توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهسلامتفواید میوجات

طبع خربزه چیست و خوردن آن به چه افرادی توصیه می‌شود؟

خربزه میوه‌ای لذیذ با خواص فراوان و مواد مغذی از جمله ویتامین‌های A ، C و D است. طبع خربزه گرم و‌ تر است و گزینه مناسبی برای افراد با طبع سرد و خشک است.

طبع خربزه به چه صورت است؟

سیرافی ها| سرویس سلامت – بدن انسان با خوردن مواد غذایی از دو لحاظ سردی و گرمی و تری و خشکی با تغییراتی مواجه می‌شود. بدن هر فردی نیز دارای طبع مربوط به خود است. بنابراین بایستی طبع مواد غذایی با طبع بدن افراد همخوانی داشته باشد یا اینکه آنها را به گونه‌ای با مواد دیگر ترکیب کرد و مصرف نمود که مشکلی به وجود نیاید. آیا می‌دانید طبع خربزه چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با طبع خربزه و خواص آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

طبع خربزه چیست؟

طبع خربزه گرم و تر است. طبع گرم به این معنی است که به جسم گرما می‌دهد و تری طبع خربزه حاکی از آن است که به بدن رطوبت می‌رساند و می‌تواند میزان مایعات موجود در بدن را بالا ببرد. خربزه گزینه مناسبی برای افراد با طبع سرد و خشک است و افراد با طبع گرم با خوردن خربزه معمولا دچار مشکل می‌شوند. در واقع جدا از خواص فراوان خربزه زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث سستی معده، روده‌ها و ابتلا به سردرد شود. افرادی که مزاج گرمی دارند، باید در مصرف خربزه حد اعتدال را رعایت کنند، در غیر این صورت به التهاب ملتحمه دچار خواهند شد.


 

برای تعدیل طبع مواد غذایی می‌توان آن را با مواد غذایی دیگر که طبع مختلفی نسبت به آن دارد ترکیب نمود و در طول روز خوراکی‌هایی با طبع گرم و سرد مصرف نمود. به تعدیل کننده طبع مواد غذایی نیز مصلح گفته می‌شود. آب انار ترش و سرکه، جزو مصلحات خربزه به حساب می‌آیند. 

 

خربزه چیست و چه فوایدی دارد؟

یکی از گیاهان تیره کدوییان گیاه خربزه است که میوه‌ای درشت، آبدار و شیرین دارد. بوته خربزه کوتاه بوده و بر روی زمین می خوابد. خربزه دارای انواع گوناگونی است و مهم ترین نوع آن خربزه خراسانی است. گوشت، تخم، پوست میوه خربزه قابل استفاده است.

 

بوته خربزه

 

فواید و خواص خربزه

ویتامین A و C و D  و سلولز به میزان زیادی در خربزه وجود دارند. از مواد مفید دیگر موجود در خربزه فیبر، کلسیم، فسفر و  پتاسیم است. خربزه ۳۱ کیلو کالری انرژی دارد. فواید خوردن خربزه عبارتند از:

  • خربزه با داشتن ویتامین آ (A) نقش بسزایی در تجدید و ترمیم سلول‌های بدن دارد.
  • گوشت خربزه برای سوختگی‌های سطحی پوست بدن می‌تواند به عنوان مرهم عمل کرده و آن را درمان نماید.
  • خربزه خاصیت ملین دارد از این رو برای درمان یبوست به کار می‌رود.
  • خربزه می‌تواند بیماری‌های مثانه و سنگ کلیه را با خاصیت ادرار آوری خود رفع نماید.
  • خربزه احساس تشنگی دائمی را رفع می‌نماید.
  • خربزه از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌نماید.
  • خربزه با داشتن آب فراوان، مواد قندی را سریع جذب خون نموده و باعث می‌شود قند خون بالا رفته و خستگی و گرمازدگی را رفع می‌کند.

  • خربزه می‌تواند از بیماری‌های چشمی پیشگیری نماید.
  • خربزه میزان شیر را در زنان شیرده افزایش می‌دهد.
  • خربزه روشن کننده رنگ پوست چهره است.
  • خربزه برای کم خونی مفید است.
  • خربزه کمک کننده هضم غذا بوده و می‌تواند هضم غذا را آسان نماید.
  • مصرف پوست خربزه نیز پس از خشک شدن و دم کردن می‌تواند باعث دفع سنگ مثانه شود.

 


عوارض خوردن خربزه

  • مصرف خربزه را به بعد از غذا موکول نمایید تا از اسهال و ورم روده دور بمانید. البته بهترین حالت این است که با فاصیه زیاد قبل از غذا و یا بین دو وعده غذایی مصرف شود.
  • افرادی که اضافه وزن دارند در مصرف خربزه احتیاط نمایند، زیرا خربزه با داشتن میزان قند بالا باعث چاقی می‌شود.
  • خوردن خربزه کال که رگه‌هایی از مزه ترش دارد برخلاف خربزه رسیده و شیرین شجاعت را از بین برده و ترس را در انسان بالا می‌برد.

  • مصرف خربزه به همراه عسل مرگ آور و خطرناک است.
  • در صورتی که کسانی با معده ضعیف، خربزه کال میل نمایند مبتلا به اسهال می‌شوند. همچنین برای سرماخوردگی و درد سینه مضر بوده و خلط را افزایش می‌دهد.
  • در صورتی که خربزه به میزان زیاد مصرف شود، نفخ به وجود آمده و احساس درد در نواحی معده و روده پیش می‌آید.

خربزه و عسل

شناسایی خربزه شیرین و خوشمزه

شیرین بودن خربزه را از رنگ و خطوط آن می‌توان متوجه شد. رنگ خربزه شیرین، زرد تیره مایل به نارنجی است و خطوط  سفید رنگی که روی آن است بیشتر است. خربزه خوب، سنگین و نسبتا سفت است و با فشار دادن، قسمت انتهای آن به طور مختصری فرو می‌رود.

 

خربزه شیرین

 

حرف پایانی

با خارج شدن طبع بدن از حالت اعتدال مشکلاتی پیش خواهد آمد. بدن افراد با طبع گرم در صورت مصرف مواد غذایی گرم به سرعت واکنش نشان می‌دهد؛ به طور مثال جوش زدن. افراد سرد مزاج نیز با مصرف مواد سرد در سیستم گوارشی خود دچار اختلال می‌شوند. افرادی با طبع معتدل نیز با خوردن مواد گرم و سرد واکنش عادی نشان می‌دهند. با توجه به اهمیت هریک از مواد غذایی برای بدن می توان به تعدیل طبع مواد غذایی پرداخت. برای تعدیل طبع مواد غذایی بهتر است مواد غذایی با مصلح آن مصرف شوند. 

آیا طبع خربزه برای شما مناسب است و با مصرف آن دچار مشکل نمی‌شوید؟ آیا از خواندن این مقاله لذت بردید و اطلاعاتتان در این زمینه بالا رفت؟ شما هم می‌توانید با ارسال نظرات و تجربیات خود در قسمت “ارسال نظر” ما و مخاطبان سیرافی ها را در تجربیات خود سهیم و از نظرات خود مطلع گردانید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا