توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهتغذیه و رژیم غذاییتوصیه های پذشکیسلامتفواید غذاها

۱۲ واکنش در بدن پس از مصرف تخم مرغ

۱۲ واکنش در بدن پس از مصرف تخم مرغ

تخم مرغ ماده خوراکی که حاوی کلسترول فراوان می باشد که خواص درمانی زیاد برای بدن دارد و محققان مصرف روزانه یک تخم مرغ را به همه افراد توصیه می کنند در این جا به بیان ۱۲ واکنش در بدن پس از مصرف تخم مرغ اشاره می کنیم

تخم مرغ می تواند ساده ترین، ارزان ترین و همه کاره ترین روش برای بالا بردن پروتئین دریافتی شما باشد.علاه بر این که به راحتی مقدار پروتئین روزانه شما را بالا می برد – هر تخم مرغ با داشتن ۸۵ کالری، ۷ گرم پروتئین عضله ساز دارد – ضمن این که سلامتی شما را هم بهبود می بخشد. تخم مرغ سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها و آهن است. فقط به دنبال سفیده تخم مرغ نباشید، زرده تخم مرغ دارای ماده ای مغذی به نام کولین choline است که با چربی مبارزه می کند بنابراین مصرف تخم مرغ کامل به خوش فرم شدن بدنتان کمک می کند.

هنگام خرید تخم مرغ به برچسب آن توجه داشته باشید. تا جایی که امکان دارد از انواع ارگانیک آن خریداری نمایید. زیرا تخم مرغ های ارگانیک توسط USDA* تایید شده اند و فاقد آنتی بیوتیک، واکسن و هورمون هستند. از نظر رنگ که بستگی به تمایل خودتان دارد. به گفته دکتر مولی مورگان Molly Morgan، عضو هیات مدیره متخصصین ورزشی در نیویورک، تفاوت رنگ تخم مرغ ها فقط به خاطر تفاوت نژاد مرغ هاست در حالی که همه ارزش غذایی یکسانی دارند. در ادامه مقاله ۱۲ اثر باورنکردنی که تخم مرغ روی بدن انسان می گذارد را می خوانید:

 

۱. با خوردن تخم مرغ سیستم ایمنی خود را تقویت می کنید

اگر نمی خواهید گرفتار عفونت، ویروس و بیماری ها شوید، به رژیم روزانه تان ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ اضافه کنید. یک عدد تخم مرغ بزرگ تقریبا حاوی یک چهارم ( ۲۲ درصد) سلنیوم selenium مورد نیاز بدن است، یک ماده مغذی که به حمایت از سیستم ایمنی بدنتان کمک کرده و هورمون های تیروئید را تنظیم می کند. بچه ها به خصوص باید تخم مرغ بخورند. اگر کودکان و نوجوانان سلنیوم کافی به بدنشان نرسد، ممکن است به بیماری کشان Keshan و کاشین بک Kashin-Beck مبتلا شوند. دو بیماری ای که به دلیل کمبود سلنیوم به آن مبتلا می شوند و می تواند روی قلب، استخوان ها و مفاصل تاثیر بگذارد.

 

۲. با خوردن تخم مرغ میزان کلسترولتان را بهبود می بخشید

سه نظریه در مورد کلسترول وجود دارد که تقریبا همه می دانند:

۱. کلسترول بالا چیز بدی است.
۲. انواع خوب و بد کلسترول وجود دارد.
۳. تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی کلسترول است.

پزشکان عموما بیشتر نگران نسبت کلسترول خوب HDL به کلسترول بد LDL هستند. یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است ولی به این معنا نیست که تخم مرغ کلسترول بد خون را بالا می برد. بدن به طور مدام در حال تولید کلسترول است و شواهد بسیار زیادی وجود دارد که تخم مرغ در واقع می تواند اثر کلی کلسترول در بدن را بهبود بخشد. چگونه؟ به نظر می رسد که تخم مرغ میزان کلسترول خوب HDL را افزایش داده در حالیکه تنها اندازه ذرات کلسترول بد LDL (هرچه کلسترول های LDL بزرگتر باشند بی خطر تر هستند) را افزایش می دهد.

۳. با خوردن تخم مرغ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهید

کلسترول LDL به عنوان کلسترول بد شناخته می شود چون ذرات LDL مولکول های چربی خود را به دیواره های شریان ها منتقل کرده و سبب بروز تصلب شرائین atherosclerosis می شوند. (در عوض ذرات HDL مولکول های چربی را از دیواره شریان ها حذف می کنند.) ولی تمام ذرات LDL یک اندازه نیستند و تفاوت زیادی در اندازه انواع آن ها وجود دارد. مسلما هر چه بزرگ تر باشند بهتر است – مطالعات زیادی نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که عمدتا ذرات متراکم و کوچک LDL دارند نسبت به افرادی که اغلب ذرات بزرگ LDL دارند بیشتر است. نکته جالب اینجاست که حتی اگر تخم مرغ کلسترول LDL را در برخی افراد بالا ببرد، مطالعات نشان داده اند که در واقع ذرات LDL کوچک و متراکم، بزرگ می شوند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاهش پیدا می کند.

۴. با خوردن تخم مرغ انرژی بیشتری برای فعالیت خواهید داشت

فقط یک عدد تخم مرغ حاوی ۱۵ درصد ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین riboflavin مورد نیاز بدن است. ویتامین B۲ فقط یکی از ۸ ویتامین گروه B است که به تبدیل غذا به سوخت در بدن کمک می کنند که به نوبه خود برای تولید انرژی ضروری هستند.

۵. با خوردن تخم مرغ پوست و موی خود را تقویت می کنید

ویتامین B کمپلکس برای سلامت پوست، مو، چشم و کبد لازم است. ( تخم مرغ علاوه بر ویتامین B۲ سرشار از ویتامین B۵ و B۱۲ است. ) همچنین به تضمین عملکرد مناسب سیستم عصبی کمک می کنند.

 

۶.با خوردن تخم مرغ از مغزتان محافظت می کنید

تخم مرغ غذای مغز است. بخش عمده آن به خاطر ماده ای مغذی به نام کولین choline است که یکی از اجزاء غشای سلولی بوده و برای سنتز استیل کولین acetylcholine که یک انتقال دهنده عصبی است، لازم است. مطالعات نشان داده اند که کمبود کولین با اختلالات عصبی و عملکرد شناختی مرتبط است. طبق نظر سنجی رژیم غذایی که انجام شده، در کمال تعجب بیش از ۹۰ درصد آمریکایی ها مقدار کولین کمتری از نیاز روزانه شان مصرف می کند.

۷. با خوردن تخم مرغ زندگیتان را حفظ می کنید

یکی از کارهای کمتر شناخته شده شگفت انگیزی که بدن انجام می دهد: این است که می تواند ۱۱ اسید آمینه ای که برای حفظ حیات ضروری است را بسازد. مساله اینجاست که بدن شما به ۲۰ اسید آمینه ضروری نیاز دارد. حدس بزنید ۹ اسید آمینه دیگر را از کجا می توانید پیدا کنید؟ درست حدس زدید با تخم مرغ. فقدان این ۹ اسید آمینه می تواند منجز به از بین رفتن عضلات، کاهش واکنش ایمنی، ضعف، خستگی و تغییر در بافت پوست و مو شود.

۸.با خوردن تخم مرغ استرس و اضطراب کمتری خواهید داشت

اگر دچار کمبود ۹ اسید آمینه ای که در تخم مرغ موجودند بشوید، می تواند اثرات ذهنی روی شما داشته باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد نشان داد که چگونه مکمل غذایی لیزین lysine* اضافه شده به رژیم غذایی افراد موجب کاهش شدید اضطراب و استرس می شود، که احتمالا به خاطر تعدیل سروتونین serotonin*در سیستم عصبی است.

* لیزین: یک اسید آمینه اساسی است که جزء بیشتر پروتئین ها است.

*سروتونین: یک ترکیب موجود در پلاکت خون و سرم است که عروق خونی را مختل می کند و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند.

۹. با خوردن تخم مرغ از چشمانتان محافظت می کنید

دو آنتی اکسیدان موجود در تخم مرغ – لوتئین lutein و زاکسنتین zeaxanthin – اثرات محافظتی قوی روی چشم ها دارند. این دو آنتی اکسیدان را در بسته بندی های سفیده تخم مرغ هم زده پیدا نخواهید کرد. این دو اسید آمیه فقط در زرده تخم مرغ وجود دارند. این دو آنتی اکسیدان به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا macular degeneration ( تباهی لکه زرد ) و آب مروارید را که یکی از دلایل اصلی اختلال بینایی و نابینایی در سالمندان است را کاهش می دهند.در یک مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، شرکت کنندگانی که روزانه ۱.۳ زرده تخم مرغ به مدت چهار و نیم هفته مصرف کرده بودند شاهد افزایش سطح زاکسانتین خونشان به میزان ۱۱۴ – ۱۴۲ درصد و لوتئین ۲۸ – ۵۰ درصد بوده اند!

 

۱۰. با خوردن تخم مرغ شما استخوان ها و دندان هایتان را بهبود می بخشید

تخم مرغ یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است که برای سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها مهم است. که به خاطر کمک آن به جذب کلسیم است. ( ضمن این که کلسیم برای سلامت قلب، روده بزرگ و متابولسیم نیز اهمیت دارد.)

 

۱۱. با خوردن تخم مرغ زودتر احساس سیری می کنید و کمتر می خورید

تخم مرغ به قدری منبع خوب و با کیفیتی از پروتئین با کیفیت است که همه، دیگر منابع پروتئینن را با آن می سنجند. ( تخم مرغ نمره کامل ۱۰۰ را بدست آورده است. ) مطالعات بسیاری تاثیر خوراکی های با پروتئین بالا را روی اشتها نشان داده اند که به سادگی باعث سیری زودتر شما می شوند. ممکن است تعجب نکنید اگر بدانید که تخم مرغ بالاترین رتبه را در مقیاسی به نام شاخص سیری Satiety Index بدست آورده است، مقیاسی که نشان می دهد خوراکی ها چقدر در احساس سیری و پری نقش دارند.

۱۲.با خوردن تخم مرغ چربی از دست می دهید

به دلیل قدرت سیرکنندگی، تخم مرغ باعث کاهش چربی می شود. یک مطالعه در این زمینه نتایج قابل توجهی ارائه داده است: طی یک دوره ۸ هفته ای، افراد صبحانه ای شامل تخم مرغ یا نان شیرینی با کالری مشابه مصرف نمودند. گروهی که تخم مرغ خورده بودند بیش از ۶۵ درصد وزن بیشتر و ۱۶ درصد چربی بیشتر نسبت به گروه دیگر از دست داده بودند و کاهش چشمگیر ۶۱ درصدی BMI و ۳۴ درصدی دور کمر را تجربه نمودند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا