار در روز از این دمنوش میل کنید.

۶- تسکین درد‌های مفصلی

استفاده از بخور هسته خرما به تسکین درد‌های مفصلی و استخوانی کمک می‌کند. همچنین خوردن هسته خرما به صورت حریره یا اضافه کردن آن به غذا، به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار مانند آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامین‌های A، B و ویتامین E  برای تقویت استخوان‌ها و کمک به مبتلایان به بیماری‌های روماتیسمی مفید است.

۷- درمان اسهال مزمن

برای استفاده از خواص هسته خرما برای درمان اسهال مزمن میتوانید با پودر هسته خرما حریره تهیه کنید و به فرد بیمار بدهید. هسته خرما خاصیت ضدعفونی کنندگی زیادی دارد و به از بین بردن باکتری‌های مضر و بیماریزای دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۸- بازگشت رحم به جای اولیه بعد از زایمان

علاوه بر فواید بیشمار خوردن خرما برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، استفاده از بخور هسته خرما به دلیل خاصیت انقباضی آن، به بازگشت سریعتر رحم به جای اولیه خود بعد از زایمان کمک می‌کند. همچنین خوردن هسته خرما به صورت دمنوش یا ریختن پودر آن در غذا در افزایش شیر مادران شیرده موثر است.

۹- تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت اعصاب

هسته خرما سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و به دلیل مواد معدنی بیشماری که دارد در تقویت سیستم ایمنی بدن و آرامش اعصاب تاثیر دارد. ارزش غذایی خرما و هسته آن باعث شده است که این میوه یک منبع غذایی ارشمند محسوب شود.

۱۰- افزایش میزان تستوسترون

ترکیبات شیمیایی موجود در هسته خرما مانند روی، اسید پالمیتیک و لینولئیک بر افزایش هورمون تستوسترون و سلول‌های جنسی موثر است.

مزایای روغن هسته خرما

علاوه بر مزایای فراوان هسته خرما، استفاده از روغن گرفته شده از آن نیز خواص درمانی زیادی دارد. روغن هسته خرما عمدتا از تری گلیسیرید چرب تشکیل شده که حدود ۸۰ درصد چربی‌های اشباع و ۲۰ درصد چربی‌های اشباع نشده دارد. مهمترین مزایای استفاده از روغن هسته خرما عبارتند از:

خواص هسته خرما و روغن تهیه شده از آن چیست
۱. تقویت مو و درمان ریزش مو

روغن هسته خرما به تقویت موها، افزایش رشد مژه و ابرو کمک می‌کند و برای پیشگیری و درمان ریزش مو مفید است. جالب است بدانید امروزه در برخی محصولات بهداشتی و آرایشی از روغن هسته خرما استفاده می‌شود.

۲. درمان زخم معده

همانطور که گفته شد هسته خرما خاصیت ضدعفونی کنندگی و درمانی دارد و استفاده از روغن گرفته شده از آن به سلامت دستگاه گوارش و درمان زخم معده کمک می‌کند.

۳. نرم شدن پوست

روغن هسته خرما درای ویتامین‌ای است و استفاده از آن به نرم شدن و سلامت پوست کمک می‌کند و در کاهش چین و چروک و پیشگیری از پیری پوست مفید است.

۴. سلامت قلب

میزان کلسترول موجود درروغن هسته خرما بسیار کم است ضمن آنکه این روغن حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت است و از این رو استفاده از آن برای بیماران قلبی عروقی توصیه می‌شود. روغن هسته خرما در برابر اکسیداسیون در دما‌های پخت و پز بالا مقاوم است و روغن مناسبی برای تهیه غذا‌های سرخ کردنی محسوب می‌شود.

۵. تقویت دید

همانند خود هسته خرما، استفاده از روغن تهیه شده از آن نیز به دلیل دارا بود ویتامین A، در تقویت بینایی و افزایش قدرت دید مفید است.

جالب است بدانید مقالات علمی متعددی درباره کاربرد‌های هسته خرما در تغذیه و علوم کشاورزی وجود دارد، به طوری‌که پیشنهاد شده است، هسته خرما را به عنوان منبع جایگزین فیبرهای غذایی به جای سبوس گندم در تولید نان استفاده کنند و نشان دادند که هسته خرما می‌تواند منبع با ارزشی برای دریافت فیبر‌های غذایی باشد. همچنین امروزه از هسته خرما در بسیاری کشور‌ها برای تغذیه دام و جوجه‌های گوشتی استفاده می‌شود و صادرات این محصول جایگاه ویژه‌ای در آینده خواهد داشت.

شما چه موارد دیگری از خواص هسته خرما و روغن آن می‌شناسید. اطلاعات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا