توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

کشت و پرورش قارچ گانودرما

کشت و پرورش قارچ گانودرما

قارچ گانودِرما (Ganoderma Lucidum) که در طب سنتی چین و ژاپن از ۴۰۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ امروزه به عنوان یک داروی معجزه آسا برای بسیاری از بیماری‌ها در سراسر دنیا شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. با شیوۀ پرورش قارچ گانودرما آشنا شوید.
 
 
سیرافی ها| سرویس گیاهان و حیوانات – محل رویش طبیعی قارچ گانودرما (“رِی­شی” در زبان ژاپنی،” لینگ­ زی” در زبان چینی و “یونگ­ زهی” در زبان کره‌­ای نام‌های دیگر این قارچ هستند) در جنگل و بر روی چوب ‌های پوسیدۀ درختان است. این قارچ بیشتر در چین و ژاپن یافت می‌شده و از طریق همین کشور‌ها نیز به دنیا معرفی شده است. در ایران نیز در شهر‌های شمالی و کرانۀ دریای خزر می‌روید و گونۀ ایرانی آن به دلیل وجود پلی ساکارید‌های بیشتر در آن ارزش دارویی بالاتری دارد. امروزه به علت کمیابی این گیاه در جنگل­‌ها، تولید انبوه آن به صورت پرورشی انجام می­‌گیرد. پرورش قارچ گانودرما به علت شهرتی که از لحاظ دارویی پیدا کرده منبعی بسیار سودمند و درآمدزاست.

قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

گانودرما در میان قارچ‌ها بهترین و مؤثرترین قارچ دارویی نامیده شده و در چین به پادشاه گیاهان­ دارویی موسوم است. این قارچ در رنگ­‌های قرمز، سیاه، زرد، بنفش، سفید و سبز یافت می‌شود، اما نوع قرمز آن بیشتر مورد بررسی و توجه قرار گرفته و خواص دارویی به آن نسبت داده شده است. این قارچ عجیب سرشار از مواد بیولوژیکی فعال از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی ساکارید و پلی ترپنوئید، اسید گانودریک، استرول‌های گیاهی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. از این قارچ در درمان بسیاری بیماری­‌ها همچون سرطان، ایدز، بیماری‌ های قلبی،دیابت، آسم و …
 

استفاده می‌شود و دارای خواص درمانی بی‌­شماری همچون خاصیت ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی بدن، آرامبخش، ضد ویروس و ضد باکتریایی، آنتی هیستامین و بسیاری دیگر است. همچنین در صنعت زیبایی برای پوست و مو و لاغری نیز مورد استفاده قرار می­‌گیرد. مصرف این قارچ عوارض جانبی ندارد، اما با مصرف همزمان برخی دارو‌ها از جمله دارو‌های سرطان یا فشارخون ممکن است تداخل منفی داشته باشد و باید با پزشک مشورت گردد.

شیوۀ کشت و پرورش قارچ گانودرما

برای پرورش قارچ گانودرما، پیش از هرچیز باید کیسه‌های پلاستیکی تمیز و مناسب (پلی پروپیلن) تهیه گردد، سپس محیط کشت (مدیوم) قارچ آماده و به کیسه‌ها انتقال یابد. برای تهیه مدیوم قارچ مقداری خاک اره با ۱۰% سبوس برنج و ۳% آهک مخلوط می­‌گردد. پس از انتقال، در کیسه­‌ها محکم با نخ بسته می­‌شود.

کشت و پرورش قارچ گانودرما
 

مرحله استریلیزاسیون

کیسه‌های حاوی مدیوم در فشار کم و حرارت ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی­گراد استریلیزه می‌شوند.
 

مرحله بذرپاشی

پس از خنک شدن کیسه‌ها نوبت به مرحلۀ بذرپاشی می‌رسد. این مرحله به­ صورت کاملا بهداشتی و با استفاده از هود بر روی کیسه‌ها انجام می‌گیرد. محیط اتاق باید کاملا تاریک و دمای محیط کشت بین ۲۸ تا ۳۵ درجه سانتی­گراد و با دی اکسید­کربن بالا باشد. سه تا چهار هفته بعد، محیط کشت ریسه (ملیسیوم، نخینه‌های قارچ) دوانده است.
 

مرحله بازکردن درب کیسه­‌ها

زمان برداشتن و باز­کردن درب کیسه‌ها بسیار مهم و حساس است. زمانی که ریسه­‌ها نیمی از کیسه را گرفته‌­اند (و نه بیشتر یا کم­تر) مناسب­ترین موقع است. سپس کیسه ­ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه ­ها قرار می‌گیرند. در این هنگام رطوبت باید ۸۵ الی ۹۵ در صد باشد و آبیاری حداقل دو بار در روز انجام گیرد. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ­های گانودرما ظاهر گردند. وقتی کلاه قارچ زردرنگ تشکیل شد باید دما و رطوبت را کاهش داد.
 

شیوه کشت و پرورش قارچ گانودرما

مرحله برداشت اول

رشد قارچ گانودرما کند است. دو تا سه ماه پس از ظاهر شدن قارچ‌­ها، هنگامی که قارچ‌­ها به رنگ قرمز در­آمد و حاشیۀ سفید آن­ها محو گردید، زمان برداشت فرا­­رسیده است. پس از برداشت فلاش اول (بازه زمانی برداشت قارچ که چند­روز طول می­‌کشد)، فلاش دوم ظاهر خواهد­شد.

مرحله برداشت دوم

بعد از برداشت اول، محل نگهداری و دما و رطوبت باید به حالت اول برگردانده شود تا شرایط برای رشد و برداشت دوم مهیا شود. قارچ­‌های گانودرما پس از برداشت، در شرایط ویژه خشک می­‌شوند و سپس باید در محیط سرد و خشک نگهداری گردند.

آفات محیط کشت گانودرما

کپک­‌هایی همچون نوروسپورا و تریکودرما و یا کنه‌ها ممکن است به محیط کشت این قارچ حمله و آن را آلوده کنند. دلیل ظهور این آفات، پاره شدن کیسه­ها یا بذرپاشی غیراصولی است که باید به آن بسیار توجه کرد.

شکل­‌های مصرفی گانودرما

قارچ گانودرما مزۀ تلخی دارد و به تنهایی قابل خوردن نیست، اما از این قارچ به شکل خوراکی، در چای، قهوه و شکلات استفاده می‌گردد. همچنین پودر، قرص و کپسول­‌های دارویی آن در بازار عرضه می­‌شود و عصارۀ آن نیز در موادی همچون شامپو و خمیردندان مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
اگر شما نیز با نحوه پرورش قارچ گانودرما و یا مصرف آن به عنوان داروی گیاهی آشنا هستید و تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را از طریق بخش “ارسال نظر” با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا