توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

طبع گوشت بوقلمون، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

گوشت بوقلمون برخلاف گوشت مرغ و اردک دارای بخشی سفید و بخشی قرمز رنگ است؛ این گوشت یکی از موراد پرطرفدار برای مجالس رسمی و انواع مهمانی‌ها در سرتاسر جهان محسوب می‌شود.

گوشت بوقلمون برخلاف گوشت مرغ و اردک دارای بخشی سفید و بخشی قرمز رنگ است؛ این گوشت یکی از موراد پرطرفدار برای مجالس رسمی و انواع مهمانی‌ها در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. این گوشت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. طبع گوشت بوقلمون و ترکیبات خاص آن، این گوشت را به یک ماده درمانی در طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

در این مقاله ابتدا طبع گوشت بوقلمون از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سلامتی و درمانی این گوشت لذیذ می‌پردازیم.

طبع گوشت بوقلمون سرد است یا گرم؟

مزاج گوشت بوقلمون از نظر طب سنتی گرم و مرطوب بوده و انواع مصلحات آن گشنیز و سماق معرفی شده است.

مزاج انواع مصلحات
گرم و مرطوب گشنیز، سماق

خواص گوشت بوقلمون برای سلامتی بدن

۱. یک خوراک توصیه شده به خانم‌های باردار

به دلیل وجود پروتئین فراوانی که در این گوشت و طبع گرمی که دارد برای خانم‌های باردار بسیار سفارش شده است. همچنین این گوشت حاوی آمینواسیدهای ضروری است که توسط بدن به شکل طبیعی تولید نمی‌شوند و باید از منابع بیرونی تامین شوند.

گوشت بوقلمون منبعی سرشار از انواع ویتامین‌های گروه B نظیر ویتامین B6 و B3 هست، که از ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

گوشت بوقلمون پروتئینی عالی برای دوران بارداری

۲. کمک به رشد کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان در سن رشد به مقدار فراوانی از انواع پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارند که همگی در گوشت بوقلمون وجود دارند. پیشنهاد می‌شود این گوشت به طور منظم و حداقل هفته‌ای یک مرتبه در رژیم غذایی این عزیزان قرار بگیرد.

۳. پیشگیری از سرطان با تریپتوفان

گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که برای فعالیت صحیح سلول‌ها، بسیار ضروری است. این سلول‌ها جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند که به بدن کمک می‌کنند تا به طور طبیعی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. اگر بدن دچار کمبود این اسیدآمینه شود، سلول‌های سرطانی به راحتی رشد می‌کنند.

۴. درمان افسردگی و افزایش آرامش

در بدن ماده‌ای به نام سروتونین توسط اسیدهای امینه تولید می‌شود که باعث افزایش انرژی و آرامش فرد می‌شود. مصرف گوشت بوقلمون به دلیل مقدار زیاد اسیدهای امینه تولید سروتونین را افزایش داده و باعث خوشحالی و آرامش در فرد می‌شود. در نتیجه افراد مبتلا به بیماری افسردگی با مصرف منظم این گوشت در رژیم غذایی خود می‌توانند به راحتی به خود کمک کرده و بیماریشان را درمان کنند.

۵. بهبود عملکرد کبد؛ جلوگیری از تجمع سرب و جیوه در بدن

به دلیل وجود اسیدهای آمینه ضروری در این گوشت خوشمزه، این گوشت می‌تواند با جلوگیری از تجمع سرب و جیوه در بدن به عملکرد کبد کمک کند. در این حالت کبد به راحتی سموم بدن را دفع می‌کند.

بهبود عملکرد کبد با مصرف گوشت بوقلمون

۶. افزایش تولید هورمون تستوسترون در آقایان

اگر بتوانید از گوشت بوقلمون به صورت ارگانیک استفاده کنید، یعنی بوقلمون مورد استفاده با مواد شیمیایی و هورمونی تغذیه نشده باشد، باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون در آقایان می‌شود. در نتیجه از انواع بیماری‌های مربوط به آقایان مثل مشکلات پروستات نیز جلوگیری می‌کند.

۷. یک گوشت عالی برای مبتلایان به دیابت

این گوشت دارای چربی‌های اشباع پایین، پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است. به همین دلیل گلوتن بدن را کاهش داده و در نتیجه برای افراد مبتلا به دیابت که کلسترول پایینی دارند بسیار مفید است.

۸. کالری کم؛ کمک به کاهش وزن

این گوشت در کنار مواد مغذی مثل پروتئین و انواع ویتامین‌های فراوانی که برای بدن دارد، دارای کالری بسیار کمی است. به همین دلیل به افرادی که دارای رژیم لاغری یا همیشه نگران تناسب اندامشان هستند توصیه می‌شود حتما این خوراک خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

۹. داشتن یک خواب عالی و آرام

با اینکه طبع گوشت بوقلمون گرم و مرطوب است، ماده تریپتوفان موجود در این گوشت باعث احساس خواب‌آلودگی پس از مصرف آن می‌شود. این ماده یکی از اسیدهای آمینه ضروری بدن است که به داشتن یک خواب عالی و با آرامش کمک می‌کند. در واقع این ماده با تولید ملاتونین بیشتر (هورمونی که چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کند) خوابی راحت برای شما به ارمغان می‌آورد. با وجود این ماده شما سریع‌تر و برای مدت طولانی‌تری به خواب می‌روید.

داشتن یک خواب راحت با مصرف گوشت بوقلمون

۱۰. منبعی سرشار از ماده معدنی سلنیوم

سلنیوم در همه قسمت‌های سلامتی بدن نقش دارد. از مواردی که بدن برای انجام آن‌ها به صورت صحیح نیاز به سلنیوم دارد می‌توان به افزایش متابولیسم، ایمنی بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. بعلاوه این ماده معدنی، خاصیت ضدسرطانی داشته و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

چه افرادی نباید از گوشت بوقلمون استفاده کنند؟

  • افراد مبتلا به نقرس: عامل اصلی این بیماری تبدیل ماده‌ای به نام پورین به اسیداوریک در بدن است. از آن جایی که انواع گوشت‌ها نظیر گوشت بوقلمون سرشار از پورین است مصرف آن برای افراد مبتلا به این بیماری ممنوع است.
  • افراد دارای کلسترول بالا: گوشت بوقلمون دارای مقدار فراوانی کلسترول است؛ بنابراین برای افراد با کلسترول بالا مضر است.
  • افراد دارای بیماری‌های قلبی: به دلیل کلسترول بالا و میزان چربی که این گوشت دارد، مصرف بیش از اندازه آن برای بیماران قلبی خطرناک است.

سخن آخر

جالب است بدانید قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت‌های سفیدرنگ آن دارد. افراد دارای فشار خون و چربی بالا تنها باید از قسمت سینه و سفیدرنگ این گوشت خوشمزه و لذیذ استفاده کنند. همچنین به دلیل طبع گرم و مرطوبی که این گوشت دارد، افراد گرم مزاج نباید در مصرف این خوراک لذیذ افراط کنند. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید شما از بوقلمون به چه صورت استفاده می‌کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم!

شما می‌توانید در سایت انگیزه با خواص سلامتی سایر پرندگان مانند طبع گوشت اردک و انواع مصلحات آن و طبع گوشت کبوتر و انواع مصلحات آن نیز آشنا شوید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا