توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی های شهریروندهای اداری

نحوه محاسبه عیدی و سنوات 98

یکی از مسائل حائز اهمیتی که توسط کارمندان، کارگران و البته کارفرمایان در ماه های پایانی هر سال دنبال می شود، نحوه محاسبه عیدی و سنوات سالی است که به پایان می رسد.

یکی از مسائل حائز اهمیتی که توسط کارمندان، کارگران و البته کارفرمایان در ماه های پایانی هر سال دنبال می شود، نحوه محاسبه عیدی و سنوات سالی است که به پایان می رسد. طبق قانون عیدی سنوات سال ۹۸ و البته هر سال دیگری، به مبلغ حقوق پایه بستگی دارد و در تناسب با آن پرداخت می شود.

طبق چیزی که اعلام شده و در سال های پیش نیز اجرایی گشته است، حداقل عیدی کارگران و کارکنان باید دو برابر حداقل حقوق پایه باشد و حداکثر آن نیز می تواند سه برابر حقوق پایه باشد، به شرطی که از سقف مصوب بیشتر نگردد. طبق همین فرمول عیدی کارمندان ۹۸ نیز محاسبه خواهد شد.

مبنای محاسبه عیدی و پاداش ۹۸

طبق قانون کار، مبنای محاسبه عیدی و پاداش ۹۸، حقوق پایه کارگران و کارمندان و … است. به این صورت که برای محاسبه عیدی ۹۸، مزد شصت روز آخر به عنوان پایه در نظر گرفته خواهد شد. از طرفی دیگر مبلغ عیدی و پاداش ۹۸، نباید از۹۰ روز دستمزد پرداختی به کارگران و کارکنان تجاوز کند.

در صورتی که دو برابر حقوق پایه، به مبلغی بیش از سه برابر حداقل حقوق، منجر شد؛ باید از فرمول زیر برای محاسبه عیدی استفاده شود:

در این صورت عیدی سال ۹۸ کارگران، معادل ۳ برابر حداقل پایه حقوق، تقسیم بر ۳۶۵ برابر روزهای کارکرد خواهد بود.

عیدی و پاداش کارکنان کمتر از یکسال کار

اما فرمول محاسبه عیدی و سنوات کارکنان یا کارگران یک واحد کسب و کار، که کمتر از یک سال در آن واحد مشغول به کار بوده باشند، چگونه است؟

عیدی و سنوات این عده بر اساس دستمزد ۶۰ روز ایشان و در تناسب با تعداد روزهایی که مشغول به کار بوده اند، تعیین خواهد شد. همین طور مبلغ پرداختی برای این عده نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده، بیشتر شود.

با این حساب عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی ۹۸ معادل حداقل عیدی ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان و حداکثر عیدی کارکنان نیز معادل ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان خواهد بود. این اعداد پس از اعلام هیئت وزیران، به صورت دقیق تر و قطعی تر در جدول عیدی سال ۹۸ اعلام خواهد شد.

محاسبه سنوات در سال ۹۸

فرمول محاسبه سنوات در سال ۹۸ به این صورت است که کارفرما باید به هر یک از کارگران و کارکنان خود، به ازای یک سال کار، معادل آخرین حقوق پرداختی، سنوات پرداخت نماید. به زبانی ساده تر سنوات در سال ۹۸، معادل یک ماه حقوق برابر با آخرین حقوق پرداختی به کارگران و کارکنان خواهد بود.

زمان پرداخت عیدی ۹۸ کارگران

طبق روال هر سال زمان پرداخت عیدی ۹۸ کارگران و کارکنان، به همراه واریز حقوق بهمن ماه خواهد بود. (البته این منوط به توان کارفرما برای پرداخت به موقع حقوق، عیدی و پاداش خواهد بود.)

همین طور واریز عیدی و پاداش مستمری بگیران لشکری و کشوری همراه با واریز حقوق بهمن ماه ۹۸ ایشان خواهد بود. به علاوه مبلغ عیدی سال ۹۸ تامین اجتماعی نیز همراه با واریز حقوق بهمن ۹۸ انجام می پذیرد.

نحوه محاسبه عیدی و پاداش سال ۹۹

مبلغ عیدی سال ۹۹ طبق فرمول محاسبه ای که در بالا آوردیم، حداقل ۳ میلیون و ۳۳ هزار و ۷۶۲ تومان خواهد بود. همچنین حداکثر عیدی سال ۹۹ نیز با مبلغ ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۳ تومان برابری خواهد کرد.

تذکر: توجه داشته باشید که سقف عیدی ۹۸ با توجه به میزان کارکرد و حداقل حقوق کارکنان به ایشان تعلق می گیرد و تعداد ماه های کارکرد روی آن تاثیر خطی و مستقیم دارد.

بنابراین می توان گفت که مبنای اصلی پرداخت عیدی سنوات سال ۹۸، حقوق پایه کارگران و کارکنان خواهد بود و کارفرمایان مبلغ عیدی سنوات را بر این پایه محاسبه و پرداخت می کنند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا