توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه سوهان قم در خانه برای عید

نام سوهان، این شیرینی بی نظیر با شهر قم عجین شده و به سوهان قم معروف می باشد. بافت ترد و شکنندۀ آن همراه با طعم فوق العاده زعفران و پسته، آن را تبدیل به یک شیرینی خاص کرده که بسیار اعتیادآور بوده و معمولا به عنوان شیرینی عید مورد استفاده قرار می گیرد.

نام سوهان، این شیرینی بی نظیر با شهر قم عجین شده و به سوهان قم معروف می باشد. بافت ترد و شکنندۀ آن همراه با طعم فوق العاده زعفران و پسته، آن را تبدیل به یک شیرینی خاص کرده که بسیار اعتیادآور بوده و معمولا به عنوان شیرینی عید مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی وارد قنادی می شویم، از ردیف سوهان های چیده شده نمی شود بی تفاوت گذشت و تقریبا همیشه آن را به صورت آماده تهیه می کنیم. اما آیا می دانستید که خودتان می توانید در خانه این شیرینی دلچسب را درست کنید؟ اگر برای پخت شیرینی خانگی عید بین گزینه های مختلف مردد هستید، می توانید دستورالعمل پخت سوهان را امتحان کرده و مطمئن باشید که پشیمان نمی شوید.
بانوی شهر قصد دارد در این مقاله طرز تهیه این شیرینی سنتی را به شما آموزش دهد.

مراحل آماده سازی و پخت

تنها نکته ای که برای تهیه سوهان باید مورد توجه قرار گیرد، اندازه گیری دقیق دمای مواد آن بوده که برای این کار به یک دماسنج آشپزی نیاز است. حتی چند درجه تغییر دما می تواند تفاوت زیادی در بافت نهایی شیرینی شما ایجاد کند.

سوهان

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری + ۱ قاشق چایخوری آرد همه منظوره
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد جوانه گندم
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۸ قاشق غذاخوری آب
  • ۱ قاشق غذاخوری گلاب
  • ۱۰ قاشق غذاخوری کره
  • ۶ قاشق غذاخوری شربت ذرت (این مورد در همه دستورالعمل ها نیست)
  • ½ قاشق چایخوری پودر هل
  • ½ قاشق چایخوری پودر زعفران خشک، حل نشده
  • ⅛ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ پیمانه بادام خلال شده (اختیاری)
  • ½ پیمانه پسته خرد شده

 روش تهیه سوهان قم

قبل از شروع، حتما میز کار خود را آماده کنید. یک یا چند ورقه روغنی را به روی سطح کار قرار داده تا بعد از تهیه مواد سوهان، آن را به روی کاغذ پهن کنید. از ظرف شیشه ای یا سیلیکونی نیز می توانید استفاده کنید.

سوهان

  1. آرد همه منظوره، آرد جوانه گندم و شکر را در یک قابلمه نچسب ریخته، روی حرارت متوسط به مدت ۲ تا ۳ دقیقه قرار داده و مرتب هم بزنید.
  2. آب را اضافه کرده، هم بزنید تا شکرها حل شده و مخلوط به جوش بیاید.
  3. در این مرحله دماسنج را درون قابلمه قرار دهید.
  4. کره را اضافه کرده، هم بزنید تا ذوب شود.
  5. شربت ذرت، نمک، گلاب، زعفران و هل را به ترکیب بالا اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید.
  6. این مرحله حساس ترین مرحله تهیه سوهان قم است. باید دما را به ۲۶۰ درجه فارنهایت (۱۲۶ درجه سانتیگراد) رسانده و در این دما نگه دارید. در دمای بالاتر از این مقدار سوهان سفت شده و دمای کمتر از آن بافت شیرینی خرد خواهد شد.
  7. پس از رسیدن به دمای مورد نظر بلافاصله اجاق را خاموش کرده، بادامها را به مخلوط اضافه کرده و سریع اما با دقت مواد را به روی کاغذهای روغنی که از قبل روی میز کار قرار داده اید، پهن کنید. باید حدود ۵ تا ۶ حلقه سوهان درست کنید. سپس پسته ها را به روی سوهان ریخته و با پشت قاشق یا ته لیوان آنها را فشار دهید تا وارد بافت سوهان شوند.

و در انتها اجازه دهید سوهان ها خنک شده و با چای نوش جان کنید.

سوهان

نکته: برای تمیز کردن تکه های سوهانی که سفت شده و به قابلمه چسبیده، مقداری آب جوش داخل آن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب اندکی بجوشد. تمام قطعات در آبجوش حل خواهند شد.

برای پخت شیرینی عید در خانه دستور پخت کیک یزدی و شیرینی نخودچی را مطالعه کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا