توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهتغذیه و رژیم غذاییدانستنی حبوباتسلامت

خواص نخود فرنگی در بارداری + ۲ دستور غذای ساده و مقوی

بیشتر زنان از خواص نخود فرنگی در بارداری آگاه نیستند. بایستی بدانید که نخود فرنگی سرشار از پروتئین، اسید فولیک و دیگر ویتامین‌هاست که برای رشد و سلامت جنین ضروری است.

خواص نخود فرنگی در بارداری به همراه دو دستور غذای ساده و مقوی

سیرافی ها| سرویس مادر و کودک – مادران باردار بایستی نسبت به رژیم غذایی خود در دوران بارداری حساس باشند. همگان می‌دانند بهتر است از مصرف الکل و قهوه در دوران بارداری اجتناب شود. اما در مورد دیگر مواد غذایی معمولا اطلاعات چندانی ندارند. مادران باردار نه تنها باید غذا‌های ممنوعه در بارداری را بشناسند، بلکه بایستی بدانند که چه غذا‌هایی بیشترین مواد مغذی را برای خود و فرزندشان تامین می‌کند. آیا می‌دانید خوردن چه مواد غذایی در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است؟
یکی از مواد غذایی که احتمالا به ذهنتان خطور نمی‌کند، نخود فرنگی است. بله، نخود فرنگی از تیره سبزیجات است و سبزیجات برای بدن مفید هستند، اما خواص نخود فرنگی در بارداری چیست و خوردن آن چه مزایایی برای زنان باردار دارد؟

ارزش غذایی نخود فرنگی

نخود فرنگی اگرچه کوچک است، اما سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. ویتامین A، ویتامین K، ترکیبات ویتامین B، منیزیم، ویتامین C و فیبر، در نخود به وفور یافت می‌شود. هم چنین یک منبع غنی از پروتئین نیز هست. کدامیک از این مواد مغذی مورد نیاز مادران باردار است؟ در واقع، همه آنها. اما چند مورد از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تغذیه زنان باردار دارند.

خواص نخود فرنگی در بارداری

خواص نخود فرنگی در بارداری به شرح زیر است:

۱. سرشار از پروتئین

زنان باردار باید روزانه حدود ۱۰ گرم پروتئین بیشتر از دیگر افراد مصرف کنند. برای افزودن این مقدار پروتئین به غذای روزانه خود، کافیست نخود فرنگی را به غذاهایتان بیافزایید. کلینیک‌های پزشکی آمریکا تعدادی از منابع پروتئین جایگزین را برای زنان باردار معرفی کرده‌اند و نخود فرنگی در صدر این فهرست قرار دارد.

۲. غنی از اسید فولیک

هنگامی که یک جنین درون بدن در حال رشد است، بدن نیازمند مواد مغذی و مواد معدنی بیشتری نسبت به قبل است. نخود فرنگی دارای اسید فولیک است که برای سنتز DNA سلولی ضروری است؛ بنابراین خوردن نخود فرنگی در هنگام بارداری موجب پیشگیری از هر گونه نقص ژنتیکی در لوله عصبی جنین می‌شود.
خواص نخود فرنگی در بارداری به همراه دو دستور غذای ساده و مقوی

۳. سلامت قلب

نخود فرنگی سرشار از فیبر، لیکوپن و لوتئین است که برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضروری اند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که مانع آسیب از رسیدن به سلول‌ها می‌شود. هم چنین نخود فرنگی دارای مواد مغذی دیگری است که به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) در بدن کمک می‌کند. دلیل اهمیت این امر این است که افزایش سطح کلسترول LDL موجب گرفتگی رگ‌ها و عروق خونی می‌شود و توانایی قلب را برای پمپاژ کردن خون در بدن کاهش می‌دهد. داشتن یک قلب سالم برای زنان باردار حیاتی است.

۴. غنی از ویتامین B۹

شاید مهمترین ویتامین موجود در نخود فرنگی در هنگام بارداری، ویتامین B۹ باشد. مصرف این ویتامین ناشناخته، در دوران بارداری بسیار لازم و ضروری است. پژوهش‌ها نشان داده است که کمبود این ویتامین منجر به نقص‌های مادرزادی و نقص لوله‌های عصبی جنین می‌شود. 
همچنین، نخود فرنگی دارای موادی است که موجب بهبود مهارت‌های شناختی در نوزادان می‌شود.

پخت غذا با نخود فرنگی برای زنان باردار

همان گونه که گفته شد، خواص نخود فرنگی در بارداری بسیار زیاد است، زیرا نه تنها دارای پروتئین، فیبر و ویتامین‌های ضروری برای زنان بارداری است، بلکه به آسانی پخته و آماده خوردن می‌شود. در ادامه چند دستور غذای خوشمزه با نخود فرنگی برای زنان باردار ارائه می‌شود.
خواص نخود فرنگی در بارداری به همراه دو دستور غذای ساده و مقوی

 


سوپ نخود فرنگی

مواد لازم
  • ۵۰۰ گرم نخود فرنگی تازه
  • ۱ پیاز بزرگ (ریز خرد شده)
  • یک تکه کره یا یک قاشق روغن آفتابگردان
  • ۲ فنجان عصاره گوشت / مرغ / سبزیجات (می توانید از عصاره‌های آماده به اندازه یک مکعب استفاده کنید)
  • ۱ فنجان شیر
  • ½ فنجان خامه
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • کمی نعناع پودر شده
  • چند برگ نعناع تازه برای تزیین

روش تهیه سوپ نخود فرنگی

  1. پیاز خرد شده را به همراه کره یا روغن، درون تابه تفت دهید تا وقتی که پیاز سبک و نرم شود.
  2. نخود فرنگی را به همراه یک فنجان عصاره به ظرف اضافه کنید. پس از رسیدن به دمای جوش، حرارت اجاق را کم کنید، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید به تا نخودفرنگی ها کاملا پخته شوند.
  3. حال ظرف را از روی شعله بردارید و شیر، خامه و ادویه را به آن بیافزایید.
  4. سوپ نخود فرنگی آماده است! می‌توانید آن را با نان تازه سرو کنید. نوش جان!

 

خواص نخود فرنگی در بارداری به همراه دو دستور غذای ساده و مقوی

 

سالاد نخود فرنگی و بالزامیک

مواد لازم

  • ۱ بسته نخود فرنگی یخ زده
  • نصف فنجان بادام خرد شده
  • نصف فنجان پیازچه خرد شده
  • نصف فنجان پنیر فتا خرد شده
  • ۱ فنجان سس مایونز
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • سرکه بالزامیک به میزان دلخواه

روش تهیه

  1. نخود‌ها را در ظرف آب گرم قرار دهید تا یخ آن‌ها باز شده و آماده مصرف شوند. (اگر از نخود فرنگی تازه استفاده می‌کنید، ابتدا آن‌ها را بپزید)
  2. سپس نخود فرنگی‌ها در کاسه‌ی بزرگی بریزید.
  3. بادام را درون تابه‌ای با حرارت متوسط تفت دهید. سپس آن را با نخود فرنگی ترکیب کنید.
  4. پیازچه، پنیر فتا و سس مایونز را مخلوط کنید. سرکه بالزامیک را به مخلوط اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید.
  5. مخلوط نخود و بادام را با سس آماده شده بخوبی ترکیب کنید.
  6. روی ظرف را بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
  7. سالاد شما آماده است. نوش جان!


سخن آخر

حتما دیگر به خوردن نخود فرنگی در دوران بارداری مجاب شده‌اید! در نظر داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید و به دو وعده در روز اکتفا کنید. همچنین نظرات و تجربیات خود در این زمینه را از طریق بخش “ارسال نظر” با سایر کاربران ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: first cry

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا