توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه کدو شکم پر بدون فر

طرز تهیه کدو شکم پر بدون فر

کدو شکم پر، نوعی غذای قابل طبخ در فر و بدون فر است. غذایی با ظاهر متفاوت که برای ایجاد تنوع غذایی بسیار مناسب است. در این مطلب شما را با طرز تهیه کدو شکم پر بدون فر آشنا خواهیم کرد. غذایی که هم با نان و هم با برنج سرو شده و می‌تواند به تنهایی به عنوان پیش غذا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سیرافی ها| سرویس آشپزی – کدو شکم پر بدون فر، یکی از غذا‌هایی است که با کدو سبز درست می‌شود. در تهیه این غذا، مواد مختلفی از انواع سبزیجات، گوشت و پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع مواد غذایی در این غذا به قدری بالاست که می‌تواند یک غذای گیاهی خوشمزه محسوب شود یا با استفاده از انواع گوشت سفید و قرمز غذایی با پروتئین بالا و مناسب برای کودکان به حساب آید. در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه کدو شکم پر بدون فر به دو روش آشنا سازیم. 

کدو شکم پر بدون فر

کدو سبز یکی از انواع سبزیجات تابستانی است که در رنگ‌های سبز تیره یا روشن دیده می‌شود. کدو سبز در آشپزی برای تهیه غذاهایی با ارزش غذایی بالا مانند خورش کدو سبز، بورانی کدو و … استفاده می‌شود. این سبزی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین است، خطر سکته قلبی و مغزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، قند و چربی خون را کاهش می‌دهد و ویتامین C موجود در آن باعث کنترل آسم، تقویت بینایی و تقویت حافظه می‌شود. کدو سبز بسیار کم کالری بوده و ۹۵ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. هرچند مصرف آن برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است، ولی مصرف زیاد آن برای افرادی با طبع سرد و یا کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، مناسب نیست. 

طرز تهیه کدو شکم پر بدون فر

مواد لازم
کدو سبز متوسط 10 عدد
گوشت چرخ کرده 300 گرم
پنیر موزارلا رنده شده 500 گرم
قارچ نگینی خرد شده 250 گرم
فلفل دلمه ای قرمز نگینی خرد شده 1 عدد
پیاز بزرگ نگینی خرد شده 1 عدد
سیر له شده 1 حبه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به مقدار لازم
 

روش اول تهیه کدو شکم پر بدون فر

  1. کدو‌ها را شسته، سر و ته کدوها را بزنید. هر یک از کدوها را از وسط دو برش عرضی و طولی بدهید تا به چهار قسمت تقسیم شوند.

    برش زدن کدو

  2. داخل هر قسمت را با قاشق خالی کنید تا یک لایه نازک به ضخامت حدود نیم سانتی‌متر از آن باقی بماند.

    خالی کردن کدو

  3. محتویات داخل کدو‌ها را ریز خرد کنید، در یک کاسه ریخته و کنار بگذارید.

    محتویات داخل کدو

  4. ۱ قاشق غذاخوری روغن در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس گوشت را از تابه خارج کنید.

    تفت دادن گوشت چرخ کرده

  5. حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن در تابه بریزید، پیاز نگینی را به روغن اضافه کرده و تفت دهید تا طلایی شود. 

    تفت دادن پیاز

  6. سیر له شده و فلفل دلمه‌ای نگینی را به پیاز اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه با هم تفت دهید. زردچوبه و ادویه را اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود.

    افزودن سیر و فلفل دلمه ای

  7. محتویات داخل کدو‌ها که قبلا خارج کرده بودید به تابه افزوده و مواد را مخلوط کنید. حدود ۱۵-۱۰ دقیقه به تفت دادن مواد ادامه دهید تا آب کدو کشیده شود. قارچ را در یک تابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید تا آب آن کاملا کشیده شود و سپس به مواد اضافه کنید.

    افزودن محتویات وسط کدوها

  8. گوشت چرخ کرده‌ای که قبلا تفت داده بودید را به مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مواد اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط شوند. کمی از مواد بچشید، نمک و فلفل آن را براساس ذائقه خود تنظیم کنید و حرارت را خاموش کنید.

    افزودن گوشت

  9. حدود دو قاشق غذاخوری از مواد را داخل هر کدام از برش‌های کدو بریزید و روی آن را با ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری پنیر موزارلا رنده شده بپوشانید.

    افزودن پنیر

  10. کمی روغن کف تابه بریزید، کدو‌ها را در تابه بچینید. درب تابه را بسته و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. زیر تابه شعله پخش کن قرار دهید و حدود ۶۰-۴۵ دقیقه فرصت دهید تا کدو‌ها پخته و نرم شوند و پنیر روی آن‌ها ذوب شود.
  11. کدو‌ شکم پر را در ظرف سرو بکشید و به صورت داغ با نان تازه نوش جان کنید.

کدو شکم پر بدون فر


روش دوم تهیه کدو شکم پر بدون فر

  1. کدو‌ها را بشویید و سپس هر یک از آن‌ها را از عرض برش بزنید. درون کدو‌ها را با قاشق خالی کنید.

    خالی کردن کدوها

  2. مایه پرکننده کدو را طبق دستور فوق آماده کرده و سپس درون کدو‌ها را با مواد پرکنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن در تابه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم داغ کنید. اطراف کدو‌های شکم پر را در روغن سرخ کنید.   

    سرخ کردن کدوها

  3. کدوها را از تابه خارج کرده، پیاز نگینی را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود.

    تفت دادن پیاز

  4. کدو‌ها را دوباره به تابه برگردانید و روی پیاز تفت داده شده بچینید. 

    قرار دادن کدوها روی پیاز

  5. ۵-۴ عدد گوجه فرنگی متوسط را رنده کنید یا با غذاساز به شکل پوره درآورید. کمی نمک و فلفل به پوره گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید. سپس پوره گوجه فرنگی را روی کدو‌های سرخ شده بریزید و درب تابه را ببندید.

    کدو شکم پر بدون فر

  6. حرارت را کم کنید و حدود ۴۰-۳۰ دقیقه فرصت دهید تا کدو‌ها پخته و نرم شوند.

نکته: در صورت تمایل به مزه ترش می‌توانید قبل از ریختن پوره گوجه فرنگی روی کدوها، ۲ قاشق غذاخوری آب نارنج یا آب غوره به آن اضافه کنید.

کدو شکم پر بدون فر

 

نکات مهم در تهیه و نگهداری کدو سبز

  • کدو سبز‌هایی را برای خرید انتخاب کنید که دارای پوست براق تری هستند و سنگین ترند.
  • پوست کدو سبز نباید خیلی سفت باشد.
  • کدو‌هایی با سایز متوسط را انتخاب کنید.
  • وجود سوراخ روی کدو می‌تواند ناشی از خراب و فاسد بودن آن باشد.
  • کدو را با پوست مصرف کنید.
  • کدو را به صورت نشسته در نایلون قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.
 

فیروزه حدادی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا