توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بهداشتبیماری ها و راه درمانسلامت

بهترین راه درمان خارش در خانه چیست؟

بهترین راه درمان خارش در خانه چیست؟

کرم های ریز کوچکی (Scabies)  هستند که به پوست نفوذ کرده و باعث خارش می شوند. افرادی که مبتلا به خارش هستند نیاز به درمان پزشکی دارند تا از شر کرم ها خلاص شوند. گاهی اوقات فرد در برابر درمان مقاومت میکند، بنابراین ممکن است بخواهید داروهای خانگی را نیز امتحان کنید. مردم همیشه باید قبل از تلاش برای درمان خارش، با پزشک خود مشورت کنند. همچنین برای برخی از درمان های پیشنهادی هیچ شواهد علمی یا پزشکی وجود ندارد.

شايعترين علائم خارش عبارتند از:

  • قرمز و تحریک شده پوست
  • تاول
  • خارش شدید، به خصوص در شب

همچنین ممکن است شخصی متوجه  موارد ذیل شود:

  • گزش های کوچک یا ضربه
  • مسیرهایی که در آن کرم ها به داخل پوست نفوذ کرده اند
  • زخم حاصل از خاراندن

 

۱۲ داروهای خانگی برای خارش

هر فردی که از درمان خانگی برای خارش استفاده میکند، در صورت عدم رفع مشکل یا بهبود علایم باید با پزشک خود مشورت نماید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای ممکن است به کاهش برخی از علائم خارش کمک کند. روغن درخت چای روغن اسانس شناخته شده است. در برخی از مطالعات وعده داده شده است که روغن چای در درمان خارش موثر است. با این وجود هنوز مطالعات بیشتری لازم است. روغن درخت چای می تواند به کاهش خارش ناشی از کرم، علاوه بر درمان های دیگر کمک کند. البته روغن بر روی تاول های عمیق درون پوست اثر گذار نیست.

بعضی از افراد به روغن درخت چای آلرژی دارند. افرادی که آلرژی دارند نباید از روغن درخت چای استفاده کنند و لازم است یک روش جایگزین پیدا کنند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به خاطر اثر آرام بخش آن بر آفتاب سوختگی و سایر بیماری های پوست شناخته شده است. آلوئه ورا معمولا برای استفاده با حداقل عوارض جانبی گزارش شده است. یک مطالعه کوچک نشان داده است که آلوئه ورا در درمان زخم ها موثر است. این در واقع، به عنوان یک دارو تجویزی به نام بنزیل بنزوات شناخته میشود. تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور کامل اثرات آلوئه ورا را در درمان خارش آزمایش کند.

نئم

نئم نوعی روغن است. این روغن را می توان در کرم و پماد موجود در اینترنت یافت. Neem دارای خواص ضد درد، ضد باکتری و ضد التهابی است. مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد نئم در درمان زخم ها و خارش موثر است زیرا باعث کشتن کرم ها می شود.

یک مطالعه اثرات نئم را در سگ ها مورد آزمایش قرار داد. اغلب سگ ها در عرض ۲ هفته پس از استفاده به موقع از شامپو حاوي نيم، از خارش بهبود یافتند. سگهایی که به طور کامل بهبود نیافتند، شاهد پیشرفتهای چشمگیری در کاهش تعداد کل کرم هایی که در پوست آنها قرار داشتند، بودند. مطالعات بیشتری برای تست اثربخشی نئم به عنوان درمان برای خارش در انسان مورد نیاز است.

روغن گل میخک

یک مطالعه تک نشان داد که روغن گل میخک در درمان زخم ها در یک گروه از خرگوش ها و خوک ها موثر بود. سایر روغن های آزمایش شده  مانند روغن گل میخک اثر نداشتند. باز هم، این مساله ای است که در مورد آن مطالعات بیشتری باید انجام شود تا به طور کامل آزمایش شود که آیا روغن گل میخک در کاهش خارشها موثر است یا خیر.

فلفل کایین

کپسایسین موجود در فلفل های کایین (مشابه فلفل قرمز)، برای کاهش درد و خارش مفید است. اثرات فلفل کایین در درمان  خارش اثبات نشده است. با این وجود، برخی معتقدند که این یک درمان مؤثر علیه کرم های ریز است. به رغم برخی اختلاف نظرها، برخی ادعا  به مفید بودن آن دارند.

طبق یک مطالعه، کپسایسین، ترکیباتی است که در فلفل کاین یافت می شود و هنگامی که به طور مستقیم اعمال می شود، موجب عدم تمرکز پوست میشود. این می تواند به کاهش درد و خارش ناشی از کرهای ریز کمک کند. قبل از استفاده از این محصولات با دکتر صحبت کنید.

زردچوبه

شواهد کمی از اثربخشی زردچوبه در درمان خارش حمایت می کند. با این حال، برخی از مردم ادعا می کنند که در کاهش علائم موثر است. رفع علائم، این آلودگی را متوقف نخواهد کرد و یا درمان نمی شود، بنابراین دیگر روش های درمان هنوز مورد نیاز است.

روی

روی درمان مستقیم خارش نیست. با این حال، مردم توصیه می کنند استفاده از روی برای کمک به مبارزه با عفونتهای ثانویه که ممکن است از زخم های باز پوست ناشی شود موثر باشد.

لباس ها را در آب گرم بشویید

اگرچه درمان مستقیمی برای عفونت نیست، فرد باید هر لباس، ملافه یا سایر پارچه هایی را که در صورت تماس با آنها یا پوستشان در معرض آلودگی قرار می گیرند شستشو دهد. این عمل کرم ها را مخفی می کند و به جلوگیری از گسترش آن به مناطق دیگر بدن و دیگر افراد کمک می کند.

بوراکس

بوراکس یا بورات سدیم در بهترین حالت بحث برانگیز است و بیشتر در مواد پاک کننده خانگی مانند لباسشویی استفاده می شود.

اگر چه بعضی از مردم ادعا می کنند که می توانند به درمان کرم های ریز کمک کنند، اما دیگران می پرسند که آیا استفاده از آن برای انسان ها امن است. این ماده نباید به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شود، اما برای از بین بردن آودگی ها و کرم ها ، ممکن است  استفاده از آن در لباس های شخصی موثر باشد.

سفید کننده

اگر چه ممکن است کرم ها را از بین ببرد، سفید کننده یک ماده شیمیایی خشن است و باید همیشه با رعایت دقیق و رژیم درمان شود.

همچنین می تواند به پوست، چشم ها و ریه ها آسیب برساند. باز هم باید فقط به عنوان یک محصول تمیزکاری استفاده شود و نباید با پوست تماس بگیرد.

وکیوم

به طور مشابه با شستشوی لباس ها، جارو کردن خانه،  آلودگی را که فرد را تحت تاثیر قرار داده است درمان نمی کند. با این حال، از بین بردن هر گونه کرم ریز که می تواند در پوشش کف وجود داشته باشد، باعث جلوگیری از گسترش آلودگی به افراد دیگر می شود.

سرکه سیب

در مورد سرکه سیب زیاد نوشته شده است و برخی معتقدند که ممکن است در درمان عفونت ها موثر باشد. با این وجود، شواهد کمی برای تایید این ادعاها وجود دارد.

عوامل خطر

عفونت ممکن است از طریق تماس جنسی گسترش یابد. عفونتها بسیار مسری هستند و می توانند از طریق:

تماس جنسی

دوره های طولانی تماس با پوست

لباس و حوله مشترک

هر فردی که در تماس مستقیم با کسی است که مبتلا به کرم های ریز است در معرض خطر ابتلا به آلرژی است. پارتنرهای جنسی، دوستان و اعضای خانواده در معرض خطر بالا برای ابتلا به عفونت هستند. شرایط فراگیر یکی دیگر از عوامل خطر است. بعضی مکان های شلوغ می توانند به سرعت  موجب گسترش عفونت  شوند. این مکانها عبارتند از:

مدارس

زندان

کلینیک

اتاق های در بسته

امکانات توانبخشی

خانه های سالمندان 

چه وقت باید به پزشک مراجعه نمود

در موارد ذیل فرد باید پزشک خود را ببیند:

بثورات ناشناخته ایجاد می گردد

علائم خاص خارش مشخص می شود

تماس با کسی که دارای کرم ریز است، رخ داده است

یک بثور به علت نامعلوم بیش از یک هفته طول میکشد

چشم انداز

خارش ناشی از کرم های ریز یک بیماری جدی و مسری است که به تنهایی بهتر نمیشود. افراد باید به دنبال راه درمان باشند. درمان های پزشکی برای اکثر افراد بدون مشکلی موثر خواهند بود.  درمان های خانگی ممکن است جایگزین های ممکن برای مداخله پزشکی باشد. هر کسی که مبتلا به عفونت باشد، باید با یک پزشک تماس برقرار کند تا تعیین کند آیا آلودگی در حال رفع شدن است یا خیر. مردم باید در صورت عدم کارایی درمان های خانگی از مشاوره پزشک بهره مند گردند.

اختصاصی روزنه آنلاین

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا