توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییسلامت

خواص عرق بوقناق

خواص عرق بوقناق و طریقه مصرف آن

خواص عرق بوقناق شامل پاکسازی کبد، تصفیه خون، افزایش ترشح انسولین و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)، کاهش قند خون و درمان دیابت است. بهترین روش مصرف عرق بوقناق، نوشیدن سه استکان در روز است.

سیرافی ها |
 سرویس سلامت – عرق بوقناق از گیاهی دارویی به همین نام گرفته می‌شود و مهمترین خاصیت درمانی آن کمک به پیشگیری و درمان دیابت است. در ادامه با سایر خواص عرق بوقناق و نحوه مصرف آن برای درمان بیماری‌ها آشنا شوید.

خواص عرق بوقناق (طبیعت و فواید درمانی)

طبع عرق بوقناق از نگاه طب سنتی گرم و خشک است. برخی از مهمترین خوص عرق بوقناق عبارتند از:

۱. درمان دیابت و کاهش قند خون

از مهمترین خواص عرق بوقناق، کاهش قند خون و درمان بیماری دیابت است. این عرق باعث افزایش ترشح انسولین و در نتیجه کمک به کاهش قند خون می‌شود. میزان کاهش قند خون توسط این گیاه به حدی زیاد است که در افراد معمولی توصیه می‌شود که این عرق حتما با مقداری عسل یا خرما مصرف شود تا باعث افت ناگهانی قند نشود. 
جالب است بدانید در یک طرح پژوهشی به مدت سه سال، بیش از ۱۰۰۰ نفر بیمار دیابتی از مناطق مختلف کشور با عرق بوقناق تحت درمان قرار گرفتند که در تمام موارد نتیجه درمان مثبت بود و بیماری دیابت در این افراد تحت کنترل قرار گرفت. همچنین در این پژوهش، دوره درمان چهارماهه از نظر برگشت بیماری و عوارض جانبی احتمالی دارو تحت نظر قرار گرفتند که در هیچ موردی عوارض جانبی و برگشت بیماری مشاهده نشد (کتاب درمان دیابت در طب ایرانی تالیف دکتر محمد دریایی).

۲. پاکسازی کبد و تصفیه خون

مصرف این عرق به تصفیه خون، پاکسازی کبد چرب از سموم و باز کردن مجاری کبدی کمک می‌کند و به دلیل همین خاصیت در طب سنتی از عرق بوقناق برای درمان جوش و شفاف کردن پوست نیز استفاده می‌شود. همچنین این عرق برای فعالیت بهتر آنزیم‌های کبدی مفید است.

۳. سلامت دستگاه گوارش

حفظ سلامت دستگاه گوارش، رفع نفخ معده و روده، درمان یبوست و نرم کردن روده‌ها از دیگر خواص عرق بوقناق در طب سنتی است. مصرف این عرق برای درمان کولیت، فعّال کردن کبد، تولید صفرا و ریختن آن در اثنی عشر روده و تجزیه چربی‌ها (تری گلیسیرید و کلسترول) مفید است.

۴. فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)

این عرق، غدد فوق کلیه را فعال و ترشح آدرنالین را تنظیم می‌کند و در رفع استرس، عصبانیت و اضطراب موثر است.

۵. کاهش حملات قلبی و مغزی

مصرف عرق بوقناق برای پیشگیری و کاهش بروز سکته‌های مغزی و قلبی مفید است. یکی از مهمترین خواص عرق بوقناق در طب سنتی درمان ضعف عضله قلب است.

۶. درمان کم خونی

مصرف عرق بوقناق به دلیل افزایش گلبول‌های قرمز، برای پشگیری و درمان کم خونی مفید است.

طریقه مصرف عرق بوقناق

برای مصرف این عرق به طور معمول نوشیدن ۲ تا ۴ استکان (۱۰۰ سی‌سی) در روز مناسب است. البته برای بیماران دیابتی نحوه مصرف بسته به میزان قند خون و حال بیمار به شرح زیر است.

میزان مصرف عرق بوقناق برای بیماران دیابتی باید با توجه به شرایط زیر تعیین شود:

  • میزان قند خون ناشتا
  • پاسخگویی سلول‌های بدن فرد به عرق بوقناق
  • حال عمومی بیمار
  • توجه به روند بهبود بیمار دیابتی
  • در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از ۲۰۰ است، می توان هر ۴ ساعت یک استکان مصرف نمود.

موارد احتیاط و منع مصرف

  • عرق بوقناق در افراد غیر دیابتی باید حتماً با کمی عسل طبیعی یا خرما میل شود چون به شدت قند خون را کاهش می‌دهد.
  • از مصرف همزمان عرق بوقناق با داروهای شیمیایی کاهنده قند خون خودداری شود.
  • مصرف این عرق در دوران شیردهی ممنوع است و باعث خشک شدن شیر مادران شیرده می‌شود.
  • زیاده‌روی در نوشیدن دمنوش یا عرق این گیاه، به شدت قند خون را کاهش داده و احساس بی‌حالی برای افراد ایجاد می‌کند.

 

معرفی گیاه بوقناق

 بوقناق
بوقناق که در فارسی به آن باباخارزن نیز گفته می‌شود، گیاهی پایا با ارتفاع ۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر و پوشیده از تار‌های پنبه‌ای به رنگ سفید و آبی روشن است. تمام قسمت‌های ساقه و شاخه‌های این گیاه بال‌دار هستند و در کناره و نوک آن‌ها خار وجود دارد. برگ‌های بوقناق بیضی شکل، نسبتا بزرگ و کشیده با کناره خاردار هستند و گل‌ها به رنگ بنفش به شکل یک طبق ضخیم و متراکم قرار دارند؛ گل‌ها منتهی به خار هستند و در انتهای ساقه گل‌دهنده در تابستان ظاهر می‌شوند. ریشه و میوه این گیاه خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی کاربرد دارد. در کشور ما این گیاه در استان‌های آذربایجان، همدان، اصفهان، کردستان، دامنه‌های البرز و زاگرس در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا می‌روید.

چنانچه شما هم از این گیاه دارویی ارزشمند استفاده کرده‌اید، می‌توانید اطلاعات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه در بخش “ارسال نظر” با ما در میان بگذارید.

 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا