تازه های روانشناسیمشاوره خانواده

انگیزه دادن به افراد افسرده با این 9 راهکار عالی

به طور معمول، همه ما با مشکل افسردگی خود، دوستان یا سایر اعضای فامیل در طول دوره زندگی مواجه بوده‌ایم.

به طور معمول، همه ما با مشکل افسردگی خود، دوستان یا سایر اعضای فامیل در طول دوره زندگی مواجه بوده‌ایم. افسردگی بسته به شدت و منشأ آن می‌تواند وضعیت دشواری برای افراد باشد و تشخیص آن تا حدودی نیز مشکل است؛ چراکه فرد افسرده معمولاً از اجتماع فاصله می‌گیرد. با این حال از جمله شایع‌ترین علائم افسردگی می‌توان به اختلال خواب، اجتناب از کارهای مورد علاقه پیشین، انگیزه نداشتن برای انجام کارها، مواجهه با مشکل در ایجاد انگیزه برای انجام وظایف محوله یا سایر فعالیت‌های تفریحی و … اشاره کرد. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۳ گام مؤثر برای انگیزه دادن به افراد افسرده را بررسی کرده و در ادامه ۹ نکته کاربردی برای ایجاد انگیزه در هنگام مواجهه با افسردگی بیان کنیم.

انگیزه دادن به افراد افسرده

گام اول – در مورد افسردگی مطالعه کنید

اولین گام برای انگیزه دادن به افراد افسرده این است که در مورد مسئله افسردگی و همچنین تمایل فرد افسرده به عقب‌نشینی، سکون و عدم فعالیت را مطالعه کنید. به علاوه، می‌توانید رابطه خود را با فرد مورد نظر ارزیابی کنید، به نوع تعامل خود با او در زمان‌های گذشته فکر کنید و ببینید که به چه روشی می‌توانید به فرد مورد نظرتان انگیزه دهید. در حقیقت، با انجام این کار می‌توانید تأثیر فرد مذکور را روی خودتان بررسی کرده و از این موضوع برای آگاهی از نحوه انگیزه‌دهی به او کمک بگیرید.

به عبارت دیگر، برای مثال اگر دوست افسرده شما معمولاً به پیشنهاد‌هایتان پاسخ مثبت داده و از آن‌ها انرژی مثبت دریافت می‌کند، به احتمال زیاد تشویق کلامی در وضعیت فعلی می‌تواند او را از افسردگی برهاند! با این حال اگر دوستتان در مواجهه با چنین پیشنهاداتی اذیت می‌شود، بیشتر بر انجام فعالیت‌های مثبت تمرکز کنید و خیلی روی روش‌های تشویق کلامی برای انگیزه دهی اصرار نکنید.

گام دوم – با کمک یکدیگر، کاری انجام دهید

مرحله دوم برای انگیزه دادن به افراد افسرده این است که در کنارشان باشید. برای این منظور، اگر فرد افسرده دوست شماست، می‌توانید به او کمک کنید تا محیط خانه‌ای زیبا و دلپذیر داشته باشد. همچنین راه‌حل‌هایی مانند عوض کردن هوای خانه، اتاق، کمک کردن در کارهای خانه و … از جمله نکات ریز اما مؤثری هستند که می‌توانند در انگیزه دادن به دوستتان کمک‌کننده باشند.

به علاوه، اگر فرد افسرده عضوی از خانواده‌تان بوده و با شما زندگی می‌کند، برای انگیزه دادن به او می‌توانید راهکارهایی مانند کمک به فرد در انجام کارهای شخصی، انجام فعالیت‌های ورزشی با یکدیگر، تماشای فیلم و … را امتحان کنید. البته همواره به خاطر داشته باشد که به طور معمول فرد افسرده تمایلی به انجام این کارها نخواهد داشت. با این حال، درگیر شدن کوتاه‌مدت ذهن، جسم و بیرون آمدن از حال و هوای افسردگی برای مدت کوتاهی نیز می‌تواند در انگیزه‌دهی و بهبود مشکل افسردگی او کمک‌کننده باشد.

همچنین می‌توانید در صورت لزوم به سخنان او گوش دهید تا در مورد مشکلاتش صحبت کند. در حقیقت، احساس داشتن همدل، همراه و شخصی در کنار فرد می‌تواند بخشی از بار افسردگی او را تسکین دهد. در این صورت فرد افسرده احساس انرژی و توانایی بیشتری برای بلند شدن داشته و انگیزه لازم برای انجام کارها خواهد داشت.

title%

گام سوم – او را به بیرون از منزل ببرید

گام سوم برای انگیزه دادن به افراد افسرده، دور کردن آن‌ها از تختخواب و انزواطلبی است. برای این منظور می‌توانید فرد مورد نظر را به بیرون از منزل ببرید. اگر در یک خانه زندگی می‌کنید، او را تشویق کنید تا از تختخواب دل کَنده و با شما به پیاده‌روی بیاید.

اگر فرد افسرده دوست شماست، به منزل او رفته و با هم به پیاده‌روی بروید. توجه داشته باشید که اگر درخواست خود را تلفنی با دوستتان مطرح کنید، به احتمال زیاد او درخواست شما را برای بیرون رفتن رد می‌کند. بنابراین سعی کنید تا برای وادار کردن او به پذیرفتن پیشنهاد پیاده‌روی به منزلش بروید! همچنین می‌توانید با هم به ساحل بروید، بنشینید و دریا را تماشا کنید یا با ماشین شخصی به دیدن مناطق زیبای اطراف شهر بروید.

در حقیقت، هدف از انجام تمامی کارهای مذکور تشویق فرد افسرده به درگیر شدن با فعالیت‌ها و بهبود انگیزه در او است. نکته مهم در مورد ایجاد انگیزه در فرد این است که نباید برای پذیرفتن پیشنهاد‌هایتان بیش از حد او را تحت فشار قرار داده یا عصبانی شوید. بنابراین در ادامه ۹ نکته کاربردی و کلیدی برای دوری از افسردگی و همچنین انگیزه دادن به افراد افسرده را تشریح می‌کنیم.

title%

نکته: اگر فرد مورد نظرتان علائم افسردگی شدید داشته و گمان می‌کنید که توانایی بهبود اوضاع را ندارید، حتماً به روانشناس مراجعه نمایید.

۹ نکته کاربردی برای انگیزه دادن به افراد افسرده

۱. دل کندن از رختخواب و لباس‌ های خواب!

ساده‌ترین راه برای پیشگیری از افسردگی، مقابله با آن یا انگیزه دادن به افراد افسرده، شروع کردن یک روز خوب است. بنابراین برای شروع یک روز خوب سعی کنید تا با انرژی مثبت از تختخواب جدا شده، به توانایی‌های خود ایمان داشته و بدانید که بزرگ‌ترین کارها با قدم‌های کوچک شروع می‌شوند.

title%

۲. پیاده‌ روی کردن

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، ورزش کردن و پیاده‌روی موجب افزایش سطح هورمون اندورفین در بدن شده و این امر از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. بنابراین سعی کنید تا ۵ روز در هفته و در طول روز حداقل ۳۵ دقیقه ورزش کنید؛ چراکه این موضوع می‌تواند علائم افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش دهد.

۳. دریافت باکتری‌های مفید برای بدن!

تحقیقات نشان داده‌اند که نوع خاصی از باکتری‌های موجود در برخی مواد غذایی و خاک برای بدن انسان مفید بوده، منجر به تولید هورمون سروتونین می‌شوند و این موضوع می‌تواند از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند. برای مثال، باکتری‌های موجود در برخی مواد غذایی تخمیر شده مانند ماست می‌توانند با کاهش اضطراب و بهبود علائم افسردگی در افراد باعث افزایش انگیزه در آنان شوند.

۴. زیاده روی نکردن

برای ایجاد انگیزه در افراد افسرده یا افزایش انگیزه خودتان، لازم است تا در صورت دستیابی به اهداف هر چند کوچک یا حتی انجام کارهای کوچک به خود تبریک بگویید. در واقع، این موضوع به بهبود اعتماد به نفس و افزایش انگیزه کمک می‌کند. بنابراین تند نرفته و در رسیدن به اهداف عجله نکنید.

۵. از منفی نگری اجتناب کردن

همواره به خاطر داشته باشید که مغز شما به تمامی افکارتان واکنش نشان می‌دهد. بنابراین برای دوری از افسردگی یا از دست دادن انگیزه خودتان، نیاز است تا از افکار منفی، خواندن اخبار منفی، معاشرت با افراد منفی نگر و … دوری کنید. در عوض سعی کنید تا مثبت اندیش بوده و دوستانی پرتلاش، موفق و با انگیزه داشته باشید.

title%

۶. برنامه‌ ریزی کردن

هدف‌گذاری در زندگی و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌، از جمله دیگر عواملی هستند که موجب انگیزه دادن به افراد افسرده می‌شوند. در حقیقت، داشتن برنامه‌ای روزانه برای رسیدن به هدف مورد نظر، نوشتن کارها، انجام هر یک از کارهای روزانه، احساس نزدیک شدن به هدف و … همگی عواملی هستند که موجب دوری از افسردگی و افزایش انگیزه در افراد می‌شوند.

۷. داشتن روابط اجتماعی مثبت

همان‌طور که اشاره شد، ایجاد روابط مثبت با دیگران، موجب بهبود علائم احتمالی افسردگی می‌شود. بنابراین برای افزایش انگیزه، بهبود افسردگی و مثبت اندیشی، تلاش کنید تا با افراد مثبت‌نگر در ارتباط بوده، کارهای داوطلبانه انجام دهید و به دیگران کمک کنید. در این صورت انگیزه کافی برای بیرون آمدن از تختخواب و ترک خانه را در روز بعد خواهید داشت.

title%

۸. فردی برای حمایت از خود در کنارتان داشته باشید

برای بیرون آمدن از حالت افسردگی یا افزایش انگیزه، نیاز است تا افرادی در کنارتان باشند. در حقیقت، این افراد در صورت کاهش انگیزه یا درگیر شدنتان با حالات افسردگی، می‌توانند از شما حمایت کنند. به همین دلیل باید دقت داشته باشید تا افرادی را انتخاب کنید که با آن‌ها راحت صحبت کرده، آن‌ها توانایی تشویقتان را داشته و بتوانند در بهبود انگیزه شما کمک‌کننده باشند.

title%

۹. خواب کافی داشته باشید

به طور معمول، علائم افسردگی نمود عینی داشته و در برخی موارد موجب بروز اختلالات خواب در افراد می‌شوند. در حقیقت، افراد افسرده و بی‌انگیزه معمولاً خواب بیش از حد دارند یا بالعکس دچار بی‌خوابی می‌شوند. بنابراین برای دوری از افسردگی و بالا نگاه داشتن انگیزه خودتان سعی کنید تا روزانه در حدود ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله، به تشریح ۳ گام مهم برای انگیزه دادن به افراد افسرده پرداختیم و گفتیم که چگونه می‌توان با تکیه بر برخی نکات کاربردی با کاهش انگیزه ناشی از افسردگی مقابله کرد. نکته قابل توجه در بهبود علائم افسردگی و افزایش انگیزه این است که در رفتار و گفتارتان با افراد افسرده یا تلاش برای افزایش انگیزه خودتان ثبات داشته، صبر کنید و از این موضع خسته نشوید. در این صورت به تدریج می‌توانید تأثیر هر یک از راه‌کارهای مطرح شده در این مقاله را در خود یا اطرافیانتان ببینید.

نظر شما در مورد روش‌های بهبود انگیزه در افراد افسرده چیست؟ آیا تاکنون تجربه تلاش برای بالا بردن انگیزه خودتان را داشته‌اید؟ به نظر شما کدامیک از راهکارهای مذکور برای بهبود علائم افسردگی دوست یا اعضای خانواده‌تان مؤثر واقع می‌شوند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سیراف ، در میان بگذارید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم با ۵ راه حل فرار از روزمرگی نیز در انگیزه آشنا شوید و با این استفاده از آن‌ها، از بروز علائم افسردگی در خود جلوگیری کنید.

برروی تصویر کلیک کنید تا اپلیکیشن برای شما دانلود شود
نمایش بیشتر

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن